Elbilsalget i Europa:
- Det er katastrofalt

Marius Holm i miljøorganisasjonen Zero er bekymret over at det kun er nordmenn som kjøper elbil.

VANSKELIG Å SELGE: Nær halvparten av alle Nissan Leaf som ble solgt i Europa i fjor, gikk til Norge. Marius Holm i Zero håper andre land får fart på elbilsalget før det er for sent.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Nissan Leaf er Europas mest solgte elbil. Ifølge Nissan ble det fjor solgt 5341 Leaf i regionen, 2298 av disse i Norge.

- Det er katastrofalt, det er vår største bekymring. Produsentene tåler ikke at det bare er i Norge det selges elbiler, sier Marius Holm, daglig leder i miljøorganisasjonen Zero, til E24.

Ifølge en undersøkelse gjengitt i Automotive News, gjort blant 200 toppledere i bilindustrien, er elbiloptimismen blant bilprodusentene fallende. Kun åtte prosent sier at de vil investere i ren batteriteknologi de neste fem årene.

Les også: Over 10.000 elbiler i Norge

I fjor mente de at det ville ta seks år før elbiler ble en viktig brikke for å komme frem til rene og effektive motorer. Etter det svake salget i 2012, frem til og med oktober var det solgt 15.272 elbiler til sammen i alle EU-land, tror de nå at tidsrammen er seks til ti år.

Bare Frankrike har et større salg av elbiler enn Norge i Europa.

Bensin og hybrid

UTSLIPPSFRI: Marius Holm, daglig leder i miljøorganisasjonen Zero, mener miljøet ikke har råd til at elbilen forblir et nisjeprodukt.

Som en følge av dette er det ventet at produsentene heller vil investere penger og teknologi i å få frem effektive bensinmotorer og hybride løsninger.

- Energieffektivisering av diesel- og bensinmotorer er ikke nok. Bilbransjen selv ønsker en teknologinøytral utvikling, men det er ingen vei utenom utslippsfrie biler, mener Holm.

Mer bilstoff på E24 BIL

Han tror veksten i bilbruk over hele verden vil fortsette, og at det reelt sett ikke er noen alternative transportløsninger som kan gjøre noe med det. Derfor mener han at man er nødt til å satse på elbiler for å få bukt med utslippsproblemet.

Med Nissan Leaf opplever den norske importøren at en elbil for første gang har etablert seg blant de ti mest solgte bilene i landet.

- Det er jo veldig morsomt, og samtidig er Leaf og elbiler en del av en langsiktig plan for Nissan, sier Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonsjef, Nissan Nordic avdeling Norge.

- Det har vært mye fokus på Norge. Her har det vært stor politisk vilje til å skape et marked for elbiler.

Ikke lenger entusiastene

Bakkum tror at vi i Norge allerede er forbi entusiastkjøperne.

- Mange av dem som kjøper elbil i Norge nå gjør det for første gang. Mange har nok i utgangspunktet tenkt på det som en bil nummer to, men ender med å bruke den som hverdagsbilen.

Les også: Norge er størst i Europa på Tesla

TENKER LANGSIKTIG: Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonsjef hos Nissan i Norge, sier Nissan internasjonalt ikke forventer en umiddelbar suksess for sine elbiler.

Holm ser samtidig at Norge er i en særstilling.

- Her har vi høye bilavgifter som gjør at elbilene blir konkurransedyktige når de er avgiftsfrie. Det er ikke like lett å selge en Mitsubishi I-MiEV i Spania når en liten Fiat koster 10.000 euro.

Ett viktig incentiv i Norge er avgiftsfritaket for elbiler. I land med lave bilavgifter har dette liten effekt. Holm mener likevel at andre land har noe å lære av Norge.

- Bekvemmelighetsvirkemidlene vi har, som kjøring i kollektivfelt og gratis parkering og passering av bomringer, kan ha stor effekt. Hvis en håndfull multimillion byer i Europa gjør dette, kan det bety mye, sier han.

Les også: – Folk har mistet interessen for elbil

Bakkum i Nissan sier at det er ganske gode incentiver i Danmark, men at resultatet ikke har vært like vellykket der. Hun er enig med Holm i det kan være virkningsfullt med incentiver som tilgang til kollektivfelt og liknende som motivasjon i mange land.

Dyr teknologi

Investeringene rundt ny teknologi er kostbar og frykten for Holm er at salget er så svakt at få vil eller tør satse på elektriske biler. I dag er blant annet batterierkostnaden høy, men får man opp et skikkelig volum vil prisene gå kraftig ned.

- Foreløpig er det en småskalaproduksjon, og elbilene er dyre å lage. Inntil nå har Leaf kun bli produsert på en fabrikk i Japan, men vi er på vei til å starte produksjon av modellen både i USA og Europa. Dette gjør at de letter kan tilpasses markedene, i tillegg blir naturligvis transportkostnadene lavere, sier Bakkum.

Les også: Audi dropper super-elbil

Hun sier og at Nissan aldri har forventet at salget skulle ta av med engang, men at de ser på elbil i et lengre perspektiv.

- En elbil er jo egentlig billigere å lage enn en bensinbil. Den har mye enklere drivverk og nesten ingen bevegelige deler, sier Holm.

Sanksjoner

Det vil bety at det kan være vel så lønnsomt å produsere en elbil som en bensinbil om mengden bli tilstrekkelig.

Han trekker frem et annet mulig virkemiddel, etter modell fra California, der det er vedtatt at bilprodusentene skal ha en viss prosentdel lavutslippsbiler i salg. Klarer de ikke å tilfredsstille dette blir det sanksjoner.

- Skulle EU gjøre noe liknende vil effekten være enorm. Om ikke noe av dette skjer, så forsvinner likevel ikke elbilen, til det er det en altfor vellykket konstruksjon, men forblir en nisjebil lengre enn det miljøet tåler, sier Holm.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Nær halvparten av EuropasNissan Leaf er i Norge

  2. Nissan tilbakekaller verdens mest solgte elbil

  3. Nær dobling av elbiler

  4. Nye modeller gir videre elbilvekst

  5. Nissan ser for seg solid vekst i elbilsalget