Kraftig økning for Mercedes-Benz

BMW er fortsatt større enn Audi og Mercedes-Benz, men sistnevnte øker mest.

FULL FART: Formel 1-førerne Lewis Hamilton og Nico Rosberg besøker Mercedes-Benz fabrikken i Sindelfingen tidligere i sommer.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I 2011 dro Audi forbi Mercedes-Benz i antall leveringer, mens BMW har ligget noen tusen biler foran dem igjen.

Nå er det Mercedes-Benz som har den største veksten, men de ligger fortsatt et stykke bak de to andre.

I juli leverte Mercedes-Benz ut 18 prosent flere biler enn sammen måned i 2012, uten tallene fra Smart.

- Etter å ha hatt et imponerende salg i årets seks første måneder, la vi inn et høyere gir i juli, sier Joachim Schmidt, visepresident i Mercedes-Benz sin salgs- og markedsavdeling i en pressemelding.

Han trekker frem nylig oppdaterte E-klasse, kompaktbilene og S-klasse som viktige bidragsytere.

Ung modellmiks

- Denne unge modellmiksen vil gi oss en ytterligere vekst i andre halvår, sier han.

SELGER: Den nye A-klassen er en av modellene som gir Mercedes-Benz en kraftig salgsvekst.

I løpet av årets sju første måneder har det blitt solgt 811.227 Mercedes-Benz, hvorav 116.790 i juli. Dette er det beste julitallet noensinne.

Mer bilstoff på E24 BIL

I samme periode er tallene fra Audi henholdsvis 911.800 og 131.300. I juli var det en økning fra fjoråret på nær 10 prosent, mens året under ett ligger sju prosent over 2012.

- Etter et sterkt første halvår, forventer vi å passere vårt strategiske mål på 1,5 millioner leveringer i år, noe som er to år tidligere enn vi planla, sier Luca de Meo, styremedlem i Audis salgsavdeling. Det er 100.000 mer enn det Mercedes-Benz tror de vil selge i år.

BMW ligger noe foran Audi. Til og med juli er salgstallet 932.848, med 128.594, dette er uten Mini, i juli. Som med de andre merkene øker de også sammenliknet med 2012, 8,4 prosent i 2013 og juli lå 13,5 prosent foran fjoråret.

- Sette ny rekord

- Juli-salget vårt har gitt oss en veldig god start på andre halvår. Målet er å holde denne farten de neste månedene, og vårt fokus er fortsatt på en global balanse i salget. Vi fortsetter å jobbe med å vokse i volum for hele året, og dermed sette en ny rekord for salg på verdensbasis, sier Ian Robertson, styremedlem i BMW sin salgs- og markedsavdeling i en pressemelding.

Les også: BMW anser Kina som sitt største marked

Audi har en liten tilbakegang i Europa, men har en stor vekst i Kina og andre markeder i Asia, som mer enn veier opp for det vanskelige markedet på hjemmekontinentet.

Mercedes-Benz opplever en vekst i så å si alle markeder, det samme gjelder for BMW.

I 2012 endte BMW med 1.540.085 leveringer, 85.000 flere enn Audi. Tallet for Mercedes-Benz var 1.320.097.

Les også:

BMW merket presset fra konkurrentene

Audi nærmer seg BMW

Slutt på Mercedes-forbud i Frankrike

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

  2. Kjempestart på året for de tyske premium-merkene

  3. Mercedes større enn Audi i november - og øker mest

  4. Tyske premiummerker med megavekst i 2014

  5. Mercedes øker mest, men BMW er størst