Norge er størst i Europa på Tesla

Norge er verdens nest største marked for Tesla, og først i Europa med å ha den nye Model S på plass. E24 fikk til og med en prøvetur.

VELDIG NY: Tesla Model S har nettopp kommet til landet. Dette er en av to biler i Norge. Det finnes for øvrig tre totalt i hele Europa.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Tesla Model S er en av de kjøretøyene i moderne bilhistorie det har knyttet seg størst forventninger til. En elbil med solid rekkevidde, pen design og god plass.

Det kan virke som nordmenn, god hjulpet av et avgiftssystem som ikke bryr seg om elbiler, virkelig har fått opp øynene for denne bilen.

- Vi har i hvert fall 800 som har reservert seg en Model S, sier Kjell-Arne Wold hos Tesla i Norge.

Han tar i mot E24 i Teslas butikk og servicesenter på Alna i Oslo. På veien dit havnet vi bak en sølvfarget Model S, som skal vise seg å være en av to Model S i Norge. Den i sølv har nettopp ankommet, dermed er to av de tre Model S-ene som finnes i Europa, i Norge.

Størst i Europa

ELEKTRISK STEMNING: Kjell-Arne Wold hos Tesla i Norge sier de har kunder som kommer og prøver Model S hver dag fra morgen til kveld.

- Norge er et stort marked for Tesla. På verdensbasis er vi på andreplass når det gjelder reservasjoner på Model S, etter USA. Og de norske kundene er de første som får prøve bilen i Europa.

Wold forteller at det var selvsagt for Tesla at det er Norge som er først, siden det er det største markedet i Europa.

At det er en begivenhet for Tesla merkes. I lokalet er det både folk fra Europa-hovedkontoret og forhandlere fra fra andre land.

I tilleg er det kø av kunder som venter på å få ti minutter bak rattet i bilen. Dette er folk som har betalt inn et forskudd på 31.000, og er såkalte reservasjonsholdere, som det altså er rundt 800 av i Norge. Noen har til og med betalt 230.000 kroner for å få det som kalles Signaturmodellene, de aller første som kommer til Europa.

- Jeg har ennå til gode å oppleve at noen har trukket seg etter å ha prøvd bilen, sier Wold.

GUNSTIG PRIS: Elbiler er avgiftsfrie i Norge, dermed blir Model S priset som en helt vanlig familiebil. Det blir noe helt annet i land uten elbilfordeler og lave avgifter på konvensjonelle biler.

Den amerikanske elbilprodusenten Tesla startet opp virksomheten med å lage en helelektrisk sportsbil, Tesla Roadster, basert på en Lotus Elise. Den første kom på markedet i 2008. Planen var hele tiden å lage en familiebil, men Roadster-modellen skulle vise teknologien. Den har nå gjort jobben etter at de planlagte 2500 eksemplarene er laget, hvor rundt 100 går på norske veier. Nå er produksjonen stanset, og det skal være 20 stykker igjen på verdensbasis for modellen er sluttsolgt.

Spredd kundemasse

-Det som er helt spesielt med Norge er hvor spredd kundemassen er. Folk fra utlandet tror meg nesten ikke når jeg forteller dem det. Her det familiefolk, langt fra bare folk med god råd, i aldersspennet 21 til 70 år, sier Wold.

ÅRETS SKJERM: Noen større? Tror ikke det.

Det oppstår en liten luke i programmet, og til tross for at det på forhånd ble sagt at det fra høyeste hold ikke var andre enn kunder som skulle få prøve Model S, får vi oss en liten runde med bilen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Førsteinntrykket er rett og slett imponerende. Den går noe aldeles voldsomt, selvsagt på lydløst vis. Med glatte veier logrer den lett, men den fremstår samtidig som veldig trygg, elektronikken er hjelpsom og balansen i bilen virker svært god.

Det som kanskje er aller viktigst er at den fremstår som en gjennomført premiumbil, ikke som en rar og annerledes bil. Dette er en bil som tilfeldigvis går på strøm, ellers er alt som normalt. I tillegg har den tidenes multimediaskjerm, det finnes mang et hjem med en tv som er mindre. Det eneste å sette fingeren på etter en kjapp tur, er at sittestillingen kunne vært noe lavere.

Vil på langtur

KUNDE: Henning Johannessen har bestilt seg en Model S. Planen er å kjøre den til Spania i sommer.

Ved den svarte utstillingsmodellen står Henning Johannessen og tripper. Han venter på å få en tur bak rattet i den sølvfargete. Han har kommet inn fra Fredrikstad for å prøve det han har bestilt, for første gang.

-Jeg håper virkelig jeg får den før sommeren. Da skal jeg ta med familien på tur til Spania for å besøke svigerforeldrene.

Johannessen er lærer og pendler mellom Fredrikstad og Drøbak. Foreløpig er det en Alfa Romeo 159 som står for transporten.

-Jeg ønsker at bilen min skal se bra ut, og det gjør jo denne, sier han og peker på Model S-en, - men jeg har ikke helt bestemt meg for hvilket farge som passer den best.

Leveringer i april

Tesla har begynt å selge Model S i USA, mens produksjonen for Europa skal starte i mars, med de første leveringene i løpet av april. Ventetiden er i dag er slik at om man bestiller bilen nå, kommer den til neste jul. Neste år regner Tesla med å produsere 20.000 Model S, men de vil etterhvert ha langt større kapasitet.

- I 2014 regner jeg med at vi vil selge mellom 1500 og 2000 Model S i Norge, sier Wold.

I hele 2011 ble det solgt 1380 BMW 5-serie i Norge, 2000 biler ville gitt den en 17. plass på salgsstatistikken, på plassen foran Peugeot 508.

Det som gjør Norge så spesielt er prisniåvet til Model S. Med et fravær av avgifter på elbiler, og høye avgifter på konvensjonelle biler, havner Model S på nivå med det som kan kalles vanlige biler, mens den i mange andre land blir temmelig kostbar.

Rekkevidde

Et viktig svært viktig poeng med Model S er at den har en rekkevidde som ingen andre elbiler på markedet. Den kommer med tre forskjellige batteripakker, som skal klare henholdsvis 25, 37 og 48 mil.

De norske prisene er ikke helt klare, men Wold forteller at den med kortest rekkevidde vil bli priset «omtrent som en velutstyrt Golf», hvilket vil si noe over 300.000, mens den som holder lengst trolig vil ligge rundt en halv million.

Det kan være verdt å ta med i beregningen at den med kraftigst pakke gjør null til hundre på 4,4 sekunder, som en BMW M5 til to millioner kroner.

- Og husk at dette er en bil som tar opptil 900 liter bagasje, og man kan ha skiboks på den, sier Wold.

Han er samtidig klar over at det ikke er en biltype som er midt i blinken for det norske markedet.

- Det klart at nordmenn flest ønsker seg en stasjonsvogn og mange vil også ha firehjulstrekk. Sånn sett blir Model X mer midt i blinken.

Model X er en suv med firehjulstrekk som ligger et par år frem i tid.

Så er Johannesen ferdig med sin prøvetur.

-Likte du den? Spør Wold.

-Kunne nesten bestilt meg en til, sier han med digert glis. Det er grunn til å tro at våren ikke kan komme fort nok for Johannessen.

Les også:

Megatap for Tesla

Tesla med superlader

Tesla nummer fire kommer

Test av Fisker Karma

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Tesla-sjef Elon Musk:
    - Kom til Norge for å si takk

  2. Her er de første europeiskeTesla Model S

  3. Bilen versjon 2.0

  4. Teslas familiebil til under en halv million

  5. Olav har ventet 1600 dager på Tesla Model X:
    Her får han endelig hendene på rattet