Porsches supermiljøbil tar form
Porsche 918 Spyder skal bli en vanvittig rask bil med eksepsjonelt lavt forbruk. Nå er den inne i de siste testfasene før produksjonen settes i gang neste år.
Porsche 918 Spyder ble første gang vist på bilutstillingen i Geneve i 2010. Samme år besluttet de å sette den i produksjon, siden den gang har de drevet en veldokumentert og åpen utvikling av bilen.
Testes på vei
918 Spyder skal bli en supersportsbil, men med en moderne tvist. Ved hjelp av et hybriddrivverk skal den både bli eksepsjonelt rask og drivstoffvennlig.
Mer bilstoff på E24 BIL
Nå har den kommet så langt i utviklingen at den går gjennom testing på vei, med et ytre som er svært nær slik den blir når den går i produksjon.
- Det vi gjør med 918 Spyder er å redefinere kjøreglede, effektivitet og ytelse, sier Wolfgang Hatz, styremedlem i utviklingsavdelingen til Porsche i en pressemelding.
Bilen blir en plug-in hybrid, det vil si en hybridbil som er ladbar. Kombinasjonen av de to elektriske motorene og forbrenningsmotoren skal ha en samlet effekt på over 770 hestekrefter, samtidig sier Porsche at den har et forbruk på 0,3 liter på mila.
To elmotorer
Det elektriske systemet består av to uavhengige enheter, en på på frontakslingen og en i selve drivlinjen som gir kraft til bakakslingen.
Utviklingen er nå sentrert rundt programmeringen av disse to enhetene for å få dem til å fungere optimalt.
I tillegg har bilen flere andre nye løsninger. Eksosrørene ender i det de kaller «top pipes», det vil si at enden på rørene er oppå motorlokket som plassert bak kabinen. Karosseriet er selvbærende bygget i en plastikk og karbonblanding. Bakakslingen skal være adaptiv, hvilket trolig betyr at konfigurasjonen på denne kan stilles fra førerplassen.
918 Spyder kan bli Porsches dyreste
Det har tidligere vært sagt at det blir en begrenset produksjon på denne bilen, i 918 eksemplarer, til en frisk pris. Det har vært nevnt 645.000 euro, snaut fem millioner kroner, før moms og avgifter. Da hjelper det for så vidt ikke så mye at den, til en supersportsbil å være, vil få overraskende lave avgifter på grunn av sitt beskjedne forbruk.
Avgiftspåslaget vil være på godt over to millioner kroner, med andre ord blir dette en usedvanlig dyr bil.
918 Spyder skal gå i produksjon i september 2013, med de første kundeleveringene senere samme år.
Les også