Drømmebil for nordmenn: Audi med ny hytteekspress

Audi putter inn en dieselmotor med over 300 hester i SUV'en Q5. Liker du mye krefter når du skal forsere norske vinterveier er det bare å begynne å spare.

DIESELPREMIERE: Den nye Audi SQ5 blir den første modellen i Audis S- og RS-linjer med diesel-motor. V6-motoren på 313 hester gjør at bilen bykser fra 0-100 på 5,1 sekunder. SE FLERE BILDER VED Å KLIKKE PÅ PILEN TIL HØYRE PÅ BILDET.
MULTIKUNSTNER: Audi skryter av at bilen i tillegg til sine raske prestasjoner også kan trekke hele 2,4 tonn med tilhengervekt.
HYTTECRUISER: Med firehjulstrekksystemet Quattro og 650 Nm i dreiemoment kan man uanstrengt blåse opp norske fjellveier.
Publisert: Publisert:

Audi, Mercedes og BMW har alle egne modellbetegnelser for sine mest sportslige modeller, henholdsvis S/RS-, AMG- og M-modellene.

Hittil har disse modellene vært utstyrt med bensinmotorer som har vært en drøm for de autofile og et mareritt for miljøvernere.

Diesel med på festen

Et stadig økende press for å få ned forbruket har fått bilprodusentene til å tenke uortodokst.

Audi følger nå i BMWs fotspor og introduserer diesel-biler i dette toppsegmentet.

Les om BMWs superdiesel: Voldsomt god familiebil

Med Audi SQ5 vil Audi vise at også diesel kan være gøy. Selskapet har tatt den kraftigste diesel fra A6- og A7-modellene, og satt den inn i mellomklasse-SUV'en Q5.

Dette gir svært gode ytelser.

Audi oppgir at motoren utvikler 313 hestekrefter og 650 Nm dreiemoment. Det skyter fart i bilen som går 0-100 km/t på 5,1 sekunder.

Bilen er senket med 30 mm, kommer med en 8-trinns girkasse, kan leveres med 20- eller 21 tommers felger og kan trekke opp til 2,4 tonn tilhengervekt.

Alt dette med et oppgitt forbruk på 0,72 l/mil.

Nærmeste konkurrent vil nok bli BMWs X3 35d. Den har også en 3-liters diesel med 313 hester. BMW'en er ikke like rask derimot, for den trenger 5,8 sekunder før den når 100 km/t.

Drømmebil for norske forhold

DET LILLE EKSTRA: Selv om antallet solgte SQ5 ikke vil bli veldig høyt i Norge, tror Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi Norge, at modellen vil være svært attraktiv for de som ser etter en kraftig og komfortabel bil for norske veier.

Marius Tegneby, informasjonssjef for Audi Norge i Møller Gruppen er svært spent på modellen. Når man snakker om det sportsligste segmentet tror Tegneby at modellen kan selge bra.

- Disse bilene treffer Norge veldig godt. Vi selger mellom 80 og 100 biler av 245-hesteren på Q5 hvert år. Hittil har vi solgt litt over 20 biler med den samme 313-hesteren fra SQ5 i A6, A6 Allroad og A7, sier Tegneby til E24.

Ifølge informasjonssjefen er det bra fart i den nye superdieselen.

- A6-modellen med denne motoren på 313 hester er like raskt som gamle S6, den hadde en V10 bensinmotor. Så det gir en indikasjon på hva disse nye dieselbilene kan prestere, sier Tegneby.

E24 har allerede prøvd motoren: Maksimum A6

Selv om Audi har solgt over 4.000 Q5-modeller de siste fire årene i Norge, så tror Tegneby at den nye SQ5 vil appellere til de som vil ha det lille ekstra under panseret.

Kombinasjonen av diesel med lavt forbruk, firehjulstrekk og sterk motor gjør disse bilene relativt sett mer gunstige enn tilsvarende store bensinmotorer.

For nordmenn som skal forsere dårlig vedlikeholdte vinterveier opp til hytten på fjellet vil nok SQ5 stå høyt på ønskelisten.

Klar til påske neste år

Informasjonssjefen i Audi Norge forteller at kundene kan forvente bilen til Norge i mars 2013.

Prisen er enda ikke klar, men SQ5 vil nok ikke bli en billig affære etter at Finansdepartementet har fått sitt.

Audi sentralt opplyser at utsalgsprisen til SQ5 vil starte på 58.500 euro. Det tilsvarer 440.000 kroner med dagens euro-kurs.

I Norge vil nok prisen nærme seg millionen ettersom Audi A6 med den samme 313-hesters motoren begynner på 926.000 kroner. Dagens toppmodell av Q5 er en 3-liters V6 diesel med 245 hester. Den begynner på 750.500 kroner.

For flere detaljer om bilen kan du lese hele pressemeldingen fra Audi her.

Publisert:
Gå til e24.no