De største billegendene

Selv om dagens biler er raskere og kjører bedre enn noensinne, vil nok mange mene at gårsdagens biler går de en høy gang.

KREFTER OG DESIGN: Historien er full av fantastiske biler, her er et lite utvalg.

Montasje Scanpix/Wikimedia Commons
  • Jostein Nissen-Meyer
Publisert:

E24 kårer nå årets feteste bil 2015, og har lagt frem et heat med flere biler som kan by på både mye krefter, kjøreegenskaper og flott design.

Tar man imidlertid turen til historiebøkene finner man en rekke biler som går dagens modeller en høy gang.

For dagens biler skal det, i rettferdighetens navn, sies at legendestatus er noe som kommer med årene. Når historien har kastet sitt mystiske slør over dagens modeller vil trolig også flere av de stå meget høyt i kurs i bilhistorien.

Les også

Denne knuser alle «Årets feteste bil»-kandidater i pris

Vi har forsøkt å lage en liten liste over de mest legendariske bilmodellene fra de siste tiårene. Det må sies at denne er listen høyst uhøytidelig og begrenset, man kunne tross alt skrevet flere bøker om emnet, og det er mange, mange, modeller som hadde fortjent å bli nevnt.Vi håper at vi her har samlet en del av de største høydepunktene, etter egen subjektiv mening.

Under hver bil har vi også forsøkt å legge inn et realistisk prisestimat, altså omtrent hva du må belage deg på å betale for et eksemplar – om du skulle ha råd. De fleste er nok utenfor rekkevidde for de fleste av oss, men noen av modellene på listen bør være høyst oppnåelig for entusiaster med en relativt normal lønnsslipp.

Skriv gjerne inn dine egne meninger, forslag og favoritter i kommentarfeltet under saken, Hvilke modeller vil bli fremtidige legender og klassikere?

Mercedes-Benz 300 SL (1954–1963)

MÅKEVINGE: Mercedes 300 SL ble produsert i 3.258 eksemplarer, hvorav 1.400 var couper med de berømte måkevingedørene. Resten var roadstere.

Sicnag/Wikimedia Commons

300 SL var Mercedes sin første sportsbil etter krigen, og da den kom på midten av 50-tallet så var 300 SL den raskeste produksjonsbilen i verden. Under panseret satt en 3.0 liters rekkesekser, som produserte 215 hestekrefter og kunne sende bilen opp til en toppfart på rundt 250 kilometer i timen.

SL 300 sitt kanskje fremste kjennemerke var måkevingedørene. Senere kom den også som roadster, men da naturlig nok med ordinære dører.

Flere mener også at dette er verdens første superbil, 7,4 sekunder på å nå 100 kilometer i timen og en toppfart opp mot 250 kilometer i timen var nesten uhørt for en bil på 50-tallet.

Pris: 10–12 millioner kroner

Jaguar E-Type (1961–1975)

COOL BRITANNIA: Jaguar E-type ble produsert i totalt 72.515 eksemplarer i tre serier, både som coupe og roadster.

Greg Gjerdingen/Wikimedia Commons

Jaguar E-Type har flere ganger blitt kåret til verdens vakreste bil og var en sensasjon da den ble lansert tidlig på 60-tallet. Sportsbilen var utstyrt med Jaguars XK-motor som hadde en ytelse på 265 hestekrefter og tok bilen til 100 kilometer i timen på rundt 7 sekunder og videre til en toppfart på nær 250 kilometer i timen.

Ved siden av utseendet og ytelsene, var også prisen faktisk et argument. E-typen var nemlig svært konkuranssedyktig priset sammenlignet med hva konkurrentene kunne tilby. En E-type kostet ved lansering 2.100 pund, mens man eksempelvis måtte ut med over 5.000 pund for en Aston Martin DB4 – som også var tregere.

E-typen ble en stor suksess og ble produserte i et relativt stort antall, noe som gjør at bilen også i dag er relativt oppnåelig.

Pris: Fra rundt 300.000 til over 1 million kroner

Porsche 911 (1963-)

LEVENDE LEGENDE: Porsche 911 har nå vært produsert i over 50 år og mer enn 800.000 eksemplarer har blitt solgt.

Charles01/Wikimedia Commons

Dette er kanskje sportsbilen fremfor noen, og en av bilhistoriens lengstlevende modeller. Fra den debuterte i 1963 og frem til i dag har Porsche 911 vært oppsiktsvekkende tro mo det originale konseptet, både i utseende og plasseringen av den sekssylindrede boksermotoren bak.

I sin første utgave hadde 911 bare 130 hestekrefter, mens dagens modell starter på 350 hestekrefter for en «standard» Carrera og går opp til 560 hestekrefter i Turbo S-utgaven.

Pris: Fra rundt 300.000 og langt oppover

Chevrolet Corvette (1953-)

SPORTSBILEN FRA USA: Chevrolet Corvette har blitt produserte i sju forskjellige generasjoner og hele 1,6 millioner eksemplarer. Her er en Corvette C2.

Rex Gray/Wikimedia Commons

Selv om kjøreegenskapene, i alle fall tidligere, har stått tilbake for konkurrentene fra Europa, gjorde et tøft design, høye ytelser og en svært overkommelig pris sitt til at Chevrolet Corvette ble en stor salgssuksess, nærmest en folkesportsbil.

Entusiastene vil nok mene at det er annengenerasjon (C2) som er den flotteste, også kjent som Corvette Stingray – der første årgang hadde den karakteristiske delte bakruten. I sin kraftigste utgave hadde den rundt 400 hestekrefter og kom seg til 100 på litt under seks sekunder.

Pris: Fra 400.000 og oppover (Corvette C2)

Aston Martin DB5 (1963–1965)

007: Det ble produsert 1.023 DB5 over en produksjonsperiode på bare tre år.

Stringer/uk

Aston Martin DB5 vil for alltid være uløselig knyttet til James Bond. På kinolerret dukket den for første gang opp med Sean Connery bak rattet i Goldfinger i 1964, og har siden vært å se i flere Bond-filmer, senest i Skyfall.

DB5 ble hadde 4.0 liters rekkesekser som angivelig produserte 282 hestekrefter, trolig ganske optimistisk all den tid den brukte såpass mye som 8 sekunder på nå 100 kilometer i timen og hadde en toppfart på 230 kilometer i timen.

Selv om den måtte se seg slått på prestasjonene av den samtidige, og atskillige rimeligere Jaguar E-type, så var Aston Martin DB5 noe av det mest glamorøse og eksklusive du kunne kjøre for 50 år siden – og det gjelder også den dag i dag.

Pris: 7–8 millioner kroner

Lamborghini Miura (1966-1973):

VAKKER: Det ble laget 764 eksemplarer av Lamborghini Miura.

Janderk1968/Wikimedia Commons

Enkelte mener at Mercedes 300 SL var verdens første superbil. Andre igjen mener at det er Lamborghini Miura. Hvorfor? Fordi bilen var den første toseters sportsbilen med en midtplassert motor – noe som etter hvert nesten ble malen når det kom til superbiler.

Miura var også den raskeste produksjonsbilen i verden da den ble lansert med en V12-motor sittende like bak føreren. Den var god for 350 hester og sendte bilen til 100 kilometer i timen på 6,2 sekunder og videre til en toppfart på 275 kilometer timen. Det var heller ingen ulempe at den var usedvanlig vakker.

Pris: 10–12 millioner kroner

Ferrari Daytona (1968–1973)

ITALIENSK FULLBLODS: Ferrari Daytona, en av de absolutt flotteste modellene fra Ferrari, ble produsert i 1.406 eksemplarer – hvorav 122 cabrioleter.

Allen Watkin/Wikimedia Commons

Ferrari 365 GTB/4, eller bedre kjent under det uoffisielle navnet Ferrari Daytona, var Lamborghini Miuras samtidige konkurrent. Ferrari gikk imidlertid for et mer tradisjonelt oppsett med V12-motoren plassert i front, med 352 hestekrefter.

Det var nok til å vippe Lamborghini ned av fartstronen, da Daytona akselererte til 100 på 6,0 sekunder blank og hadde en toppfart på 280 kilometer i timen.

Pris: 7–9 millioner kroner

Jensen Interceptor (1966–1976)

BRITISK GT: Jensen Interceptor ble produsert i 6.408 eksemplarer, i tillegg ble det laget 320 Jensen FF.

Tony Hisgett/Wikimedia Commons

Så til en bøllete brite. Britiske Jensen sine GT-biler sto ikke tilbake for den atskillig mer kjente konkurrenten Aston Martin. Jensen Interceptor ble høydepunktet, et landeveislokomotiv med V8-motor fra Chrysler som i største utgave var på smått utrolige 7,2 liter, noe som resulterte i drøyt 300 hestekrefter og tok den tunge bilen til 100 på drøyt 7 sekunder.

Den enorme motoren, og relativt høye vekten på 1,8 tonn, gjorde at bilen var voldsomt tørst. Forbruket var opp mot 2,5 liter per mil.

Jensen var også banebrytende. Jensen FF, basert på Interceptor og svært lik utseendemessig, var nemlig den første ikke-terrengbil som var utstyrt med firehjulstrekk. I tillegg hadde den blokkeringsfrie bremser, til da kun brukt på fly og racerbiler.

Pris: 300.000-500.000

Lamborghini Countach (1974–1990)

KILEFORM: Lamborghini Countach fikk et langt liv, men kun 2.049 eksemplarer ble laget i de 16 årene den var i produksjon. Bildet viser den første utgaven av Countach, LP 400. De senere utgavene fikk både bredere skjermbuer og en stor spoiler, definitivt mer dramatisk, men kanskje mindre elegant enn den første utgaven.

Countachinfo.de/Wikimedia Commons

Lamborghini Countach, trolig Lamborghinis mest legendariske modell noensinne. Med sin spektakulære kileform satte Countach på mange måter standarden for hvordan superbiler skulle se ut.

Som i Miura var det en midtmontert V12-motor som drev bilen. I de første utgavene hadde den 375 hestekrefter, en 0-100-tid på 5,4 sekunder og en toppfart på 290 kilometer i timen. Senere utgaver fikk inntil 455 hestekrefter og gjorde unna spurten på under fem sekunder.

Pris: 3–5 millioner kroner

BMW 6-serie (1976–1989)

SHARKNOSE: BMW 6-serie ble produsert i et relativt stort antall, da den siste bilen rullet av samlebåndet i 1989 var 86.216 produsert.

nakhon100/Wikimedia Commons

BMW 6-serie er etter undertegnedes mening en av de mest elegante bilene BMW noensinne har produsert, og et særdeles kompetent autobahn-lokomotiv.

6-serien er også ett av de beste eksemplene på BMWs hainese-design (sharknose), som preget flere av produsents biler på 70- og 80-tallet.

BMW puttet etter hvert motoren fra BMW M1, med ytelse på 286 hestekrefter, inn i 6-serien og skapte med det M635CSi – BMWs raskeste bil inntil da, etter BMW M1. M635 nådde en toppfart på 255 kilometer i timen og kom seg til 100 på 6 sekunder blank.

Pris: 100.000-300.000

Audi Quattro (1980–1991)

RALLY: Audi Quattro satte standarden for fremtidige firehjulsdrevne Audier. 11.452 ble produsert.

Ultegra/Wikimedia Commons

Vakker er vel kanskje ikke det første ordet en tenker på i møte med den kantede Audi Quattro – hvis eneste runde linjer er logoen. En femsylindret motor med 200 hestekrefter og 0–100 på 7,1 sekunder fremstår også kanskje som litt puslete i dette selskapet.

Men med Quattro (italiensk for «fire») skapte man en rallylegende og satte firehjulstrekk på kartet for alvor – i en grad aldri Jensen FF som ble produsert i et svært begrenset opplag klarte.

Audien knuste all motstand i rallyløypene på tidlig 80-tall, de bakhjulsdrevne konkurrentene klarte rett og slett ikke å holde følge.

Ved siden av å skape en rallylegende var Audi Quattro også starten på Audis reise; fra et ganske ordinært, og noe obskurt merke, til å bli et merke kjent for sportslige egenskaper og firehjulstrekk, samt en tøff konkurrent for Mercedes og BMW.

Pris: 200.000-400.000

Ferrari Testarossa (1984–1992)

80-TALLET INKARNERT: Testarossa ble en stor suksess for Ferrari og 7.177 ble produsert.

Alexandre Prévot/Wikimedia Commons

Ved siden av Lamborghini Countach var nok Ferrari Testarossa den ultimate plakatbilen på mangt et gutterom på 80-tallet, og Testarossa er et av de bilmessige fremste symbolene på tiåret som ga oss skulderputer, hockeysveisen og pastellfarger.

Testrossa hadde selvsagt en midtmontert V12-motor, og 390 hestekrefter som sendte bilen til fra null til hundre på 5,3 sekunder. Toppfarten var på 290 kilometer i timen.

Pris: 700.000-1 million kroner

Porsche 959 (1986–1989)

AVANSERT: Porsche 959 var en svært avansert bil for sin tid. Kun 337 eksemplarer ble produsert.

M93/Wikimedia Commons

Da Porsche 959 kom ble den regnet for å være den mest avanserte sportsbilen som noensinne var bygget, og det var også en av de aller første superbilene som tok i bruk firehjulstrekk.

Bilen ble opprinnelig bygget for å delta i rally, men Porsche ble nødt til å lage en gateversjon da reglene krevde at minst 200 gateversjoner ble bygget.

959s boksermotor hadde også to turboer som sørget får gi en motoreffekt på 444 hestekrefter. Bilen var en stund verdens raskeste, med en toppfart på 317 kilometer i timen og akselererte til 100 på 3,7 sekunder.

Pris: 8–10 millioner kroner

Ferrari F40 (1987–1992)

FEIRET 40 ÅR: Ferrari F40 var den raskeste, kraftigste og dyreste Ferrarien i sin tid. Totalt 1.311 ble bygget.

Spezadams/Wikimedia Commons

Slutten av 80-tallet og tidlig 90-tall var en periode der flere legendariske superbiler så dagens lys, og de ulike merkene prøvde stadig å toppe hva konkurrentene hadde å by på.

Porsche 959 ble dyttet ned av tronen som verdens raskeste bil av Ferrari F40. F40 ble bygget for å feire Ferraris førtiårsjublieum og var den siste Ferrarien som ble personlig godkjent av Ferrari-grunnlegger Enzo Ferrari.

F40 ble også den første gatebilen som brøt 200 miles per hour-barrieren (320 km/t) da F40 toppet ut på 323 kilometer i timen.

485 hestekrefter og en vekt på bare 1.100 kilo gjorde sitt til at bilen nådde 100 på 3,9 sekunder.

Pris: 8–10 millioner kroner

Jaguar XJ200 (1992–1994)

LANG OG LAV: Jaguar XJ220 ble bare bygget i 275 eksemplarer.

Jaguar

I 1992 hev Jaguar seg på superbilkappløpet med sin lave og langstrakte XJ220. Bilen erobret fartstronen med en toppfart på 343 kilometer i timen og kunne akselerere fra stillestående til 100 på 3,6 sekunder.

Fremdriften ble besørget av en V6-motor, med doble turboer, og som var god for 542 hestekrefter.

Til tross for det lave antallet som ble produsert, har XJ220 aldri blitt like populær blant bilsamlere som eksempelvis 959 og F40. Derfor er den faktisk ganske «rimelig» å kjøpe, tatt i betraktning et vakkert og spektakulært utseende og at det tross alt var verdens raskeste bil en liten stund på tidlig 90-tall.

Pris: 3–4 millioner kroner

McLaren F1 (1992–1998)

VANVITTIG RASK: McLaren var lenge verdens raskeste bil. 106 F1 ble laget, av disse så var 64 standard gateversjoner, mens de resterende var andre varianter, blant annet 28 racingutgaver (F1 GTR)

Seth Wenig

XJ220 fikk ikke æren av å sitte på superbiltronen lenge, da den i 1993 måtte se seg grundig slått av britiske McLaren F1 som kom seg opp i en hastighet på voldsomme 372 kilometer i timen.

For å oppnå dette brukte man en 6.1 liters V12 motor på 636 hestekrefter, kombinert med en konstruksjon med bruk av lettvekstmaterialer som karbon og kevlar.

Bilen hadde også en spesiell setekonfigurasjon med tre frontseter; førersetet var fremst og i midten, mens de to passasjersetene satt litt tilbaketrukket på hver sin side av førersetet.

At F1 holdet på verdensrekorden helt frem til 2005, da Bugatti Veyron erobret tronen, er et vitnesbyrd om hvilken bilen McLaren F1 er og hvor langt forut for sin tid den var da den så dagens lys for 23 år siden.

Pris: 60 millioner kroner pluss

Her kan du lese mer om

  1. Bil
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?

  2. De mest spennende bilnyhetene i 2016

  3. En importør står for halve kabrioletsalget

  4. Annonsørinnhold

  5. Stem frem Årets feteste bil

  6. Ekstraordinær mellomklassebil