Ny generasjon Mercedes-biler lansert

Torsdag viste Mercedes-Benz fram sin nye elektriske konseptbil ved bilmessen Paris Motorshow 2016. SUV'en er en del av en massiv tysk elbil-satsning.

SATSER STORT: Mercedes ønsker å bli ledende innen elbil-segmentet, særlig i det øvre prissjiktet. Her er konseptbilen avbildet under bilmessen i Paris.
  • Tobias Fredø
Publisert:

EQ skal være startskuddet for den tyske bilprodusentens nye linje med elektriske biler, og skal komme på veiene innen tre år.

Navnet, skal ifølget Mercedes, stå for elektrisk intelligens, og konseptet skal inneholde Mercedes fire bærebjelker for fremtiden: tilknyttet, uavhengig, delt og elektrisk.

Konseptbilen med sitt futuristiske utseende, kan minne om en krysning mellom Audis Q-serie og Mercedes egen GL-serie.

Den er utstyrt med en elmotor på hvert hjul, og bilen skal ha en rekkevidde på 50 mil. Den skal kunne gjøre 0–100 på fem sekunder, og ha en effekt på rundt 400 hestekrefter.

Tallene som presenteres er jevngode med Teslas egen elektriske SUV, model X.

– Den utslippsfrie bilen er fremtiden. Og vår nye EQ-linje går langt forbi elektriske biler. EQ står for et omfattende elektrisk økosystem av tjenester, teknologi og innovasjoner, sier DR Dieter Zetsche, administrerende direktør i Daimler og sjef for Mercedes-Benz, i en pressemelding.

EQ skal med andre ord ikke bare være et merke for biler, men heller et elektrisk merke, hvor du kan få alt fra hurtig-oppladbare veggbokser til hjemmebaserte energilagringsenheter.

I 2025 skal undermerket ha ti modeller ute på veiene, og være ledende innen elbilsegmentet.

FUTURISTISK: Det nye interiøret baserer seg på touch-funksjoner, og knapper og knotter er nå faset ut.

Flere melder seg på

Under bilmessen Paris Motorshow var det flere bilprodusenter som viste fram elektriske nyvinninger, og de tyske produsentene ser ut til å være i førersetet.

Opel lanserte Ampera-e, som skal være den rimeligste modellen på markedet med en rekkevidde på rundt 50 mil. Mens Volkswagen hadde viste fram flere ladbare modeller, blant annet deres mye omtalte konseptbil, I.D.

Les også:

Audis elbil-satsing, som ble vist på en bilmesse i Frankfurt i høst, kommer også til å ta opp plass på veien om ikke altfor lenge. Suven som ligger mellom Q5 og Q7 i størrelse, vil gå i fabrikkproduksjon i 2018.

Kampen om elbil-markedet vil med andre ord spisse seg fremover, noe som ville bekymret de fleste, hvis de var i Tesla-eier Elon Musks posisjon.

Tesla har lenge vært det ledende elbil-selskapet etter at suksessen Model S kom på markedet i 2012, og de har nesten vært alene i å kunne tilby en elbil med en viss radius.

Les også

Utfordrer Tesla med større rekkevidde for pengene

Nå kommer det til å bli mer folksomt på veiene – men visjonære Musk er ikke som alle andre.

Han har i lang tid vært positiv til økt konkurannse innen elbil-markedet.

I 2014 la Tesla ut sine patenter på elbiler, slik at alle kunne bruke dem – selv konkurrenter.

– Tesla ble laget for å akselerere utviklingen av bærekraftig transport. Hvis vi finner en vei å lage elektriske biler på, men legger landminer bak oss for å hindre andre, vil vi jobbe mot vårt eget mål, sa Musk da Tesla friga sine patenter.

Les også

Tesla leverte og produserte rekordmange biler i tredje kvartal

Les også

Norske Tesla-eiere til tingretten etter priskrangel

Les også

Verdens første selvkjørende drosje er på veien i dag

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elbil
  2. Elon Musk
  3. Bil
  4. Tesla Motors
  5. Volkswagen
  6. Teknologi

Flere artikler

  1. Her er bilene som skal konkurrere med Tesla

  2. Her er VWs Tesla-utfordrer

  3. Satser stort på elbil: Tror ikke Bensin-Golf er døden nær

  4. Aston Martin lanserer luksus-elbil

  5. Betalt innhold

    Teslas teknologiske overtak viser at Elon Musk kan øke forspranget