Elbilandelen vokser fortere enn forventet

Volkswagen har tatt over som den store motoren i elbilmarkedet. Samtidig nærmer mengden elbiler seg målet til Klimaforliket. Hvor lenge får de beholde alle fordelene?

NEST MEST: Hadde den elektriske Volkswagen Golf vært skilt ut som en egen modell, ville den vært nummer to på registreringsstatistikken i august. Kun slått av Volkswagen Golf.
Publisert: Publisert:

I hele år har andelen nullutslippsbiler i registeringsstatikken for personbiler ligget på mer enn 10 prosent. Den var innom 20 prosent i mars da Tesla hadde en kjempelevering av Model S, og med den nye e-Golf som lokomotiv var andelen i august over 15 prosent, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Volkswagen Golf er den suverent mest registrerte modellen av personbilene, med 1075 biler, 467 av disse er e-Golf. Det gjør at den elektriske versjonen ville vært den nest mest registrerte om den hadde vært skilt ut som egen bilmodell. På andreplass på statistikken kommer nemlig Toyota Auris med 461 biler i august.

Les også

Norge først med Volkswagens første elbil

På tredje plass ligger elbilen Nissan Leaf, med 400 registreringer.

Volkswagen Up! følger på plassen etter, her inneholder også tallet mange elbiler. 297 av disse er e-Up!, noe som ville gitt den en åttende plass i statistikken.

- Det har gått over all forventning, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen, til E24.

Stor ordreinngang

Hun forteller at de opplever en stor ordreinngang på deres elektriske biler.

- Så langt har vi levert over 3000 elbiler og regner med å runde 6000 ved utgangen av året. Nå får vi omtrent alt fabrikken lager av elbiler. Vi er et stort marked i europeisk sammenheng.

(saken fortsetter under bildet)

NYKOMMER: I år har Volkswagen kommet for fullt med sine første elbiler, og Anita Svanes i Møller gruppen kan fortelle om en veldig stor interesse.

Svanes sier at elbilene raskt har blitt en viktig del av virksomheten. Så langt i år står de for drøyt 20 prosent av Volkswagens personbilregistreringer, og i august ble det registrert flere elektriske biler fra merket enn diesel eller bensin.

Også andre elbiler markerer seg på registreringsstatistikken for august.

BMWs helelektriske i3 ligger på 11. plass med 202 biler og er med det merkets mest populære bilmodell. På 15. plass ligger Tesla Model S med 183 kjøretøy.

Les også

Enklere lading for Renaults elbil

Det er også grunn til å tro at Renault Zoe vil få mer fart på salget når de nylig har fått orden på ladingen, slik at den kan bruke vanlige ladepunkter, kun 34 ble registrert forrige måned.

Nye modeller gir økt salg

Totalt ble det registrert 1736 nye elbiler i august, det er 1036 flere enn samme måned i fjor. Den gang var det bare Nissan Leaf som var etablert, av de ovenfor nevnte modellene, i markedet.

- Det vi har sett så langt, er at nye modeller gir en økt markedsandel elbiler. Med e-Golf og Leaf, som er klin like, ser dette ut til å fortsette. E-Golf spiser ikke markedsandeler fra Leaf, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn bil, til E24.

Han er usikker på hvor stor markedsandel elbiler vi kommer til å se, og trekker frem rekkeviddebegrensningen som en faktor.

- Klarer du deg med dagens rekkevidde, så ser det ut til at folk finner ut at elbilene på mange felt er bedre enn en tilsvarende bensinbil. De er billigere i drift, går bedre og er bedre å kjøre. Men rekkevidden på bilene, bortsett fra Tesla, er en begrensing. Et annet element er at vi foreløpig mangler en bil i størrelsen over Golf og Leaf. Det skal komme en Tesla her, men når er ennå ikke klart. I dette segmentet vil det inntil det være plug-in hybrider som er alternativet.

Mer bilstoff på E24 BIL

- Salget har vært langt over det som var forventet, sier Per Morten Merg, forlagsdirektør i Bilforlaget, som har fulgt det norske bilmarkedet tett i en årrekke.

Han trekker også frem at for hver nye modell som har kommet, har markedet økt.

- Legger man i tillegg til antallet bruktimporterte Leaf, så har elbilmarkedet økt voldsomt, sier Merg.

Nærmer seg klimamålet

Det er nå langt flere bruktimporter av Leaf enn BMW 5-serie, som i en årrekke var bruktimportfavoritten til nordmenn.

- Samtidig er det noen mørke skyer. Regjeringen, som er kjent for å ønske lavere avgifter, på blant annet kjøretøy, er nok i ferd med å se at vi nærmer oss et metningspunkt om vi ikke gjør noe med incentivene.

Les også

Slik vil Elon Musk bygge ut elbilimperiet

Her er det først og fremst avgiftene som de kan tenkes å gjøre noe med, mens bompenger og kollektivfeltene i høyere grad er lokalpolitikk.

- Tror nok det er momsen som er først i løypa. Men det er klart at det er et avgiftsdilemma for regjeringen, og et paradoks om det er dem som innfører avgift på elbiler, sier Merg.

Under oljemessen i Stavanger i forrige uke var Frederic Hauge i Bellona sterkt kritisk til å innføre moms på elbiler.

- De bør ikke gjøre det på mange år og i hvert fall ikke før 2017. Da ligger det an til at det norske folk virkelig kan få råd til å kjøpe seg en vanlig folkebil, som går på elektrisitet, sa Hauge til E24.

(Saken fortsetter under bildet)

NYE MODELLER: Nye elbilmodeller har det siste året gitt en stor økning i salget av utslippsfrie biler. Her er noen av parkert på Filipstad i Oslo.

Merg mener samtidig at dette på en måte er «en arvet gjeld», i form av Klimaforliket, som fredet elbilincentivene frem til 2017 eller til det er 50.000 elbiler på norske veier.

- Og det kommer ganske kjapt, trolig i løpet av første halvår neste år. Etter det har de egentlig ingen forpliktelser, sier Merg.

Hannisdahl i Grønn bil mener potensialet er på over 15 prosent markedsandel, men sier at markedet fortsatt ikke er så stort at det kan stå på egne ben, slik at det fortsatt er viktig med incentiver i elbilmarkedet.

Svanes i Volkswagen tror på en ytterligere økning neste år, men er enig med Hannisdahl med at det er avhengig av rammevilkårene.

- Vi tror på opp mot 8000 e-Golf og 3000 e-up!, men tallene forutsetter ingen endring i incentivene fra myndighetene.

Les også:

Elbilsalget er ikke et særnorsk fenomenHauge slår alarm om elbilmomsTesla-sjefen til Norge: - Dere kan vise vei i verden

Publisert:
Gå til e24.no