Ny generasjon av Mercedes' storselger

C-klasse er svært viktig for Mercedes-Benz. Etter snart sju år med dagens modell er de klare med en ny.

STORE AMBISJONER: - På mange felt den setter en ny standard for mellomklassen, sier Mercedes-Benz i pressemeldingen til den nye C-klasse.
Publisert: Publisert:

Dagens versjon av Mercedes-Benz sin bestselgende modell, C-klasse, ble lansert i 2007, dermed går sjuårssyklusen mot sin ende og en helt ny generasjon kommer på markedet i 2014. Så langt har den solgt i 2,4 millioner eksemplarer.

Den kommende versjonen blir opptil 100 kilo lettere en modellen den erstatter.

- Mercedes på sitt beste, det er den nye C-klassen. På mange felt setter den en ny standard for mellomklassen, sier Thomas Weber, styremedlem i Daimler, i en pressemelding.

Som vanlig har bilen vokst i den nye versjonen, Mercedes selv begrunner dette med at de har tatt hensyn til folks «økende gjennomsnittshøyde». Akselavstanden er økt med åtte centimeter og bilen totalt 9,5 centimeter lenger, bredden er fire centimeter mer.

Mer plass bak

Den ekstra plassen kommer i hovedsak baksetepassasjerene til gode. Bagasjerommet har også økt, med fem liter, til 480.

KJENTE LINJER: C-klasse er designmessig i samme spor som CLA og CLS.

De kaller den nye modellen «et dristig steg bort fra sin forgjenger.» Den har blitt litt rundere i formene og slik som den nylig oppdaterte E-klasse, og har en silhuett som minner om CLA.

Man kan velge mellom to frontvarianter. Enten med en stor Mercedes-stjerne plassert i grillen, eller en der stjernen på klassisk vis står på panseret.

Mer bilstoff på E24 BIL

Innvendig er det en videreføring av kjente Mercedes-elementer, men med en ny midtkonsoll, som har en renere og mer «flytende» form enn tidligere. For første gang blir C-klassen tilgjengelig med head-up display som projiserer hastighet og annen informasjon på vinduet foran føreren.

Lav luftmotstand

Som i blant annet flere Audi-modeller, har den en touch-pad ved armlenen der man kan aktivisere forskjellige kommandoer med fingertuppen.

NY KONSOLL: Kjente Mercedes-elementer innvendig og en ny midtkonsoll.

Det nye karosseriet skal ha en luftmotstandskoeffisient 0,24, hvilket skal være det laveste i mellomklassesegmentet.

Ved introduksjon kommer modellen med tre motoralternativer. Én diesel på 170 hestekrefter i C 220 Bluetec, som skal ha et CO2-utslipp på 103 gram per kilometer og et snittforbruk på 0,4 liter per mil.

De to andre er bensinmotorer, en 1,6 liter på 156 hestekrefter i C 180, og en to liters 184 hester i C 200. Noe etter introduksjonen kommer en helt ny dieselmotor på 1,6 liter som vil ha ytelser mellom 115 og 136 hestekrefter.

Etterhvert skal dieselutvalget strekke seg fra 115 til 204 hestekrefter, mens bensinmotorene skal komme i varianter fra 156 til 238 med fire sylindre og en sekssylindret med 333 hestekrefter.

Mercedes-importøren i Norge regner med å selge 1500 av den nye C-klasse fra introduksjonen i mars 2014. Stasjonvognen kommer et halvt år senere.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no