Høy effekt, for komforten skyld

Med ladbare hybrider får du ekstra effekt på kjøpet. Men det er ikke ytelsene som er poenget.

KAN BLI STØRST: Mercedes-importøren tror dette kan bli den mest solgte C-klasse modellen, om de får store nok kvoter.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

På papiret er dette en nærmest genial bil. For samme sum som en Mercedes-Benz C250 får du med en elmotor som yter tilsvarende 82 hestekrefter på kjøpet. Man skal være bra teit for å takke nei til noe sånt.

Det blir som å insistere på å betale full pris under happy hour på en bar.

C350e er nemlig den ovenfornevnte bilen, med en ekstra elmotor. Det vil si at man i bybruk kan flyte lydløst rundt i tre mil (ifølge fabrikken), noe som dekker det daglige behovet til svært mange. I tillegg er bilen ladbar, hvilket vil si at man, om man har tilgang på en stikkontakt i riktig avstand til bilen, kan ha den fulladet hver morgen.

Neppe noen Mercedes-selgere som baserer sin inntekt på C250-modellen i tiden som kommer.

Pose og sekk

Mange har troen på at slike hybride løsninger er den store vinneren på kort og mellomlang sikt. En bil som blander to ideer, og utnytter begge til det fulle. Elektrisk i det daglige og bensin til hytta. Da har man både utslippsfri kjøring og rekkevidde. Noe så sjeldent som å få i pose og sekk.

(Saken fortsetter under bildet)

STASELIG: I sitt segment er C-klasse den kanskje aller beste bilen. I hvert fall den mest komfortable.

Morten Abrahamsen

Det er heller ikke noe minus at denne drivlinjen har blitt plassert i C-klassen, som i sin siste utgave har blitt en svært god bil. Klassens mest komfortable, og også den som føles mest eksklusiv.

Mer bilstoff på E24 BIL

Den kan utstyres med hengerfeste, som kan trekke 1600 kilo, og tar seg godt ut i oppkjørselen. Alt dette for en drøy halv million i startpris. En pakke som få, om noen andre, bilprodusenter kan matche.

Det å flyte rundt elektrisk er den ultimate komfortsonen. Det lydløse kombinert med elmotorens umiddelbare moment gjør det til en fryd, bare synd at hybridbiler ikke er i stand til å gjøre det særlig lenge.

(Saken fortsetter under bildet)

LIK: Bensinmotoren er den samme som sitter i C250, den byr på 211 hestekrefter.

Morten Abrahamsen

For man må ikke lulles inn til å tro at man kommer særlig langt. Den oppgitte rekkevidden er som vanlig i overkant optimistisk. Personlig var også noe av problemet at jeg aldri fikk ladet den. Ladepunktene rundt der jeg bor er kronisk opptatt, og da blir løsningen å sette bilen lademodus mens man kjører, som gir et høyere bensinforbruk.

Irrelevant

De ekstra hestekreftene gir heller ikke samme effekten som man skulle tro når man ser på tallene. Over 80 hestekrefter mer enn utgangspunktet er mye, men en ekstra motor med tilhørende batterier krever sitt. Nærmere bestemt 300 kilo. C350e er seks tideler raskere fra null til hundre, med sine 6,2 sekunder.

Følg E24 BIL på Instagram

Samtidig føles den langt fra sportslig. Den høyere effekten blir på sett og vis irrelevant. Den fungerer ikke så bra som en sportslig bil, til det er den for tung. Stiller man bilens kjøremodus i sport, hvor den skal bruke elmotoren som en ekstra effekt, er det heller ikke like sømløst. Den klarer ikke helt å få de to motorene til å smelle inn uten at det hakker en smule.

BRA: Skjermen ser kanskje ikke så fiks ut, men ellers er kupeen svært godt designet og satt sammen.

Morten Abrahamsen

Det krever også sin plass å få inn den ekstra motoren. Bagasjeplassen krymper fra solide 490 liter, til ikke så imponerende 350 liter. Mens vi først er i negative hjørnet kan det også nevnes at hverken grafikken på medieskjermen eller navigasjonens evner til å finne riktig vei imponerer noen med en smarttelefon. Man sitter også temmelig dypt i forhold til vinduene i baksetet, noe barna ikke var helt fornøyd med.

Samarbeid

Der den fungerer veldig god som er en komfortabel langturbil. Der man setter den i komfort-modus og lar de to motorene veksle seg imellom etter behov. Da er den myk, nesten for myk, og fredelig. Med bra skyv når man trenger det.

(Saken fortsetter under bildet)

KRYMPER: Bagasjeplassen blir mindre når man skal ha på plass elmotor og batteri, i tillegg legger bilen betydelig på seg.

Morten Abrahamsen

Leser man kun spesifikasjonene blir man en smule forledet med disse moderne, ladbare, hybridene. For poenget med elmotoren er i liten grad den ekstra effekten, men muligheten til å kjøre elektrisk, eventuelt å la de to motorene samarbeide på fredelig vis når man er ute på lengre turer.

Gjør man det, er C350e en veldig fin bil. Komforten og kvaliteten på omgivelsene i kupeen er på et meget høyt nivå. Det er et sted hvor man kan sitte mil etter mil uten at man finner noe annet enn en litt stusslig utseende skjerm å sette fingeren på.

Les også

Meningsløst bra

Les også

Mercedes' kjedeligste blir artig elbil

Les også

Heftig stjernebil

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Kompromisser i luksusklassen

  2. Mercedes' kjedeligste blir artig elbil

  3. Lav avgift - høyt forbruk

  4. Annonsørinnhold

  5. Lavt forbruk, men ingen elfordeler

  6. Denne bilen er viktig for Volkswagen