Nå er det for sent å skaffe seg en slik

Den siste gateversjonen av McLarens superhybridbil P1 har trillet ut fra fabrikken.

KJAPP: McLaren P1 skal ha kjørt rundt Nürburgrings Nordsløyfe på mindre enn sju minutter.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Skulle man ha et ønske om å kjøpe seg en helt ny McLaren P1, har tiden rent ut av timeglasset. For nå har den aller siste som skal lages rullet ut av McLarens produksjonslokaler i Woking, Surrey i England.

Samtidig har det egentlig vært for sent ganske lenge. For da den ble satt i produksjon sommeren 2013, var allerede de 375 som skulle lages, solgt.

Dette gjorde blant annet at hver enkelt bil ble bygget etter nøyaktige spesifikasjoner fra kunden, dermed er ingen av bilene helt like. Bilene tok 17 dager å bygge og da produksjonen var på sitt høyeste rullet det ut en ny P1 hver dag.

Den aller siste ble lakket i det de kaller «perlemorsoransje», som er en hommage til den 64. og siste gateversjonen av McLaren F1 fra 1998.

Lønnsomt

– Som den direkte etterfølgeren til den sagnomsuste McLaren F1 – og den første i en ny rekke av hybrid-superbiler – måtte den fylle noen store sko, og det har den mer enn klart. Den har gjort en fantastisk jobb ved å bli et signalprodukt for merket McLaren Automotive mens vi har vokst til den tredelte, lønnsomme, modellinjen vi har i dag, sier Mike Flewitt, administrerende direktør i McLaren Automotive, i en pressemelding.

Les også

London invaderes av superbiler

P1 tilhører det McLaren kaller «Ultimate Series», hvor de to andre er «Super Series» og «Sports Series».

DEBUTEN: På bilutstillingen i Paris i 2012 ble McLaren vist frem for første gang.

P1 veier 1450 kilo og har en 3,8 liters dobbeltturbo V8-motor, som sammen med den elektriske motoren yter 916 hestekrefter med et dreiemoment på 900 newtonmeter. Selve elmotoren er på 179 hestekrefter og skal være sømløst integrert i kjøreopplevelsen. Den hjelper blant annet til med å «fylle hullet» før de to svære turboene slår inn.

Mer bilstoff på E24 BIL

Null til hundre tar 2,8 sekunder, 200 kilometer i timen nås på 6,8 sekunder og 300 på 16,5 sekunder. Det siste fem sekunder kjappere enn McLaren F1, som i sin tid var verdens raskeste gatebil. Toppfarten til P1 er begrenset til 350 kilometer i timen.

Romprogram

Bremsene var spesialtilpasset til bilen, og McLaren sier de brukte materialer som var utviklet til Ariane-romprogrammet, og at de videre brukte ekspertisen de har fra Formel 1 for at den skulle være lett håndterlig selv i svært høye hastigheter.

DØRER: En superbil kan ikke ha konvensjonelle dører.

Den hybride drivlinjen gjør også at bilen har, etter forholdene, lave utslipp. CO₂-utslippet per kilometer er 194 gram, gjennomsnittlig bensinforbruk er oppgitt til 0.83 liter per mil.

McLaren P1 i tall:

  • 375 bygget
  • Byggetid 800 timer
  • 105 personer involvert i byggeprosessen
  • Lakkeringsprosessen kunne ta opp til fem dager
  • Volcano Yellow var den mest populære fargen
  • 34 prosent av bilene havnet i Amerika
  • 26 prosent i Europa
  • 13 prosent i Midtøsten og Afrika
  • 27 prosent i Asia
  • Prisen på hjemmemarkedet var 870.000 pund

P1-modellen skal nå lages i en 1000 hestekrefters GTR-versjon som kun kan brukes på bane, i et opplag på 35 biler, som de sier skal være ferdig bygget tidlig i 2016.

Les også

Unik og ekstremt verdifull bilsamling selges

Les også

Dette er Dubai-politiets nye superbil

Les også

Porsches superbil snart utsolgt

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Arne Fredlys sjeldne superbiler til norsk bilmesse

  2. De mest spennende bilnyhetene i 2016

  3. Helt ny Jaguar – selv om det ikke ser sånn ut

  4. Bilshow for entusiastene

  5. For baksetesjåføren