Krangler om selvkjørende biler-teknologi:
Waymo dropper flere krav mot Uber

Alphabets bilprosjekt Waymo har saksøkt Uber for å ha stjålet deres teknologi for selvkjørende biler. Nå dropper selskapet tre av fire krav som angår patentrett i søksmålet.

I RETTSTVIST: Uber er saksøkt for tyveri av teknologi for selvkjørende biler. Beskyldningene kommer fra Alphabets bilprosjekt Waymo.

Foto: Gene J. Puskar AP
Publisert:

Alphabet, Googles morselskap, har lenge hatt et bilprosjekt kalt Waymo. Uber har tatt opp konkurransen og utvikler selvkjørende biler under navnet Otto.

Waymo mener imidlertid at Uber har stjålet deres teknologi for selvkjørende biler.

Alphabets Waymo saksøkte i februar Uber for det de omtaler som et «kalkulert tyveri» av deres teknologi.

Saken skal opp for domstolene i oktober. Waymo har blitt bedt om å kutte ned de mer enn 100 forskjellige punktene i søksmålet til under ti punkter, før rettssaken starter, ifølge Bloomberg.

Nå har Waymo droppet tre av fire krav som angår patentrett, melder nyhetsbyrået.

Lidar-teknologi sentral

Det skal være krav som angår den såkalte Lidar-teknologien som Waymo nå har droppet. Teknologien gjør at en bil kan skanne sine omgivelser med laser-sensorer, noe som er avgjørende for en selvkjørende bil, og har vært en sentral del av søksmålet frem til nå.

Les også

Skandalene som felte Uber-sjefen

Waymo mener at Anthony Levandowski, som tidligere jobbet for dem, lastet ned mer enn 14.000 såkalt topphemmelige filer fra en Waymo-server i desember 2015, før han startet opp Otto, som Uber altså senere kjøpte opp. Waymo mener Levandowski var i samtaler med Uber allerede før han sluttet hos dem, ifølge CNBC.

Det var Lidar-teknologien Levandowski angivelig tok med til konkurrenten.

Uber: – Waymo kan ikke levere

En talsperson for Waymo sa fredag at Waymo har droppet de tre kravene fordi de handler om et spesifikt design som Uber ikke lenger bruker. Det fjerde kravet, som de holder fast ved, dreier seg om et annet design, og som Uber fortsatt bruker, ifølge Waymo.

– Waymos retrett på tre av de fire patentkravene deres er enda et tegn på at de har lovet for mye og ikke kan levere, sier Uber i en uttalelse, ifølge Bloomberg.

Uber hevder videre at Waymo ikke har bevis for sine anklager, og mener at de nå innrømmer at Ubers Lidar-design er svært annerledes enn deres eget.

Problemfylt vår

Les også

Utfordrer tjener på Uber-trøbbel

Det har stormet rundt Uber den siste tiden. For et par uker siden forlot toppsjef og medgründer Travis Kalanick sjefsposten, etter stort press fra flere investorer.

Kalanick har blant annet blitt beskyldt for å tolerere et arbeidsmiljø hvor det har forekommet seksuell trakassering.

I februar ble den tidligere statsadvokaten Eric Holder hyret inn av selskapet for å etterforske disse anklagene. Holder har utarbeidet en rapport, som ifølge WSJ inneholder detaljerte anklager fra både nåværende og tidligere ansatte om upassende oppførsel som seksuell trakassering, hevn og mobbing.

Selskapet etterforskes også av amerikanske myndigheter for å ha lurt politiet i flere land ved hjelp av et hemmelig tillegg i sin app. På denne måten har selskapet omgått lokal taxi-lovgivning.

I tillegg må selskapet ifølge The Wall Street Journal nå ut med flere titalls millioner dollar, da de ved en feil har underbetalt sine sjåfører i en periode på to og et halvt år.

Les også

Uber-sjefen trekker seg

Les også

– Jeg er sint, trist, forvirret

Les også

Utfordrer tjener på Uber-trøbbel

Her kan du lese mer om