Norske Nel på plass på Nikola-event: – Dette er særdeles viktig for oss

Nikola skal vise frem nye hydrogendrevne lastebiler denne uken. Samarbeidspartner Nel tar sikte på å sole seg i glansen. 

VISES FREM: Nikola Tre, med det norske navnet, skal vises frem denne uken. Lastebilen er hydrogenelektrisk og skal etter planen begynne prøvekjøring fra og med neste år.

Foto: Pressebilde Nikola Motor Company
Publisert:,

– Dette blir storslagent. Nikola slår på stortrommen, sier Nel-topp Bjørn Simonsen.

Han og et knippe andre Nel-ansatte har vendt snuten mot Scottsdale i Arizona. Der arrangeres Nikola World 2019 denne uken.

I mange måneder har hydrogen-interesserte sett frem mot det to dager lange arrangementet som går av stabelen tirsdag og onsdag.

Her vil lastebilene Nikola Two og Nikola Tre presenteres. Det er ventet en kjøredemonstrasjon av førstnevnte og presentasjon av en prototyp av Tre-modellen.

– Dette arrangementet er av stor betydning for Nel. Hvis det bare kommer en bekreftelse på at produksjonen er i rute for Nikola, tror jeg Nel-aksjen vil kunne øke bare på det, sier analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor må hydrogenselskapet Nel hente penger igjen og igjen

Tror på kursbevegelse

Nel inngikk i fjor en milliardavtale med det fire år gamle selskapet Nikola for levering av 448 elektrolysører og fylleutstyr til hydrogenstasjoner. Med det ble Nikola Nels viktigste kunde.

Derfor er gode og dårlige Nikola-nyheter tilsvarende gode eller dårlige for Nel. Nikola har tidligere annonsert at de vil begynne prøvetesting av Nikola Tre i Norge i 2020 og at masseproduksjonen vil starte i 2022–2023.

– Det mangler ikke på bestillinger, men blir det utsettelser, vil markedet anse det som dårlig nytt, sier Molnes.

Samtidig som Tre-lastebilen stilles ut, skal hydrogen-elektriske Two vise sine kjøreegenskaper. Det vil imponere i USA, et land der hydrogen har havnet veldig i skyggen av solenergi, mener analysesjefen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Kjøpt hydrogen-aksjer? Da bør du følge med på salget av Budweiser

– Man tror det ikke før man får se det, som det heter. I Norge er det ikke like oppsiktsvekkende, her har vi større kjennskap til teknologien, men i USA er det ikke så mange som har hørt om dette og effekten blir deretter, sier han.

Norne har for øyeblikket et kursmål på 7 kroner på Nel-aksjen som tirsdag handles for i overkant av 6 kroner. Molnes er åpen for at det kan være de vil måtte øke denne etter Nikola World-arrangementet.

– Jeg er ganske sikker på at det kommer et eller annet nytt i alle fall, så det gjelder bare å ha et åpent sinn og vente.

Vil vise seg frem

Nels rolle er nå først og fremst å støtte opp rundt Nikola, forteller Bjørn Simonsen. Men det er nok av Nel-utstyr som vil kunne havne i deltagernes søkelys.

Blant annet står det en hydrogenstasjon installert inne i hallen der arrangementet finner sted. Simonsen er klar for å vise frem sitt selskap til alle interesserte.

– Det er mange investorer som skal dit, både amerikanske og internasjonale, og vi har fått booket en del møter. Dette er et særdeles viktig arrangement for oss, først og fremst for å støtte Nikola, men også for å besvare spørsmål rundt Nels virksomhet, sier han.

– Er dette arrangement som skal vise at Nel har gjort rett i å hente penger gjennom flere emisjoner?

– Altså, jeg tror nok en vil se at dette er noe som kan bli veldig stort. Det heter Nikola World og det er nok en grunn til det. Kanskje kommer det noe spennende i tillegg til lastebilene.

Trenger 10 milliarder

Nikola har ambisjoner om gjøre hydrogendrevne kjøretøy til noe reelt og betydningsfullt og slik komme seg ut av den evige «kan bli noe stort i fremtiden»-tilværelsen.

De ønsker å bygge titusener av lastebiler og et nettverk av ladestasjoner som strekker seg over hele USA, fra øst til vest.

Det kommer til å koste. I tillegg til de 300 millioner dollar selskapet har hentet så langt, vil prosjektet behøve ytterligere 1,2 milliarder dollar, i overkant av 10 milliarder kroner. Det forteller Nikola-sjef Trevor Milton til Forbes.

Han håper at arrangementet denne uken vil vekke begeistring og sikre dem gunstige samarbeidspartnere.

– Man kan ikke gjøre dette alene. Det vi bringer til bordet er at vi faktisk bidrar med hele nettet, vi bygger 700 hydrogenstasjoner i USA. Det blir verdens største, sier han.

Her kan du lese mer om