Ser gull i nytt nett

Neste generasjon internett, Web 2.0, flommer inn over oss. Toppsjefene strutter av optimisme og tror det gir mer penger i kassen.

  • GUNHILD M. HAUGNES
Publisert:

Internett som et medium og kommunikasjonskanal for folk flest er på full fart inn i puberteten - og tar samtidig store utviklingssprang.

Neste generasjon internett, omtalt som Web 2.0, er i ferd med å feste grepet. Det betyr mer toveis kommunikasjon, nettsamfunn og informasjonsdeling.
Mange av oss har forlengst prøvd oss på tjenester som YouTube, MySpace og Wikipedia. Og det finnes lokale varianter som VG Nettby og Hamar-ungdom. Men det er bare starten.

Også næringslivet har kastet seg over den nye internett-teknologien. Og forventningene er store.

Åtte av ti toppledere er overbevist om at web 2.0 vil øke inntektene og kutte kostnadene, viser en spørreundersøkelse det norske søkemotorselskapet Fast Search & Transfer og Economist Intelligence Unit har gjort blant drøyt 400 toppsjefer verden over.
Det viser seg at det er de øverste toppsjefene som er mest optimistisk. 85 prosent av dem tror Web 2.0 vil gi penger i kassen, men 75 prosent av de andre direktørene tror det.
Economist-redaktør Dan Armstrong er overrasket over den voldsomme interessen for Web 2.0 og at bedriftslederne ser neste generasjon internett som en mulighet i stedet for en trussel. Fast-sjef John M. Lervik er imidlertid ikke forbauset.
- Studien bekrefter det vi har erfart gjennom samtaler med kunder og partnere. Web 2.0 blir bare mer og mer viktig for organisasjonene, sier han.
Topplederne ser at det å etablere små nettsamfunn eller "communities" kan bidra til bedre markedsføring og utvikling av produkter i samarbeid med kundene.

De oppgir også at blogger eller såkalte "wikis" gjør det lettere å kommunisere og dele kunnskap med andre i eller utenfor selskapet.

I fremtiden ser de også for seg at web 2.0 vil endre måten bedriften forholder seg til kundene og hvordan de ansatte forholder seg til hverandre og til arbeidsgiveren.
- Vi opplever at bedriftene øker farten på vei inn i Web 2.0-verdenen, sier Lervik.
Det er store selskaper i USA, Tyskland, Kina, India og Storbritannia er tidligst ute med å adoptere Web 2.0 teknologien. Men også i Norge er dette på full fart inn i selskapene.

Og i USA har man forlengst begynt å snakke om Web 3.0.
Det vil ifølge nettleksikonet Wikipedia bety at man forvandler nettet til en database og er et skritt nærmere tanken om å gjør innholdet på tilgjengelig også via andre kanaler enn nettlesere.

Kunstig intelligens og tredimensjonalt samhandling og samarbeid nevenes som andre elementer i Web 3.0.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Søkemotorkongens nye eventyr

  2. Skal blir store på målrettet reklame

  3. Lervik-selskap kjøper dansker for 62 mill.

  4. Aker-selskapet Cognite rykker opp i Microsofts eliteliga: – Det er ganske rock’n’roll

  5. Betalt innhold

    Gründer med glid