Gründere lager plattform som matcher konsulenter og oppdragsgivere

Oppstartsselskapet Folq har hentet 6 millioner kroner, og ansatt ny daglig leder. Nå gjør de seg klar for vekst.

Eldri Coll Mossige (f.v.) har tatt over rollen som daglig leder etter Jahn Arne Johnsen.

Sigrid Moe/E24
Publisert:

– Da jeg startet et konsulentselskap, fikk jeg innblikk i meglerbransjen som er en del av konsulentbransjen. Da ble det tydelig at dette var en bransje som var moden for endring, sier Jahn Arne Johnsen, styreleder og gründer i Folq.

Selskapet utvikler en selvbetjent markedsplass for konsulenttjenester, og i dag er tjenesten rettet mot konsulenter innen it-bransjen, og dem som har behov for denne typen konsulenter.

Plattformer for jobb-oppdrag har dukket opp i flere bransjer. E24 har tidligere skrevet om Staffers, som har laget en bemanningsapp for restaurant- og utelivsbransjen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Nå flykter flere forbrukslånsbanker utenlands etter strengere regler

Gjennomsiktig

I likhet med Staffers er det gratis å registrere seg hos Folq, og du betaler først når en avtale er inngått.

Men konsulentmarkedsplassen kvalitetssikrer konsulentene som er registrert hos dem, ved både intervjuer, case-oppgaver og kunnskapstester.

– Vi har en tilsvarende modell, men opererer i et helt annet marked, sier daglig leder Eldri Coll Mossige. Hun overtok lederstillingen 1. oktober, frem til da var det gründer Jahn Arne Johnsen som ledet selskapet.

Han forteller at innhenting av konsulenter er en lite transparent prosess i dag. Det er dette oppstartsselskapet ønsker å gjøre noe med.

– Meglerne har vokst seg større og større, og kundene har gått over til å ville ha enkeltkonsulenter, og ikke team. Om du bruker megler, så plukker de hvilke konsulenter de tror passer kunden. Vi har et prioritert søk, der kunden kan se konsulentene, i stedet for å bli presentert for et silet utvalg, sier Mossige.

Les også

Blå-sjef om bemanningsapp: – Kan føre til en utvikling ingen er tjent med

Mer enn dobling

Og så skal kunden og konsulenten ha direkte kontakt, selv om konsulenten er en del av et konsulentselskap.

– Vi vil ikke ha fordyrende mellomledd, der det er lett å miste kontrollen, sier Mossige.

I sitt første fulle driftsår, i 2018, hadde selskapet en omsetning på 19 millioner kroner. I år tror de at omsetningen vil havne på mellom 45 og 50 millioner kroner.

Folq hentet i september 6 millioner kroner, for å finansiere enda raskere vekst.

– Foreløpig har vi ingen stor ekstern investor. Blank invest eier mest, og så eier vi som jobber her litt. I to emisjonsrunder har vi gitt ansatte og konsulentene på plattformen muligheten til å investere, så nå er det en stor og mange små investorer, sier Mossige, og legger til at de nok i neste emisjonsrunde vil rette seg mot en større investor, som også kan bidra med coaching og kompetanse.

Les også

Dansk-startet bemanningsbyrå vil bli størst i Norge: Mener konkurrenter utnytter juridisk gråsone

Ekspansjon

– Frem til nå har vi vært mest opptatt av å få på plass et produkt som løser et problem på en god måte. Jeg føler at vi er der nå, så nå skal vi begynne å realisere vekstmålene. Da kan det fort hende at vi trenger mer kapital, sier Johnsen, og legger til at selskapets visjon er å bli den foretrukne markedsplassen for konsulenter, på tvers av nivå, geografi og bransje.

Foreløpig er de ikke sikre på hvordan de skal ekspandere. Det kan være andre næringer og bransjer som også bruker konsulenter, eller å gå inn i Sverige eller andre europeiske land.

– Plattformen vi bygger kan, med små justeringer, gjenbrukes nesten over alt – også internt i bedrifter. Hva vi lander på kommer også litt an på hvem vi får ansatt til enhver tid, sier Mossige.

I dag er det de ansatte i Folq som gjennomfører kvalitetssikringen av konsulentene som blir registrert på plattformen, og de har ansvar for det fagområdet de selv har bakgrunn fra.

– Går vi inn i byggebransjen, må vi ha kompetanse på bygg, sier Johnsen.