Nettgigantene

Annonse-boikotten mot Facebook fortsetter

Den pågående annonse-boikotten av Facebook fortsetter etter at organisatorene bak kampanjen ikke lot seg overbevise av et møte med Mark Zuckerberg tirsdag.

Annonse-boikotten mot Facebook fortsetter. Over 900 selskaper, inkludert Coca-Cola og Adidas, har sluttet seg til kampanjen.

Matt Rourke / AP / NTB scanpix
  • NTB-AFP
Publisert:

Den såkalte #StopHateForProfit-kampanjen har fått med seg gigantannonsører som blant annet Coca-Cola, Adidas og Volkswagen.

Formålet med kampanjen er å få bukt med mengden hatefulle ytringer på nett. Over 900 selskaper har til nå sluttet seg til boikotten.

Tirsdag hadde organisatorene bak kampanjen et nettmøte med Facebook-sjef Mark Zuckerberg, men de sa etterpå at det ikke ble sagt noe på møtet som fikk dem til å tro at Facebook vil iverksette noen form for tiltak.

– Istedenfor å forplikte seg til en fremdriftsplan for å kunne luke ut hat og feilinformasjon på Facebook tyr deres ledere heller til sine samme gamle taler i et forsøk på å berolige oss uten å innfri kravene våre, heter det i en uttalelse fra dem som står bak boikotten.

Les også

Amazons merkeverdi passerer 4.000 milliarder kroner

Her kan du lese mer om

  1. Nettgigantene
  2. Mark Zuckerberg
  3. Boikott
  4. Facebook
  5. Annonser
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Venter snøballeffekt: Flere gigantselskaper boikotter Facebook

  2. Teknologiganter grilles om maktmisbruk

  3. Zuckerberg mener Facebook kan stanse innblanding i det amerikanske valget

  4. Annonsørinnhold

  5. Zuckerberg vil be om nye nettregler for gigantene

  6. Kinesiske Tencent er nå større enn Facebook