Nettgiganter øker omsetningen i Norge

Google og Facebook kaprer en stadig større del av det norske reklamemarkedet. I år kan selskapenes omsetning passere 4 milliarder kroner.

ØKER MEST: Facebook er den aktøren som øker mest blant utenlandske selskaper i det norske reklamemarkedet.

Foto: Stephen Lam Reuters
Publisert:

– Jeg kan ikke si noe om omsetningstall, men jeg kan si at vi opplever vår største vekst noensinne i søkebransjen, sier Jan Grønbech, Googles sjef i Norge, til Dagens Næringsliv.

Les også

Sosiale medier blir stadig viktigere i jobbsøking

Google foran Facebook

Tall fra mediebyrågrupperinger viser at Google omsatte for rundt 2,3 milliarder kroner i Norge i fjor, mens Facebook hentet inn omtrent 1 milliard, ifølge avisen.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i Group M sier deres prognoser viser at selskapene samlet vil omsette for minst 4 milliarder kroner i Norge i 2016.

– Facebook alene kan komme til å vokse med 50 prosent i Norge i år. Facebook havner sannsynligvis på en reklameomsetning på 1,5 milliarder kroner. Veksten vi ser er helt ekstrem. Google er den største aktøren, men Facebook vokser raskest, sier Thalberg.

Les også

Vi er blitt mindre «personlige» på Facebook

Norge har hengt etter

Google-sjef Grønbech sier annonsering på søkemotorer i Norge har økt med cirka 40 prosent hittil i år, målt mot samme periode i fjor. Han tror den store veksten i 2016 skyldes at annonsørene er begynt å stille større krav til reklameinvesteringene sine.

– Norge har de siste ti årene ligget en god del etter resten av Europa fordi annonsørene har fulgt sine gamle, støvete planer fra 1990-tallet. Nå begynner flere annonsører å tenke over hva de faktisk gjør, sier han.

Les også

EU åpner ny front i kampen mot Google

Les også

Norsk selskap skal gi en fjerdedel av internett Instant Articles

Les også

Schibsted-topp vil ha felles kamp mot Google og Facebook

Her kan du lese mer om