Sjekk hvem som lures trill rundt av e-post-svindlere

Én gruppe nordmenn er spesielt enkle bytter for phishing-svindlere, ifølge oppsiktsvekkende Nordea-statistikk.

LETTLURTE? Lang flere menn enn kvinner over 50 år blir offer for nettsvindlere.

Foto: Karl Wig
Publisert:

Norges nest største bank presenterte torsdag tall som viser at noen grupper definitivt er mer blåøyde enn andre, i møtet med nettsvindlere som vil ha kloa i bankkontoen deres. Og én gruppe utmerker seg:

De er i femtiårene – og de er menn.

Menn i aldersgruppen 55–64 år står nemlig for hele 45 prosent av alle som ga fra seg passord og andre sensitive opplysninger til svindlere som utga seg for å representere Nordea i april og mai, ifølge banken.

Som bildet over viser, er ikke andre aldersgrupper i nærheten – ei heller kvinner i samme alder.

Les også

Ny svindelmetode oppdaget: – Det er første gang vi har sett her i Norge

Skjønner ikke hvorfor

– Og det er ikke bare menn her i Norge. Det samme bildet tegnes blant bankkunder i resten av Skandinavia, sier Andreas Havsberg, nettsvindelbekjemper i Nordea.

Statistikken er basert på 216 brukernavn Nordea har klart å hente ut fra falske innloggingssider. Havsberg synes funnet er snodig.

– Vi vet ikke hvorfor det er slik. Forskjellen mellom aldersgruppene er mer naturlig: Vi tror yngre mennesker nok er mer kritiske til det de kommer over på nettet, og kanskje også har mer netterfaring enn de over 50.

– Men hvorfor det er så mange flere menn som lures enn kvinner, er jeg veldig nysgjerrig på, sier han til E24.

Les også

- Før eller siden kommer passordet ditt på avveie

OVERRASKET: Nordeas nettsvindel-bekjemper Andreas Havsberg synes det er vanskelig å forstå at det er så mange flere menn enn kvinner i femti-årene som lures av nettsvindlere.

Karl Wig

– Får lettere napp på SMS

Det har vært mye medieoppmerksomhet rundt svindel-e-poster de siste årene, blant annet her i E24.

Nordea-sikkerhetseksperten tror det kan forklare hvorfor antallet som rammes ikke har fortsatt å øke, men holder seg på et høyt nivå.

– Folk flest begynner å bli kjent med den typiske e-postsvindelen. Vi ser derfor en trend hvor svindlerne bruker andre medier, som SMS eller meldingsapper. Der har nok ikke folk den samme bevisstheten rundt risikoen, og svindlerne får lettere napp.

Les også

Rapport: Mindre spam e-post

«Trykk her for å godkjenne»

Samtidig har selve meldingsinnholdet, som skal overbevise deg om å klikke på lenker til falske sider hvor du legger fra deg informasjon, ha blitt mer profesjonelt.

Og tiden da svindlere lett kunne avsløres av tvilsomme norskkunnskaper er definitivt over, ifølge eksperten.

– De har blitt mer avanserte. Språket er bedre, og inneholder er mer spisset mot gruppene som mottar svindelen. Den siste tiden har vi også sett at meldingene er kortere, sier Havsberg og illustrerer:

«Du har fått en ny faktura i nettbanken. Trykk her for å godkjenne».

Sikkerhetseksperten råder folk til å kontrollere avsenderadressen grundig og å være ekstra kritisk når de mottar e-poster som ber om informasjon.

– Dessuten er det viktig å holde operativsystem og programvare oppdatert. Selv om phishing er mest vanlig, ser vi at kunder ufrivillig får installert ondsinnet programvare som adware og trojaner. De brukes gjerne i kombinasjon for å prøve å stjele brukernavn og passord, sier Havsberg.

Les også

– Ser på dette som svært alvorlig

Les også

Rapport: Mindre spam e-post

Les også

Nettsvindelen øker – NorSIS advarer nordmenn: - Før eller siden kommer passordet ditt på avveie