Nettbanktrøbbel for DNB

Bare et fåtall av bankene slapp unna problemene.

TRØBBEL: Mandag ble det nok en gang krøll med DNBs nettbank. Også en rekke andre banker ble berørt.

TRØBBEL: Mandag ble det nok en gang krøll med DNBs nettbank. Også en rekke andre banker ble berørt.

Stian Lysberg Solum
Publisert:,

Fra like før klokken åtte og frem til like etter halv ti mandag kveld opplevde en rekke banker at nettbanken var ute av drift.

«Hei alle sammen! Akkurat nå er det dessverre litt problemer med å logge inn i nett- og mobilbanken vår, men vi jobber med å rette opp. Vi legger ut beskjed når alt er ok igjen, og beklager til dere som ikke får gjort det dere skal akkurat nå.», skriver DNB på sine hjemmesider og på sin Facebook-side mandag kveld.

Les også

Evry i trøbbel igjen: Skapte trøbbel for Telenor

«Det er også problemer med kortbetaling. Vi vet dessverre ikke hvor lang tid det vil ta, men vi får satse på at det går fort.», skriver de videre.

Informasjonsdirektør Geir Remman i Evry da mandag kveld til VG og E24 at også enkelte kunder i andre banker har meldt om problemer med betaling med bankkort mandag kveld.

Samtlige banker E24 og VG har sjekket, hadde rundt klokken åtte problemer med nettbanken.

Les også

Nettbanktrøbbel for Sparebank 1

«Vi har for tiden problemer med innlogging ved bruk av BankID, men jobber med saken. Oppdaterer så fort dette er i orden.», meldte Storebrand på sin Facebook-side.

Annonsørinnhold

«Det feiler for enkelte å logge inn i nettbanken for øyeblikket. Nettbanken kan også oppleves som ustabil for noen. Vi jobber med å rette feilen! Beklager den ulempe dette medfører.», skrev Skandiabanken på Facebook.

Sparebanken Vest skrev følgende på sin Facebook-side: «Sammen med flere andre banker opplever vi dessverre problemer med nettbank og sms-bank. Mobilbanken skal fungere som normalt. Vi beklager problemene og jobber så fort vi kan for å rette problemene.» Også flere andre Sparebank1-banker meldte om problemer med innlogging i nettbanken.

Løste problemet

Like før klokken 22.00 ringte Remman til E24 for å melde om at problemet var løst.

- Systemet har vært nede frem til 21.35, sier han.

Han sier videre at de har fått bekreftet at både DNB og en rekke andre banker ble berørt av innloggingsproblemene.

- Det er bare noen få banker som ikke ble berørt, men jeg har per nå ikke noen fullstendig oversikt over dette, sier Remman videre.

Når det gjelder kortsystemet, har dette ifølge Remman stort sett fungert som det skal.

- Noen, som har kredittkorte i grense, kan imidlertid ha opplevd problemer, sier han.

Fortsatt er Evry usikre på hva som skapte trøbbel mandag kveld.

- Vi vet ikke så mye om årsaksforholdet. Dette er noe vi skal se nærmere på, sier han.

Trakk seg ut

Etter omfattende nettbanktrøbbel valgte DNB høsten 2013 å bytte nettbankleverandør, og dermed også tre ut av avtalen med Evry.

Evry har riktignok en intensjonsavtale med DNB om drift av bankens kjernesystemer på stormaskin.

- Evry blir en av to hovedleverandører av driftstjenester til DNB, og banken forblir en av Evrys største kunder, uttalte konsernsjef Terje Mjøs i høst.

Les også

Evry skal drifte stormaskinene til DNB

Senest 28. januar kom Evry igjen i søkelyset, da selskapet skapte problemer for 750.000 kunder. En datafeil hindret da bruk av minibank, nettbank og mobilbank for Sparebank1 sine kunder.

Skrev ned halv milliard

Da DNB kommuniserte at de ikke ville forlenge infrastrukturavtalen med Evry, ville sistnevnte i den forbindelse ville vurdere relevante balanseposter.

Les også

Skriver ned halv milliard etter tapt DNB-kontrakt

Som E24 har skrevet tidligere, ble det i denne sammenheng gjort en nedskrivning av goodwill på 530 millioner kroner samt nedskrivning av øvrige balanseposter på 81 millioner kroner.

Nedskrivingen av de øvrige balansepostene vil ikke ha en effekt på kontantstrømmen.

Annonsørinnhold