Økning i smarttelefonsalget

Tredje kvartal ble godt for alle smarttelefonleverandørene. Men best ble det for kinesiske Xiaomi, som økte salget globalt med 80 prosent.

STØRST: Samsung fortsetter veksten og er fremdeles størst med 22,3 prosent av det globale smarttelefonmarkedet.

Foto: Brendan Mcdermid Reuters
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

Totalt steg smarttelefonsalget med tre prosent i tredje kvartal, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Det viser ny statistikk fra det amerikanske konsulentfirmaet Gartner Inc.

Det var nok en gang Samsung som solgte flest smarttelefoner globalt i tredje kvartal. Totalt solgte det sørkoreanske selskapet 85,6 millioner smarttelefoner, noe som er en økning på nesten 14 millioner fra samme kvartal i fjor. De øker også markedsandelen sin med tre prosentpoeng til 22,3 prosent, viser tallene.

– Gode tilbud på Black Friday og Cyber Monday, samt julesesongen, vil sannsynligvis øke markedet kraftig i slutten av året. Vi estimerer at fjerde kvartal vil øke salget kraftig totalt for året. Totalt regner vi med at det blir solgt 1,57 milliarder smarttelefoner i 2017, sier Anshul Gupta, research direktør i Gartner, i en pressemelding.

Svak Appleøkning

For Apple, som utsatte lanseringen av toppmodellen iPhone X, ble avstanden til Samsung enda større i tredje kvartal. Selv om telefonsalget økte med 2,4 millioner telefoner, holder det bare til en 0,3 prosentpoengs vekst i markedsandelen, noe som er det minste økningen blant de fem største selskapene.

Les også

Apples produksjonsproblemer: Anklages for tvangsarbeid

Veksten for Apple i tredje kvartal ble 5,7 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Veksten i Kina har også tatt seg opp, skal vi tro rapporten.

Produksjonsproblemer med toppmodellen iPhone X skal ha vært årsaken til at den noe mindre populære iPhone 8 og 8 Plus fikk stå alene da forhåndssalget startet i slutten av september.

Blant de i norsk sammenheng mindre selskapene Huawei, OPPO og Xiaomi var også veksten høyere enn hos mer kjente Apple.

Kjempevekst for Xiaomi

Høyest økning fikk kinesiske Xiaomi, som solgte 26,8 millioner smarttelefoner. Dette er 11,9 millioner flere enn året før. Selskapet, som blant annet satt verdensrekord i antall solgte smarttelefoner på 24 timer fra en nettplattform i 2015, endte opp med en markedsandel på syv prosent, noe som er tre prosentpoeng høyere enn året før.

Xiaomi ender dermed opp på en femteplass på listen over markedsandeler, men vokser definitivt raskest. Totalt solgte selskapet 80 prosent flere telefoner enn samme periode i fjor.

Les også

Samsung-toppsjef går av: – Jeg klarer det ikke lenger

Samtidig har Xiaomi nesten spist opp hele forspranget til OPPO, som solgte fjerde mest mobiler i tredje kvartal. Der ble det solgt 29,4 millioner telefoner, noe som tilsvarer en markedsandel på 7,7 prosent.

Dermed sørget Huawei også i tredje kvartal for å opprettholde tredje høyeste markedsandel. Men selskapet skal få en stri tørn med å holde de mindre konkurrentene bak seg.

Huawei solgte omkring fire millioner flere mobiler i årets tredje kvartal enn i fjor, men øker bare markedsandelen 0,8 prosentpoeng, noe som gjør at avstanden ned til OPPO bare er på 1,8 prosent, eller 2,6 millioner smarttelefoner, viser statistikken.

Såkalt andre selskaper står for 41,6 prosent av markedet. Blant disse har man blant annet Vivo, som sammen med Oppo, Huawei og Xiaomi gjør det spesielt godt i voksende markeder.

Her kan du lese mer om

  1. Apple
  2. Samsung
  3. Xiaomi
  4. iPhone
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Rapport: Huawei tar nye markedsandeler fra Apple og Samsung

  2. Rapport: Kinesiske smarttelefonprodusenter med ny rekordinntekt

  3. Analysebyrå: Nå faller salget av smarttelefoner for første gang

  4. Annonsørinnhold

  5. Huawei fosser fra Apple

  6. Smarttelefoner kan ha nådd pristoppen