Oversett godbit

Det er ikke så mange som har oppdaget BMW 4-serie Gran Coupé, et elegant alternativ til stasjonsvognen, og her med en ideell motor.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

BMW har ekspandert noe voldsomt de senere årene. Nye modeller har kommet tett og nå er det knapt mulig å finne på et nytt segment før de har plassert en modell der.

Bare i fjor supplerte de med ytterpunkter som den forhjulsdrevete 2-serie Active Tourer og den hyperavanserte sportsbilen i8. Midt inne i denne floraen av kjøretøy befinner det seg en godbit som ikke mange har oppdaget.

BMW i Norge har sagt til oss at den voldsomme lanseringstakten gjør at de ikke har kapasitet til å gi alle modellene like mye oppmerksomhet. For mens de ovennevnte, pluss X5 og X4, ble lansert i 2015, så var det også en modell til som kom rett fra stekeovnen, 4-serie Gran Coupé. Heidi Klum-versjonen av bestselgeren 3-serie.

BMW med voldsom vekst i Norge

Som med den større 6-serie Gran Coupé, er dette en femdørsvariant, det man på åttitallet kalte en kombicoupé. Når det gjelder 4-serie Gran Coupé er det kanskje ikke så rart at den har blitt litt borte i all viraken. For BMW har virkelig prøvd å tette alle hull her. De har 3-serie sedan og stasjonsvogn, 4-serie Coupé. Som om ikke det var nok, så har vi 3-serie GT, som ved første øyekast er helt lik 4-serie Gran Coupé. Men den er basert på den lange versjonen av 3-serie som selges i Kina, og dermed noe mer romslig, samtidig er den også mindre elegant med sin høyere taklinje. Dog er den mer praktisk, og hvorfor skal man velge en kombicoupé når denne og 3-serie stasjonsvogn finnes? Den ligger noe over de andre i pris, men er også bedre grunnustyrt. Det riktige svaret er uansett estetikk.

Lekker

For 4-serie Gran Coupé er rett og slett en lekker bil. I sin størrelse er det vanskelig finne en annen bil som klarer å servere så elegante linjer blandet med en sportslig snert. Den ser ut som den går fort selv når den står stille.

4-serie Gran Coupé har de samme klasseledende kjøreegenskapene som man finne i 3-serie, motor og drivlinjeutvalget er også bredt. I listen er det 27 forskjellige varianter.

(Saken fortsetter under bildet)

LINJER: Den coupé-aktige formen gjør 4-serie Gran Coupé til en elegant mellomklassebil. Den direkte konkurrenten A5 Sportback kan ikke matche dette.

Modellen vi har kan være den mest perfekte av dem alle. En 428i xDrive, det vil si 245 bensinhestekrefter og firehjulstrekk. Akselerasjonen fra null til hundre er på friske seks sekunder, og den har masse trøkk over hele turtallsregisteret. Girkassen er kvikk og smart og diverse kjøreprogram gjør at men bør klare å finnet et kjøremodus som passer. Den er dyr, men ligger 200.000 under 435i, som er ett sekund raskere fra null til hundre.

Test av BMW 420D XDRIVE GRAN COUPÉ

Er man noe nostalgisk anlagt byr motoren på en liten skuffelse. I gamle dager var ett av 3-seriens kjennemerker lyden den sekssylindrede motoren. Kjennere kunne høre hva slags bil det var lenge før den kom til syne.

Nå har vi kommet til nedskaleringens tidsalder og 428i betyr en toliters turbomotor med fire sylindre, og en ganske identitetsløs lyd. I dag må man opp til 435i for å få seks sylindre.

Samtidig er det en morsom motor. Maks effekt ligger opp mot 6500 omdreininger per minutt med dreiemomentet på 350 newtonmeter er tilgjengelig mellom 1250 og 4800 omdreininger.

Like vanlig som Volvo

Dette kombinert med en understell som har et sportslig fokus gjør det til en langt over gjennomsnittlig festlig familiebil. Samtidig er ikke komforten på nivå med for eksempel Mercedes-Benz C-klasse. Det er mer støy i kupeen og interiøret er raffere i Mercedesen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ikke det at det er kleint innvendig, men den nye C-klassen har hevet listen her, ser man bort ifra en simpel multimedia skjerm, og den føles langt mer eksklusiv enn denne BMW-en.

Kjøremessig er det også en klar forskjell. Mercedes har latt sin mellomklassebil gå mot det mer voksne og komfortable, men BMW ikke har glemt at de skal gi noe ekstra når det gjelder muligheten for å ha de litt ekstra gøy bak rattet.

428i xDrive Gran Coupé er en bil man gjerne kjører mye og langt i, kombinasjonen med dette drivverket er briljant, og det bør det kanskje være når prislappen er såpass frisk.

BMW har hatt en massiv vekst i salget her til lands det siste året og er omtrent like vanlig som en Volvo, så det har med andre ord blitt et bilmerke for hvem som helst, men akkurat denne 4-serie Gran Coupé er en bil få har oppdaget, enn så lenge. Så det er både en veldig god bil, og en som skiller seg ut. Merkelapper man normalt setter på biler fra produsenter som ikke klarer å nå ut til massene, ikke til merket som var fjerde størst i Norge i fjor.

Les også

Mega-suv - bedre enn en stasjonvogn?

Les også

Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

Les også

Eksplosiv

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. - Ikke noe for skiboks og barnesete

  2. Audis fjongeste modell

  3. En skikkelig BMW

  4. Komfort, komfort, komfort

  5. 3-serie med tre sylindre