De beste bilopplevelsene i 2013
I 2013 har E24 testet og kjørt langt over 50 nye bilmodeller, dette er de ti som gjorde størst inntrykk.
2013 har vært et eksepsjonelt bilår, med ekstremt mange nyheter og lanseringer. På toppen av dette har det vært året da elbilen kom for fullt, i Norge.
Ikke at det ble lansert så veldig mange elektriske biler, men salgsmessig tok den etablerte Nissan Leaf av, og så kom Tesla Model S. Med det norske avgiftssystemet i ryggen åpnet det seg en mulighet for folk flest å skaffe seg en diger, luksuriøs, bil som kan parkere så å si alt annet, til Passat-penger. At den i tillegg får deg til hytta uten en overnatting på veien kan trygt kalles et taktskifte i bilfaunaen.
Mer bilstoff på E24 BIL
Ellers har det kommet en rekke friske modeller, både små og store, som enhver bilentusiast må like. Alt fra en britisk bajas til hurtigversjoner av Ford Fiesta så vel som BMW Grand Coupé og selvsagt noen italienere.
E24 har i 2013 publisert nær 50 biltester, og kjørt en god del flere nyheter, listen under er med de bilene som gjorde størst positivt inntrykk. Og det har ikke vært enkelt å destillere ut ti stykker. Det sier sitt når en grandios luksus-SUV som Range Rover ikke når opp, ei heller den absurd raske Audi RS7.
Femte generasjon Maserati Quattroporte har muligens mistet litt på den visuelle siden i forhold til den forrige, men med 530 hestekrefter fra en V8 og en lengde på 523 centimeter har det blitt en giga-luksusbil med overraskende lettbente kjøreegenskaper.
Det er vanskelig å finne noen andre biler på det norske markedet som gir mer moro for pengene enn en Ford Fiesta ST. Under 350.000 kroner for en bil som har supermorsomme kjøreegenskaper som kan brukes i den virkelige verden.
Maserati er i støtet. Ghibli er en bil på størrelse med BMWs 5-serie, men med en x-faktor som tyskerne aldri kan matche. Versjonen her har en diesel som fungerer utmerket, kjøreegenskaper på nivå med BMW, og ingen biler i klassen ser så bra ut.
Ingen kompaktbiler kan by på like ekstreme krefter som Mercedes-Benz A45 AMG. 360 hestekrefter fra en to liters motor er heftige tall. Med firehjulstrekk lar de seg også bruke. Fantastisk morsom å kjøre, til en helt spinnvill pris.
6. Subaru BRZ
Subaru BRZ er en sportsbil lagd på gamlemåten. Til tross for smale dekk og en beskjeden motor, er den livlig på en måte som det er sjeldent å finne i en moderne bil.
BMW M6 Gran Coupé byr på hjulspinn i nær sagt alle hastigheter og grei plass til fire mennesker. En superfamiliebil, som i tillegg er den peneste av alle BMW-modeller.
For første gang på nær førti år kommer Jaguar med en rendyrket sportsbil. En lekker bråkebøtte.
En elbil som eliminerer ordet «rekkeviddeangst», serverer null til hundre på 4,6 sekunder og ser bra ut. Alt dette til prisen av en grei familibil. At den er en bestselger i Norge er et bevis på at vi ikke er idioter.
Audi R8 har alltid vært en dypt imponerende sportsbil, nå har de fått inn en girkasse som fjerner det eneste ankepunktet mot de tidligere utgavene, og 25 hestekrefter mer. Det blir bra det.
1. Ferrari F12
Ferrari F12 har så mange hestekrefter at det nesten blir latterlig. Den er ubegripelig rask og kan lukeparkeres uten problemer. Tidenes mest komplette superbil.
Les også:
Årets ti beste bilopplevelser - 2012
Årets beste bilturer - 2011Årets biler - 2010