Test av BMW 340i: En skjult perle fra BMW
En BMW 340i er ytre sett en streit bil, men det som er under panseret er noe helt annet.
Biler som ikke viser at de er ekstraordinære, er ekstra kule. På engelsk har disse et eget uttrykk, «Q-cars». Utgangspunktet for begrepet skal stamme fra 2. Verdenskrig, da den britiske marinen hadde såkalte «Q-ships», krigsskip som så ut som et sivilt fartøy. I dag brukes det på biler som på utsiden ser helt vanlige ut, men som byr på ytelser som er langt fra vanlige.
Som denne BMW 340i xDrive. Utvendig er det ikke stort som gir et hint om at dette ikke er en 316d med 116 hestekrefter. Og i denne stasjonsvognvarianten blir det ganske perfekt for folk som ikke har noe ønske om å fortelle alle at familiebilen er noe ganske annet.
340i har nemlig en sekssylindret twin-turbo motor på tre liter, som byr på 327 hestekrefter. Skal du ha noe mer i en 3-serie må man gå for M³, som ikke kommer som stasjonsvogn, ei heller med trekk på alle fire hjul.
Kort fortalt er dette den perfekte 3-serie, om man setter det økonomiske litt til side. En praktisk familiebil som gjør null til hundre på fem sekunder. Her får man både i handlenett og klatresekk.
Balanse
Motoren er koblet mot en rask og sømløs girkasse, som i komfortinnstilling er myk, mens den kan gjøres hissig i sportsmodus, og man kan selvsagt styre det hele selv via hendler på rattet. Understellet er også fleksibelt, dog noe strammere enn det man finner i en rendyrket familiebil, samtidig gir dette masse igjen når man ønsker å presse på gjennom svinger.
Nå skal de sies at vi hadde bilen i en periode da det var snøfylt og iskaldt, slik at det ikke på noe tidspunkt var aktuelt å finne ut hvor mye bilen faktisk aksepterer før det begynner å slippe. Det vil si, å få den slippe var ikke noe problem, men det hadde med et blankskurt underlag å gjøre, ikke bilens sportslige kjøreegenskaper.
Mer bilstoff på E24 BIL
Det vi derimot fikk testet var hvor godt balansert bil og drivverk er. Å holde bilen i en firehjulssladd som varer til våren krever kun et lite napp i rattet og et øyeblikks gasspådrag. Det føltes faktisk veldig bra å ha med seg, når det er superglatt på veien. Dette er så definitivt ikke bilen som kommer med en overraskelse på glatt føre.
En stilig bonus med motoren er at den byr på et lydbilde som fører minnene mot de klassiske rekkesekserne til 320i og 323i fra åttitallet. Noe mer dempet enn i de gamle bilene, men til stede om man drar på litt ekstra.
Innvendig merker man at dagens 3-serie også begynner å dra på årene, den ble introdusert i 2012, det er ikke noe feil med interiøret, det er bare ganske langt unna den nye Audi A4 sitt, og så den sobre stilen til en Jaguar XE fremstår som mer moderne og oppdatert.
Finnes det bedre alternativer?
Designmessig er det muligens også en smule traust, men 3-serien er en slags hellig ku hos BMW. Modellen som historisk sett selger mest, og som aldri har hatt noen designmessige krumspring, slik det har vært for både 5- og 7-serien.
På den annen side så gjør dette at den kler sitt Q-car image ekstra godt. En litt anonym bil som kan ydmyke mang en sportsbil.
Et par ankepunkter er det likevel. For det koster å være sprek. Bilen her starter på 800.000 kroner, mye penger, samtidig så får man mye praktisk moro for pengene. Det som faktisk er bilens største problem er at den finnes en annen, enda traustere, bil som matcher 340i i prestasjoner og kjøreegenskaper, nemlig Volkswagen Golf R. Den koster nær 200.000 kroner mindre, og er nesten på samme nivå som 3-serien innvendig. Det er trolig den mest perfekte varianten av biler som er noe helt annet enn du tror i dagens marked.