Møller-gruppen: - Vårt beste år

For første gang i historien omsatte bilavdelingen i Møller-gruppen for mer enn 20 milliarder kroner

BRA SALG: Ledergruppen i Møller-konsernet er godt fornøyde med 2014. Konsernsjef Pål Syversen er nummer to fra høyre. E-Golf er en av de store grunnene til fjorårets rekordomsetning.
Publisert:

Torsdag la landets største bilimportør frem 2014-resultatet for sin bilavdeling.

Tallene viser at de i fjor brøt en barriere.

– Dette er vårt beste år noensinne, riktignok ikke på alle enhetsparametere, men samlet sett, sa Pål Syversen, konsernsjef i Møller-gruppen.

Totalt omsatte bilavdelingen for 20,6 milliarder kroner, dette er første gang de passerer 20 milliarder.

Omsetningen var på 18,8 milliarder i 2013.

– Dette har gitt oss et svært godt økonomisk resultat. Vi er ledende på ladbare biler i Norge, til tross for at e-Golf ble lansert først i fjor sommer. Og blant nyttekjøretøyene har vi i Norge den høyeste markedsandelen av alle markedene til Volkswagen i Europa.

Her er markedsandelen på 33 prosent, mens de på slutten av fjoråret tok igjen Nissan som den største aktøren på elbil-markedet i Norge.

Volkswagen ble i fjor også det desiderte største personbilmerket i Norge, dette var niende år på rad at merket var størst. Totalt inngikk gruppen 50.007 nye kontrakter, hvilket også er det høyeste noensinne.

Ikke alt gikk på skinner

Samtidig var det ikke alt som gikk den riktige veien.

– Audi skal være nummer én blant premiummerkene, men der ble vi slått av BMW. Dette kommer blant annet av at Audi hadde lite nytt å by på i fjor, sa Terje Male, administrendene direktør i Harald A. Møller.

Her trekker de frem at merket ikke har noen elbiler, og at deres nye ladbare hybrid, A3 e-Tron først kom på markedet i begynnelsen av 2015. De hadde en markedsandel på i underkant av fem prosent, tar man vekk elbilene ville den blitt på 5,5, noe som er omtrent det samme som 2013.

(Saken forsetter under bildet)

FJORÅRSVINNER: Ved hjelp av den helelektriske e-Golf, ble det i fjor solgt flere Golf enn noen gang tidligere, totalt 9679.

– Samtidig er dette Audis nest beste år når det gjelder kontrakter, men første halvår av 2015 blir svakere enn det vi har vært vant til, sa Male om Audi.

De er fornøyde med Skoda, som havnet på fjerdeplass på merkestatistikken i Norge, med en markedsandel på 5,2 prosent i personbilsektoren, en vekst fra året før.

Kjøligere 2015

Av deres utenlandsoperasjoner øker de i Sverige og Baltikum totalt sett, men resultatet fra Estland er svakt.

– Estland er problembarnet vårt, men det ser ut som trenden er på vei til å snu, sa Syvertsen.

Driftsinntektene var på 844 millioner kroner totalt for bilavdelingen, mot 689 millioner året før, men de tok i 2014 avskrivninger på det nye signalanlegget ved Granfosstunnelen i Oslo på 100 millioner og en omlegging av pensjonssystemet i bedriften med første en ytterligere avskrivning på 67 millioner.

(Saken fortsetter under bildet)

LITT MØRKERE: Audi gikk tilbake, blant annet grunnet fravær av nye modeller og en elbilfri modellrekke.

Også bilfinsansdelen øker, her var resultatet på 206 millioner før skatt, i tillegg var dele- og tilbehørsomsetningen på nær en milliard, begge deler rekordhøye for konsernet.

For året vi er inne i tror det på en liten nedkjøling i bilmarkedet, med et totalmarked på 135.000 personbiler, mot 144.000 i 2104, hvor de tror andelen elbiler blir på 25.000, hvoe de regner med at 40 prosent er Volkswagen.

De tror ikke at det vil bli noen problemer rundt valutasituasjonen. Her er det fabrikkene som tar støyten på kort og mellomlang sikt.

Rettssak

– Jeg tror 2015 blir et ok år. Lavere oljepris kommer ikke til å slå så hardt ut i år. Hvis euroen hadde sittet på 9,5 ville de fleste bilmerkene satt opp prisene, som igjen ville påvirket bilsalget, men det tror jeg ikke kommer til å skje, sa Syvertsen.

Han legger til at eventuelle prisøkninger også blir kompensert av lave renter.

De har ikke lagt av noen penger til den kommende rettssaken i Baltikum. Møllergruppens importørselskap og fem forhandlere i Latvia er ilagt en bot på 67 millioner kroner for brudd på konkurransereglene i Latvia.

– Vi mener den er totalt ubegrunnet, men det vil eventuelt være den største boten som noensinne er gitt i Latvia. Denne saken kommer til å pågå i flere år fremover, den vil nok ikke komme opp i 2015. Samtidig er jeg bekymret for muligheten til å nå frem, de har et helt annet rettssystem, vi er rett og slett bekymret for rettssikkerheten, sier Syversen.

Les også

Det har ikke blitt solgt flere av en modell siden jappetiden

Les også

Mlijøbilene drar lasset

Les også

Denne sørger for ny elbilrekord

Publisert:
Gå til e24.no