Oppkjøpsfirma tar over Nürburgring

Nordsløyfa på Nürburgring, og de tilstøtende facilitetene, kan være reddet fra konkurs og havne i amerikanske hender.

REKORDBIL: I høst satt Porsche rekord for produksjonsbiler rundt Nordsløyfa på Nürburgring med en Porsche 918 Spyder. Den brukte seks minutter og 57 sekunder på den 20,6 kilometer lange løypa.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Nürburgring har de siste årene vært i dype økonomiske problemer. Største eier er delstaten Rheinland-Pfalz, og i 2012 måtte den den tyske staten gå inn med 254 millioner euro, tilsvarende 1,9 milliarder norske kroner, i garantier slik at anlegget fortsatt kunne holde oppe.

I over ett år har det vært lett etter en ny eier, underveis skal de ha vært mellom fem og ti seriøse interessenter, blant annet eieren av Formel 1, Bernie Ecclestone.

Nå melder Reuters at en investorgruppe ledet av oppkjøpsfirmaet HIG Capital skal være på vei til å ta over den legendariske racingbanen Nürburgring.

TESTSENTER: Hyundai er ett av mange bilmerker som har sitt eget testsenter i tilknytning til banen.

Banen ble satt under administrasjon i 2012, etter at en feilslått satsning på å utvide hele anlegget til en familiepark med tivoli og slikt hadde senket banens økonomi. Gjelden skal være ha blitt så stor at det ville tatt 50 år med normale inntekter fra banen å tjene den inn i igjen.

HIG skal allerede være registrert som eiere på betydelige deler av Nürburgrings eiendeler.

En halv milliard

Ifølge kilder Reuters har snakket med skal HIG betale mellom 60 og 70 millioner euro, tilsvarende 500 til 570 millioner kroner for hele anlegget. HIG har ikke villet kommentere påstandene.

Nordsløyfa på Nürburgring er drøyt to mil lang og er verdens lengste racingbane, men har ikke vært vertskap for et Formel 1 løp siden Niki Lauda krasjet der i 1976. Etter det ble det bygget en ny bane ved siden av på 5,1 kilometer, som det har vært kjørt Formel 1 på siden 1984.

Tysklands Grand Prix har alternert mellom denne banen og Hockenheim, og Ecclestone har tidligere uttalt at han ønsket å kjøpe banen og legge løpet der permanent.

Les også

Ny Porsche med Nürburgring-rekord

Nå er det usikkert om dette vil skje.

- Det avhenger av hvem som kjøper den, sier Ecclestone.

En rekke bilprodusenter, alt fra Aston Martin til Hyundai, bruker den lengste banen til testing av nye biler, og har egne tekniske sentre i umiddelbar nærhet. Banen er og åpen for publikum, som mot en avgift i porten kan ta med seg sin egen bil rundt den to mil lange sløyfen.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Tysk selskap overtar Nürburgring

  2. Ville priser på eksklusiv bilauksjon

  3. Her er neste generasjons Bond-biler

  4. Porsche vokser videre

  5. Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?