Oppkjøpsfirma tar over Nürburgring
Nordsløyfa på Nürburgring, og de tilstøtende facilitetene, kan være reddet fra konkurs og havne i amerikanske hender.
Nürburgring har de siste årene vært i dype økonomiske problemer. Største eier er delstaten Rheinland-Pfalz, og i 2012 måtte den den tyske staten gå inn med 254 millioner euro, tilsvarende 1,9 milliarder norske kroner, i garantier slik at anlegget fortsatt kunne holde oppe.
I over ett år har det vært lett etter en ny eier, underveis skal de ha vært mellom fem og ti seriøse interessenter, blant annet eieren av Formel 1, Bernie Ecclestone.
Nå melder Reuters at en investorgruppe ledet av oppkjøpsfirmaet HIG Capital skal være på vei til å ta over den legendariske racingbanen Nürburgring.
Banen ble satt under administrasjon i 2012, etter at en feilslått satsning på å utvide hele anlegget til en familiepark med tivoli og slikt hadde senket banens økonomi. Gjelden skal være ha blitt så stor at det ville tatt 50 år med normale inntekter fra banen å tjene den inn i igjen.
HIG skal allerede være registrert som eiere på betydelige deler av Nürburgrings eiendeler.
En halv milliard
Ifølge kilder Reuters har snakket med skal HIG betale mellom 60 og 70 millioner euro, tilsvarende 500 til 570 millioner kroner for hele anlegget. HIG har ikke villet kommentere påstandene.
Nordsløyfa på Nürburgring er drøyt to mil lang og er verdens lengste racingbane, men har ikke vært vertskap for et Formel 1 løp siden Niki Lauda krasjet der i 1976. Etter det ble det bygget en ny bane ved siden av på 5,1 kilometer, som det har vært kjørt Formel 1 på siden 1984.
Tysklands Grand Prix har alternert mellom denne banen og Hockenheim, og Ecclestone har tidligere uttalt at han ønsket å kjøpe banen og legge løpet der permanent.
Ny Porsche med Nürburgring-rekord
Nå er det usikkert om dette vil skje.
- Det avhenger av hvem som kjøper den, sier Ecclestone.
En rekke bilprodusenter, alt fra Aston Martin til Hyundai, bruker den lengste banen til testing av nye biler, og har egne tekniske sentre i umiddelbar nærhet. Banen er og åpen for publikum, som mot en avgift i porten kan ta med seg sin egen bil rundt den to mil lange sløyfen.
Les også: