– Bør selge mer enn Ford Focus

Den nye Astra har hatt snikpremiere i Norge, før den internasjonale debuten, og Opel tror den kan få fart på det som en gang var et folkelig favorittmerke i Norge.

AVDUKNING: Administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen, viser frem den nye Opel Astra for første gang i Norge.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Fra å være en bilstormakt i Norge ved årtusenskiftet, har Opel nærmest fordunstet. Så langt i år ligger de på 16. plass i Opplysningsrådet for Veitrafikken sin merkestatistikk. I 2012 ble Bernt G. Jessen ansatt som administrerende direktør for Opel i Norge, hans jobb var, og er, å snu den negative trenden.

– Vi har valgt å ikke kjøpe oss kortsiktige markedsandeler. Vi har et langsiktig perspektiv, sier Jessen på et frokostmøte med pressen i deres hovedkontor ved Kjeller utenfor Oslo, tirsdag.

Les også

Opel i Norge: - Vi er så forbanna usynlige

Anledningen er en førpremiere på den nye Astra-modellen, som egentlig har sin debut på bilutstillingen i Frankfurt om seks uker.

(Saken fortsetter under bildet)

RENOVERT: Interiøret er nytt, og den skal kunne leveres med det meste av moderne sikkerhets- og underholdningsteknologi.

Den modellen kan vise seg å bli viktig for å nå deres langsiktige mål om en markedsandel på åtte prosent i 2022. I dag er den på 2,2 prosent i personbilsegmentet.

Jessen er klar på at det ikke er noen raske løsninger, men tror på å bygge merkevaren over tid.

Folkelig

– Vi vil være det folkelige, tyske, premiummerket. Men det er lenge til vi blir fornøyd med markedsandelen vår.

Den nye Astra-modellen er rundt 140 kilo lettere en utgaven den erstatter og vil bli levert med flere helt nye motorer. Dette adresserer problemer som Opel har hatt de senere årene: For tunge biler og for tørste motorer, noe som har gitt dem høyere avgifter enn mange av konkurrentene, som igjen har gjort dem mindre konkurransedyktige.

– Astra bør selge mer enn Ford Focus, sier Jessen. Gjennom årets syv første måneder er det registrert 1246 nye Focus. Det samlede tallet for Opel er 1917 i samme periode.

Siden han ble ansatt har Jessen lagt om strategien til Opel. Nå leveres bilene med utstyrsnivåer som er definert på forhånd, dette skal gi dem bedre priser og en mer forutsigbar og høyere annenhåndsverdi.

(Saken fortsetter under bildet)

SALGSØKNING: Bernt G. Jessen tror på en pen vekst med Astra, og kunne fortelle at de i 2014 hadde snudd et underskudd på 1,3 millioner kroner året før, til et overskudd på 11,3 millioner kroner.

Han trekker frem en rekke sammenligninger med en Astra utstyrt med øverste nivå og en bensinturbo på 150 hestekrefter, en utgave de tror vil bli bestselgeren. Den vil koste 289.900 og skal med det være 96.000 kroner billigere enn en tilsvarende Volkswagen Golf, når den kommer på det norske markedet mot slutten av 2015.

– Og dette er ikke en lure-introduksjonspris, sier Jessen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Målet, når stasjonsvognen er på plass på vårparten neste år, er å selge rundt 2000 Astra i året. Ikke siden 2009 har én enkelt Opel-modell ligget over 2000 biler i året, og da var det med Insignia.

Et problem som Astra ikke kommer til å løse er at Opel mangler alternative drivlinjer.

– Det er klart at det hadde vært lettere å få Opel til å selge i Norge om vi hadde hatt elbiler og hybrid. Men jeg velger å ikke la meg frustrere over det, sier Jessen.

Han vil ikke si så mye om hva som er i vente av dette fra Opel, men sier at de, som en del av General Motors, har teknologien i huset.

Les også

Største sommerappetitt på bil på 17 år

Les også

Hipster-Opel

Les også

General Motors gir opp Russland

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Enkel GTI-bil

  2. Jaguar med modelloffensiv

  3. Ny toppmodell fra BMW

  4. Betalt innhold

    Opels u-sving – fra tiår i rødt til profitt

  5. Peugeot er tilbake