Markedets raskeste hybridbil

Når BMW putter en hybriddrivlinje i 3-serien nøyer de seg ikke med en liten motor, tvert i mot. Det er den sterkeste 3-serien man får tak i dag. Se video nederst i saken.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Hybridbiler blir av mange sett på som den umiddelbare fremtiden. Med drivlinjer som kombinerer forbrenningsmotorens rekkevidde og elektromotorens umiddelbare moment og utslippsfri drift.

Foreløpig ser det ikke ut som bilprodusentene der ute er helt enige om hva som er den perfekte miksen i en slik type drivlinje. Skal den ha bra rekkevidde i by, skal den bare gi ekstra skyv, skal den avlaste på lavt turtall i høy hastighet, eller er det bare noe man må ha?

Uansett hvordan man vrir og vender på det blir det et kompromiss. Den elektriske enheten tar plass og påfører ekstra vekt.

Bortsett fra Toyota og Lexus er det så å si ingen som lager bilmodeller som er rendyrket som hybrid.

Ingen Prius

Når det gjelder de tyske bilprodusentene, som klarer seg bemerkelsesverdig bra i et rufsete bilmarked, har viljen til å satse på hybrid biler vært liten. I de enorme sortimentene dukker det kanskje opp et par hybridalternativer, som man knapt visste eksisterte.

Se video nederst i saken.

For BMW sin del finnes det i dag hybridmuligheter i 3-, 5- og 7-serien. Ikke overraskende er det den samme motoren man finner i alle tre, riktignok med bittelitt mer effekt i den største modellen.

Mer bilstoff på E24 BIL

ActiveHybrid 3 er ingen Prius, for å si det mildt. Motoren de har valgt å tilføre en elektrisk enhet er den aller største som er tilgjengelig i den nye 3-serien. Den man ellers finner i 335i, en rekkesekser på tre liter som yter 306 hestekrefter. Den elektriske motoren har en effekt som tilsvarer 55 hestekrefter, maks samlet effekt er 340 hestekrefter.

Raskest

Det finnes hybridbiler på markedet som er sterkere enn dette, men ingen tar en ActiveHybrid 3 på akselerasjon.

Null til hundre tar 5,3 sekunder. En 335i med firehjulstrekk er så vidt raskere, men før en ny M3-modell dukker opp er hybriden den kvikkeste 3-serien med bakhjulstrekk.

Flere biltester

Bilen er med andre ord en virkelig sportssedan. Fra før av har vi prøvd flere forskjellige varianter av den nye 3-serien, men ingen er i nærheten av å ha en så kontant fleksing av muskler som denne hybridmodellen.

(Saken fortsetter under bildet.)

INGEN VINTERBIL: Som med så mange andre bråsterke biler med bakhjulstrekk har ActiveHybrid 3 begrensete egenskaper på vinterglatt vei.

Noe som både er morsomt og helt håpløst når føreforholdene er så sleipe som de har vært den siste tiden. Dette er en bil som lett spinner om man gir gass mens man ligger i 100. I dagene vi hadde bilen lyste den gule antispinnlampen så å si hele veien.

Bakhjulstrekk

Med så mye pønsj rett i bakhjulene og piggfrie vinterdekk får man virkelig testet bilens elektronikk. Den jobbet intenst med å parere sleng på hekken, dosering av kraft og fordeling av bremsekraft. I og med at bilen ble levert uten en skramme og uten en eneste skummel opplevelse så kan vi i hvert fall fastslå at det fungerer.

Selvsagt fikk vi aldri testet mer enn deler bilens kjøreegenskaper. Men det vi nå vet er at denne bensinmotoren er en fantastisk sak. Det er til og med den eneste bensinmotoren man kan få til en 3-serie som har den klassiske sekserlyden. Motoren er utrolig dynamisk, med veldig jevn effektkurve. Elmotoren supplerer og gir den ekstra skyv under akselerasjon.

ENSOM: Ingen av bilmodellene som er direkte konkurrenter har en tilsvarende utgave.

Partytriks

Det virkelige partytrikset er forbruket under bykjøring. Det er temmelig nøyaktig halvparten av 335i. For her går det faktisk mye i ren elektrisk drift. Oppgitt rekkevidde rent elektrisk er tre kilometer, det er i seg selv ikke all verden, men forbruket raste nedover under bykjøring, så det å gi den temmelig voksne bensinmotoren en pause gir et pent avslag i forbruket.

Man kan med dette forledes til å tro at dette er den perfekte 3-serie. Det er den ikke.

Den leveres kun med bakhjulstrekk, kan ikke trekke henger, finnes ikke som stasjonsvogn og bagasjerommet er 90 liter mindre enn de med konvensjonelt drivverk.

Moro

Men du verden så morsom å kjøre, ikke minst om man finner et sted der man kan leke seg litt på glatta. For dette er en bil som har en klasseledende balanse, et drivverk som i utgangpunktet er laget for artig kjøring, som virker å tåle den ekstra vekten uten problemer.

Det er vrient å anbefale ActiveHybrid 3, men det er jo kult å ha en hybridbil som knuser en Porsche Boxster i et lyskryss.

Les også:

Test av BWW 330d Touring

Test av BMW 328i Sedan Sportsautomat

Test av BMW 320d

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Jøss, en Mercedes-hybrid

  2. Plug-in Panamera

  3. Range Rover med hybrid drivlinje

  4. Med denne bilen tar hybridsalget av

  5. Audi lader opp