Kongen på veien

Dette er den beste suven i dagens marked. Selvsagt er den dyr, men skal man ha noe som er mer luksuriøst må man legge i nesten dobbelt så mye penger.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Å si at en Range Rover er et fornuftig kjøp er i utgangspunktet like tøysete som å mene at Zlatan er et eksempel på en vanlig skandinav.

En Range Rover er en prangende og ganske jålete bil som tar plass på veien også rent visuelt. Den kjøres av fotballfruer over hele Europa, og den billigste utgaven koster 1,3 millioner kroner. En bil som ledere helst ikke bør bli sett i når det er tid for lønnsforhandlinger.

Den oser velstand og den helt nye versjonen er mer luksuriøs enn noen gang. Den har samme funksjon som om rikfolk skulle rullet ned vinduet hver gang de stoppet og ropt ut sin likningsverdi.

Det er britisk overklasse i tradisjonell forstand, som ironisk nok er indisk eid. Det gjør og at man for første gang kan ha troen på at det ikke vil dukke opp elektroniske troll som sender bilen på verksted oftere en man fyller tanken.

Tata

Det første helt nye resultatet av Tata sitt eierskap var Ranger Rover Evoque, som har mangedoblet volumet til merket. Nå kommer de med en ny versjon av den aller viktigste modellen. Ikke fordi den kommer til å selge mer enn Evoque, men fordi den er selve symbolet til merket.

En Range Rover er kjernen i hele Land Rover konsernet. Riktig nok har man fortsatt den klassiske, rurale Land Roveren som humper rundt, men som et merke med luksusambisjoner er det Range Roveren som er sentral.

Den gjør at de kan ta seg godt betalt for Evoque og den gjør at WAGer ser ned på alle andre iforstedene diverse europeiske storbyer. Pedalene i en Range Rover vil bli berørt av langt flere Louboutin-såler enn Viking-slagstøvler.

Neste steg Rolls Royce

Samtidig har den en stamtavle som kun Jeep Cherokee kan matche, med suverene offroadegenskaper og høy komfort siden 1970. Det Jeepen ikke kan matche er nivået til Range Roveren. Det er mer enn ett verdenshav i kvalitetsfølelse mellom de to bilene. Per i dag er det ingen suver som føles mer eksklusiv enn den nye Range Roveren.

Les også: Test av Rolls Royce Ghost

Skal man finne noe som gir en enda kraftigere følelse av luksus, er man nødt til å se i retning av andre utvandrete, britiske merker som Bentley og Rolls Royce.

(saken fortsetter under bildet)

FINT STED: En Range Rover har et elegant nivå av luksus-bling. Å si at den er for dyr er helt på siden av saken. Dette er en bil for de rike, uansett hvilket land man snakker om.

For den nye Range Roveren har hevet seg fra forrige utgave, som på ingen måte var en gjennomsnittlig bil. Innvendig har de lånt en del triks fra søsterselskapet Jaguar. Særlig synlig i midtkonsollen er girknotten som stiger opp når man starter, og den har samme type elegante lyssetting i interiøret. Instrumentene har blitt heldigitale, noe som kanskje kan virke i overkant bling. Og det har gått med hele kuslekter i bekledningen av seter og andre flater.

Frynsete rykte

Tidligere har biler fra Land Rover hatt et svært frynsete rykte når det gjelder holdbarhet. Med god grunn. Man måtte forvente at feilmeldinger var en del av kjøreopplevelsen, noen ganger fordi elektronikken var nervøs, men alt for mange ganger med god grunn.

Mer bilstoff på E24 BIL

De senere år har dette blitt luket ut. Tata bruker enorme summer på Land Rover, og nå viser undersøkelser at bilene er på helt annet nivå når det gjelder driftssikkerhet.

Trolig er tiden over da man kunne se en Range Rover kjørende på skrå fordi deler av luftfjæringen har streiket. Bilenes svar på en knekt stiletthæl.

Modellen vi prøvde har den minste motoren, en tre liters diesel V6. Motoren de aller fleste vil gå for, den er billigst og har både krefter og dynamikk som passer bilen utmerket, med 258 hestekrefter og et dreiemoment på 600 newtonmeter.

Slanket

For den nye modellen har ikke bare fått en visuell overhaling, den har ligget i hardtrening og har gått ned 400 kilo. Det er fortsatt et stykke igjen til den får kropp som en hopper, men nå er egenvekten nede på 2160 kilo, som gjør at V6en dytter bilen fra null til hundre på 7,9 sekunder.

Den kan og fås med en V8 diesel, den koster nær 300.000 mer og byr på 339 hestekrefter. Den kommer seg til hundre ett sekund kjappere, men er samtidig 200 kilo tyngre.
(saken fortsetter under bildet)

OM MAN SKULLE TRENGE DET: Det vel heller tvilsomt om eierne bruker en Range Rover i terrenget, men den tåler uansett vading i 90 centimeters vanndybde.

V6en har et fint lydbilde, og er i utgangspunktet samme motor som man finner i Jaguar, for eksempel XF 3,0 S, som gir et greit forbruk og ytelser som holder.

Les også: Test av Bentley Continental GT V8

For dette er ikke en bil som helt passer inn i hårete kjøring på svingete vei. Den er riktignok veldig stabil og håndterer sine kilo godt, men tyngdepunktet er høyt og den blir en stor håndfull om det er glatt og man ikke tar tilstrekkelig hensyn til dette.

Overveldende

På langtur er det vanskelig å komme på noe bedre sted å være enn bak rattet i en Range Rover. Plassen i kupeen er nærmere formidabel, bagasjeplassen er på 909 liter, rekkevidden er god, og en detalj som cruisekontrollen sitter med en knott på rattet og må være markedets enkleste å bruke.

Les også: Børstraktor 2.0

Kvalitetsfølelsen er overveldende og med sin høye sittestilling og store vinduer er man konge på veien. I jevn og høy fart er bilen tilnærmet lydløs og så stressfri at man tar seg til å lure på om det kan være litt skummelt at kjøreturen er så avslappende.

King-size

I sitt segment, hvor man og finner biler som BMW X5, Porsche Cayenne, Mercedes-Benz ML og Audi Q7, setter Range Rover en ny standard. Hvis ikke konkurrentene snart finner på noe så har ikke Range Rover noen direkte konkurrent før Bentley, Lamborghini og dess like kommer på banen med suv.

Om en king-size luksus-suv er noe man virkelig trenger er diskusjon som vi overlater til vip-tribunene i Premier League.

Les også:

Fra katastrofe til suksess på to år

Storforbrukere: Bilene med høyest drivstofforbruk

Britiske luksusbiler i vinden

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Range Rover for den prisbevisste

  2. Stor luksus

  3. Cayenne med
    riktig motor

  4. «Folkelig» Porsche

  5. Range Rover med hybrid drivlinje