Bedre sent enn aldri

Den etterhvert noe tilårskomne Jaguar XF kommer med to store nyheter, bare synd de ikke lar seg kombinere.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Jaguar XF har allerede rukket en midtlivsoppdatering før den kommer med det som kunne gjort den til en langt mer populær bil enn den til nå har vært.

For fem år etter introduksjonen er både stasjonsvognen og firehjulstrekket på plass. En kombinasjon som helt klart ville gjort at langt fler nordmenn hadde vurdert modellen. Men det er en hake, en ikke ubetydelig en.

Blandingen av firehjulstrekk og stasjonsvogn finnes nemlig ikke.

Det er flere årsaker til det. For det første lar ikke firehjulstrekket seg kombinere med dieselmotor, den sitter for dypt i motorrommet, slik at det ikke blir plass til en drivaksel foran. Dermed har vurderingen til Jaguar vært at stasjonsvogn er viktigst i Europa, mens det nesten ikke selges diesel i USA.

Vakker

Dermed får man firehjulstrekkeren med en stor V6 bensin i sedanutførelse, mens stasjonsvogn kommer med et knippe dieselmotorer og bakhjulstrekk.

Med en bil så langt ut i produksjonssyklusen ønsker ikke Jaguar å bruke en stor slump penger på tilpasninger utover dette.

Viktigst av disse to nyhetene er utvilsomt stasjonsvognen, som Jaguar har valgt å kalle Sportbrake. Designmessig er det vanskelig å si noe annet enn at det er en svært lekker bil. Jeg får neppe mange fiender med å si at det per i dag er den fineste stasjonsvognen på markedet, et knepp foran Mercedes-Benz sin CLS Shooting Brake, som ligger nær 200.000 over i pris.

Praktisk

Samtidig er det ikke bare en lekker bil, den er og romslig. Bagasjevolumet er så å si det samme som man finner i BMW 5-serie Touring og Audi A6 Avant, det er på 550 liter. Prismessig er det og i samme gate, med en startpris rett i overkant av 600.000 for utgaven med 200 hestekrefter, lik en BMW eller Audi med samme ytelser.

Ingen ting er tilfeldig med dette.

For selv om Jaguar er en liten aktør i forhold til sine tyske konkurrenter er de inne i det samme segmentet. Det Jaguar kan håpe på, med troverdighet, er at en liten flik av de andre merkenes kjøpere nå ønsker seg noe som skiller seg litt ut og ser bedre ut, uten at det går utover det praktiske.

Mer bilstoff på E24 BIL

At XF Sportbrake ikke kommer med firehjulstrekk er ikke helt heldig i denne sammenhengen, men at den kun kommer med diesel burde ikke bety så mye. De fleste bilene i dette segmentet leveres med diesel, og motorene som leveres til XF Sportbrake holder et bra nivå.

Komfort og sport

Utvalget går fra en 2,2 liter på 163 hestekrefter til en treliters V6 på 275. Sistnevnte er for øvrig en fantastisk motor, men da må man ut med nærmere 900.000 kroner. Billigste XF Sportbrake ligger på 545.000.

Kjøreegenskapene er ikke ulike en BMW 5-serie, med en vellykket blanding av komfort og sportslighet. For eksempel tillater antispinn-systemet noe utslag og hjulspinn før det slår inn, noe som både er gøy og gir god fremkommelighet. Da unngår man at bilen omtrent kveler seg selv om det er sleipe forhold.

Vi har tidligere kjørt en rekke forskjellige varianter av XF, og erfart at det er en svært god bil. Uanstrengt på langtur og morsom om man ønsker en frisk tur på svingete vei. De snaut 100 kiloene som Sportbrake har lagt på seg i forhold til sedanen rokker ikke ved dette. Det er en bil som både byr på kjøreglede og estetikk. Kjøregleden blir progressivt bedre jo større motor man tar seg råd til, men selv den minste er adekvat.

Dårlig utsikt

En ting må lide for skjønnheten, sikten. Formen på fronten i kombinasjon med lav sittestilling gjør at det er fullstendig umulig å ha noen peiling på hvor bilen slutter, og bakover er vinduene smale slik at dødvinkelen er av et romslig format. Selvsagt venner man seg til deler av det, men det går ikke bort.

VINTERBIL: For første gang kan man få en Jaguar XF med firehjulstrekk.

Sportbrake kommer garantert til å løfte salget av XF, den samme betydningen kommer ikke 3,0 V6 AWD til å ha, selv om det er den perfekte XFen. Startprisen på over én million kroner sørger for det. Noe som for øvrig er borti 200.000 over tilsvarende modeller fra BMW og Audi.


Flere biltester

Denne XF-modellen må mer betraktes som en drømmebil, en bil som får det aller beste ut av modellen, uten at det helt lar seg gjøre å anbefale den.

Lyd

PLASS: Jaguar leker ikke bagasjerom, det er i samme størrelse som det man finner i BMW 5-serie og Audi A6.

Motoren er perfekt til biltypen. En V6-bensin som har en elegant lyd, som slipper inn i kupeen i helt riktige doser. Den er kraftig, 340 hestekrefter, men langt fra brutal. Skyvet er jevnt, og til tross for at den er kompressormatet, kommer det ikke noe hvin når man gir på.

Maks effekt er langt ute i turtallskurven, ved 6500 omdreininger per minutt. Samtidig er motoren mindre heftig enn motoreffekten skulle tilsi. På et vis blir det riktig, det er et snev av eleganse her.

Null til hundre tar 6,4 sekunder, det er ikke mer enn man bør forvente av en så stor motor, snarere litt skuffende. Det er akkurat det samme som den 200.000 kroner billigere V6 dieselen med 275 hestekrefter, men den kan man altså ikke få med firehjulstrekk.

Skjer nok ikke igjen

FUNKY: Interiøret i XF er stilig, med en del særegne detaljer. At modellen ikke er helt ny er det kun mediaskjermen som avslører.

Firehjulstrekket slår kun inn når systemet merker at det trengs. Det betyr at bilen under vanlig kjøring bakhjulsdrevet, men under gitte omstendigheter sendes opp til 50 prosent av trekkraften forover.

Under dagene vi hadde de to XFene kom det et skikkelig slapsesnøvær, og da var det ikke så vanskelig å merke at Sportbrake hadde hatt godt av å ha trekk på alle fire. Den danset og svinset rundt i snøsuppa mens AWD-modellen trakk seg rett gjennom problemene slik en firehjulstrekker skal.

Når en ny XF kommer om tre år eller så, kommer de nok til å huske på å gjøre plass til trekk på alle fire uansett drivstoff. Det og grunn til å tro at stasjonsvognen dukker opp før modellen er fem år gammel.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Bærer årene med stil

  2. Et vakkert og sært alternativ

  3. Jaguar XE med en ideell motor

  4. Komfort, komfort, komfort

  5. Oversett godbit