Spyker med Saab-basert bil

Saab gikk konkurs da Spyker ikke klarte å få godkjent en avtale med kinesiske Youngman. Nå prøver de to selskapene seg igjen.

LUKSUS-SUV: Spyker Peking-to-Paris ble vist som konseptbil i 2010. Nå kan den komme i produksjon.
Publisert:

Den nederlandske bilprodusenten Spyker sier at de skal lage en ny bil basert på Saabs Phoenix-plattform.

- Siden den beklagelige endelikten til Saab Automobile i desember 2011, har vi sett på muligheten til å fortsette vårt planlagte samarbeid med Youngman, sier Victor Muller, sjef i Spyker i en pressemelding.

Han sier videre at de skal bruke både teknikk og materiell som de to selskapene har tilgjengelig, for å skape noe i fellesskap.

Dette skal skje ved at det kinesiske firmaet Youngman går inn med 10 millioner euro, tilsvarende 73 millioner kroner, i Spyker.

En del av denne investeringen gir Youngman 29,9 prosent av Spykers aksjer.

GIR SEG IKKE: Spyker-sjef Victor Muller sitt forsøk med Saab endte i konkurs. Nå skal han satse på biler basert på en Saab-utviklet plattform.

Før Spyker ga opp Saab og begjærte selskapet konkurs i desember i fjor, var det Youngman som var inne som kjøper av det svenske bilmerket.

Kjempekrav til GM

Konkursen har nå et mulig etterspill i rettsystemet da Spyker mener at General Motors bevisst motarbeidet kjøpet. Spyker mener de har krav på 18 milliarder i erstatning fra GM, de har gitt amerikanerne en frist til slutten av september til å svare på kravet.

Les også: Saab-konkursen: Spyker gir GM ny frist

Youngmans overtakelse av Saab ble aldri noe av, men med pengene som de nå spytter inn i Spyker, satser den nederlandske bilprodusenten på å skape noe fra restene etter Saab.

- Med denne avtalen vil mange av de tankene vi hadde med Saab ta form, sier Pang Qingnian, sjef i Youngman.

Youngman sikret seg rettighetene til det som skulle ha blitt plattformen til neste generasjon Saab 9-3.

Med penger fra Youngman skal det bygges opp et nytt selskap, Spyker P2P B.V. Her skal det investeres opptil 25 millioner euro, 183 millioner kroner, hvorav 75 prosent fra kineserne. Dette selskapet skal utvikle en ny bil.

Ventes i 2014

Den skal baseres på et konsept Spyker viste for et par år siden, Spyker D8 Peking-to-Paris og bygges på Phoenix-plattformen. Dette blir en suv i det øvre luksussjiktet, som er antatt å koste 250.000 dollar. Til sammenlikning koster en Porsche Cayenne Turbo litt over 100.000 dollar.

Les også: Saab blir asiatisk

Videre skal Spyker utvikle og lage flere nye modeller med dette utgangspunktet, de skal bygges i Kina og Europa.

Den første modellen, D8 Peking-to-Paris, skal være klar i 2014.

Les også

BMW med millionkrav til Saab

Spyker tjente 122 millioner på Saab-konkursen

Saab sitt liv i bilder

Publisert:
Gå til e24.no