TV 2 må kutte nye 150 mill.

Etter to kuttrunder på ett år må de ansatte i TV 2 nå forberede seg på en tredje runde: Nye 150 millioner skal barberes vekk.

KRISTISK TV-SJEF: Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2.
Publisert:

Årsaken er at reklameinntektene stuper:

– Det er et sammensatt bilde, men det viktigste årsaken er en svikt i reklameinntektene på 400 millioner kroner fra i fjor til i år, sier kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2.

Det utgjør rundt 20 prosent av reklameinntektene for Norges desidert største kommersielle TV-kanal.

– Finanskrisen er bare en del av bildet. Vi taper også markedsandeler fordi digitaliseringen gjør at flere seere får flere kanaler. Det tror vi er varige endringer i seermønsteret, sier Indrøy.

Pakke nummer 3

I fjor høst kuttet TV 2 150 millioner kroner. 20-30 stillinger forsvant i kanalens første nedbemanning. I vår ble en ny sparepakke på 35 millioner i strakstiltak satt ut i livet.

Fredag ble avdelingsledere og klubbene informert om at det kommer en ny sparepakke på 150 millioner kroner, som skal innarbeides i 2010-budsjettet.

– Vi tror ikke det er mer å hente på å bruke ostehøvel, sier Tane Holm Høisæther, nestleder i Klubb 2, som organiserer vel 400 journalister i TV 2.

– Alle skjønner at kniven må frem, om vi må kutte nye 150 millioner. Men vi går helt mot oppsigelser og vil kreve frivillige avgangsløsninger, sier Høisæther.

Bekymrede TV 2-ansatte sier at de er blitt forespeilet at 100 ansatte skal bort. Det vil ikke Indrøy bekrefte.

– Vi må redusere antall ansatte for å kutte 150 millioner, men jeg vil ikke forskuttere noe tall nå, sier kommunikasjonsdirektøren.

Avventende klubb

Klubb 2 har bedt ledelsen begrunne hvorfor kuttene må være akkurat 150 millioner. Klubben regner med at detaljene i sparepakken blir klar i september.

– Vi er avventende inntil vi vet hvor nedbemanningen skal skje. For oss er det viktig å skjerme journalistikken, Det er nyheter og aktualitet vi driver med, sier Høisæther.

Hun sier at mange ansatte mener TV 2-ånden er i ferd med å forsvinne i mediehuset,

– Vi har vært en liten, lett og smidig konkurrent til NRK. Med nedskjæringene tærer på entusiasmen. Vi har en sterk følelse av å være inne i en kuttspiral uten at vi vet hvor vi skal lande, sier nestlederen i Klubb 2.

Den kraftige nedgangen i reklameinntekter gjør at den interne lokaliseringskampen skal være i ferd med å bli trappet opp.

TV 2 har i dag hovedkontor i Bergen, men mye av nyhetsproduksjonen skjer i Oslo. Indrøy sier at alle muligheter er åpne.

– Vi skal prøve å effektivisere, blant annet ved å samle en del ting innenfor de enkelte avdelinger i en av byene. Men Bergen skal være hovedkontoret også i 2010, sier Indrøy.

– Hva med i 2011?

– Det kan jeg ikke svare på nå. Som i VG snur også vi hver stein for å spare kostnader, sier Indrøy.

Flere nyheter på E24.

Publisert:
Gå til e24.no