Analysesjef om mobilen de neste fem årene: – Vil bli smartere, raskere og dyrere i pris

10 år etter at den moderne smarttelefonen ble født, tror ikke Deloittes analysesjef for teknologi, media og telekom at den vil endre seg så mye utseendemessig. Under panseret derimot ...

MENER INTERNETT PÅ FLY KOMMER NÅ: Paul Lee i Deloitte påpeker at internettdekningen på fly er blitt dagligdags på de fleste fly i USA, men mener det nå kommer for fullt i Europa. Samtidig tror han de fleste bare vil bruke det til underholdning og sosiale medier.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:

– Vi tror formfaktoren forblir lik, men mobilene vil bli smartere, raskere og dyrere i pris, sier Paul Lee.

Deloittes analysesjef for teknologi, media og telekom (TMT) tok nylig turen til Norge for å presentere selskapets prognoserapport for 2018. I den omfattende rapporten forsøker de hvert år å analysere og spå utviklingen i noen nøkkeltrender.

I rapporten poengterer Lee at det nå er 10 år siden den moderne smarttelefonen ble en realitet (i hvert fall siden iPhone ble sluppet sommeren 2007). Samtidig tror altså ikke Deloitte-analytikerne at det kommer noen revolusjonerende visuelle endringer i smarttelefonene frem mot 2023.

Lenger vil de ikke spå, blant annet fordi de mener det blir for abstrakt til å være særlig nyttig i en slik rapport. Smarttelefonene har gjennom 10 år fått stadig større skjermer og mindre rammer, men designkonseptet er relativt likt.

De tror forbedringene som vil komme vil være mer «usynlige» for brukeren, samtidig som de vil gjøre mobilen stadig mer nyttig og dermed øke bruken.

– Det vi vil se er at tilleggsprodukter som trådløse ørepropper, smartklokker og andre wearables brer om seg og bli et selvfølgelig tilbehør etter hvert som de faller i pris og utvikles, sier han videre.

Samtidig som kameraene og sensorene blir bedre, prosessorene raskere og andre løsninger kommer til, tror han de viktigste endringene vil komme fra to faktorer: Autentisering og produktivitet.

Les også

Telegigant inntar norsk sokkel: Mener tingenes internett vil revolusjonere oljeplattformer

Passord-nøtten

– Noen av disse er krevende å omtale som globale trender, fordi de ofte er avhengig av hvilken mobilprodusent man snakker om, sier han og fortsetter:

– Autentisering er kritisk for mange tjenester, sier han og peker på sin iPhone X med ansiktsgjenkjenning som eksempel på hva han mener.

Den funksjonen kan bruke ansiktet på samme måte som man brukte fingeravtrykk tidligere til å logge brukeren inn på mobile banktjenester og andre apper.

– Dette vil også løse mange av passordutfordringene som er i dag, for et menneske i dag kan ikke holde styr på 20 forskjellige tjenester med hvert sitt passord som må skiftes regelmessig. Det holder med et passord med syv tegn, men da må de være tilfeldige og vi har en tendens til å pugge mindre og mindre, sier han og peker på hvordan man stadig sjeldnere lærer seg andre folks telefonnummer enn før.

Lee mener bedre autentisering på mobilen vil føre til endringer hos flere bedrifter:

– I Storbritannia har vi allerede sett at kostnadene for betalingsoverføringer er lavere hos enkelte aktører hvis man bruker biometrisk autentisering (ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, journ.anm.) enn passord eller koder, sier Lee.

Den andre store endringen han tror vil skje fremover er for produktiviteten. I rapporten bruker Deloitte blant annet flyselskap og måten de utstyres ansatte i flyene med nettbrett på som et eksempel.

Les også

Telia vil bli mindre avhengige av Telenor: Inngår to nye fiberavtaler

– Ta en liten bedrift som et bakeri som eksempel. Med et slikt mobilkamera trenger de ikke lenger å leie inn en fotograf, sier han og bruker sin egen mobil som eksempel.

– Denne kostet rundt 1.200 pund som ny og er verdt omtrent 600 pund etter ett år. Så for en bedrift er det en kostnad på rundt to pund per dag, og da vil man stort sett ikke kunne forsvare å leie inn en person til å gjøre jobben hvis mobilen er god nok.

Han mener også distribusjon av gavekort og kuponger vil gi store gevinster for små og mellomstore bedrifter, sammenlignet med det slike kampanjer koster dem i dag. Han sier at dette også har blitt kjempepopulært i Kina, blant annet.

Ikke alt blir en hit

Årets rapport tar opp både smarttelefonen, utbredelsen av internett i fly, maskinlæring, reklameblokkeringstjenester og utviklingen innen digitale medieabonnement.

Han forteller at rapporten blir til gjennom en prosess som varer ett år av gangen, men at han og kollegaene begynner å konkretisere tema innholdet utover høsten etter å ha hentet inn data og gjort analyser gjennom året.

– Vi forsøker å finne trendene som bedrifter må ta beslutninger på, enten det er snakk om trender vi tror materialiserer seg eller ikke, sier han og gir et eksempel:

Les også

Telenor-sjefen lover fortsatt kostnadskutt i 2018

– For et par år siden var VR (virtuell virkelighet, journ.anm.) et stort tema på CES-messen (Consumer Electronics Show i Las Vegas, journ.anm.). Vi er ganske konservative og pragmatiske i våre prognoser, og vi estimerte at et par millioner brilleenheter ville bli solgt, noe som var langt under andres estimater. For enten det er snakk om Google Glass eller andre enheter, så er det ofte slik at folk ikke vil gå med noe på ansiktet sitt, så derfor var vi mer skeptiske.

Et annet eksempel på en teknologi som aldri tok like mye av som mange trodde er 3D-TV, selv om det kan fungere fint i noen kinoer, mener Deloitte-toppen.

Enkelhet trumfer det meste

I rapporten peker Deloitte på at selv om man gjennom spesielle briller eller andre enheter kan få en bedre opplevelse av AR-teknologien (augmented reality – teknologi som legger virtuelle objekter på toppen av virkeligheten på en skjerm), så er det mye viktigere for utbredelsen og bruken av teknologien at flere mobilprodusenter (blant dem Apple) nå har rullet ut AR-støtte på sine telefoner.

Deloitte tror 2018 blir året da AR-teknologien virkelig brer om seg og at eksperimenteringen i forskjellige apper og på forskjellige enheter vil ta av.

Under intervjuet med E24 viser Lee frem flere apper på smarttelefonen hans hvor man kan legge forskjellige objekter, inkludert et menneskelig hjerte, i «luften» på mobilskjermen i det samme rommet man står.

Paul Lee i Deloitte mener at terskelen for en forbruker til å ta noe i bruk er ekstremt viktig for hvor populært det blir.

– Under et foredrag vi hadde nylig påpekte vi blant annet forskjellen mellom å bli digitalabonnent hos Washington Post og The Guardian. På den ene tar det masse tid, mens hos den andre er det bare to klikk, sier Lee.

– Er terskelen for høy er det bare noen ekstremt få som klarer å bryte gjennom og bli populære, og da snakker vi om unntak fra regelen. For de få som bryter gjennom blir det ofte også ekstremt lukrativt, sier han, og peker på at det ikke bare handler om AR-teknologi.

Han mener at det selv fra Silicon Valley-miljøet i USA ofte kommer produkter og løsninger som er altfor kompliserte til at de tas i bruk av store mengder av befolkningen.

Sammenligner mobil- med TV-avhengighet

Nylig ble det kjent at flere Apple-aksjonærer har krevd at selskapet tar grep for å motarbeide mobilavhengighet. Lee sier at diskusjonen om avhengighet av mobiler og forskjellige nettjenester er en trend de har fulgt med på.

– Vi vet at bruken øker år for år, og folk er som oftest ikke klar over hvor mye de bruker mobilen sin. Men med sensorer og målinger vet vi at folk med premium-telefoner fort sjekker dem 100 ganger om dagen, sier Lee.

Han påpeker at mobilbruk er så mangt, og at det varierer fra å se på video til spill og nyttig bruk.

– Hvis man ser bort fra mobilen, hvor mye spilling eller TV er egentlig for mye, spør Lee og fortsetter:

Les også

Kongsberg blir Norges første 5G-kommune

– TV-serier, TV-spill og aviser også er designet for å skape avhengighet. Alt er jo laget for at man skal ville se neste episode av såpeserien eller bla om til neste side i avisen. Er det galt at man forsøker å få folk til å kjøpe avisen eller se en ny episode i morgen også, fortsetter han retorisk og legger til at avhengighet ikke er noe nytt diskusjonstema.

– Vil utviklingen likevel tvinge teknologiselskapene til å endre seg?

– Kinesiske Tencent kjøpte et finsk spillselskap i fjor og de har satt en begrensning på at unge i Kina ikke får spille mer enn en time om dagen. Det er mulig i Kina fordi man har gode ID-løsninger på nett, men det er ikke mulig på samme måte her, sier Lee og skyter inn:

– Det kan godt være dette utvikler seg og at man får bedre løsninger for foreldrekontroll, for eksempel, men foreldre må også være foreldre.

Du kan få tilgang til hele rapporten fra Deloitte her (ekstern link).

Les også

Telia lanserer fri databruk i Norge – men bare i noen timer

Les også

– Man må ikke være i Silicon Valley for å bli verdensledende

Les også

Apple henter milliardsum tilbake til USA

Her kan du lese mer om