Danket ut Vodafone og AT&T: Nå har Link Mobility sikret seg global avtale med DHL

Hovedkontoret til den tyske logistikkgiganten Deutsche Post DHL har gitt klarsignalet: Nå skal norske Link Mobility få ansvaret for at pakkemottagere over hele verden får beskjed om at pakken deres er på vei.

DØRÅPNER: Konsernsjef Arild Hustad i norske Link Mobility og administrerende direktør Terje Aarbog i DHL Express Norge har jobbet sammen en god stund allerede, men nå skal Link levere meldingstjenester til tyske DHL over hele verden.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

Med den nye globale avtalen går Link Mobility fra å være leverandør i Norge og et knippe andre land, til å bli DHLs globale leverandør for meldingstjenester. Det betyr at Link på sikt vil levere tjenester for DHL i de over 200 landene som DHL er til stede i.

Link Mobility henter ut data fra DHL og sender ut meldingen til deg om at pakken din er på vei. I meldingen får du også en lenke som fører deg rett inn til DHLs nettsider.

Konsernsjef Arild Hustad i Link Mobility vil ikke gå inn på hva kontrakten er verdt, men det er snakk om betydelige summer for Link.

– Summene vil jeg ikke gå inn på, men vi tror dette markedet er i sterk vekst, særlig på grunn av netthandelen, sier en tydelig fornøyd Hustad.

– Volumet blir jo også stort, for det er jo fort snakk om to til tre meldinger per forsending, sier Odd Egil Pettersen, som er strategisk partner i Link Mobility, og som har ansvaret for DHL-avtalen.

Pettersen forteller at konkurransen om å vinne avtalen var tøff:

– Vi ble jo valgt i konkurranse med store aktører som Vodafone og amerikanske AT & T (teleoperatørene, journ.anm.). Det er jo veldig gøy, sier han og får et bekreftende nikk fra DHLs norske IT-sjef.

Godt samarbeid

Forholdet mellom Link Mobility og DHL går egentlig helt tilbake til starten av 2000-tallet her i Norge. Det startet med at Link leverte en løsning som gjorde at DHL-ansatte kunne sende SMS manuelt til kunder som de skulle levere pakker til.

Fra 2013 fikk man på plass et integrert system med automatiske utsendelser av meldinger, og mot slutten av 2015 gikk man over til en helt ny plattform.

Det tyske konsernet skal nå rulle ut den nye plattformen sin i et stort tempo, og inntektene til Link vil derfor avhenge av hvor fort det går og hvilke land som inkluderes fra start. Det som er klart er at USA er en prioritet, og Link Mobility og DHL rullet allerede ut tjenesten der fra og med høsten i fjor.

Det er den nye plattformen som kom i 2015 som gjør det mulig for DHL å sende deg en sms eller e-post før pakken sendes ut på siste etappe av sin tur ut til kunden, og som lar deg melde fra om du heller vil ha pakken levert på et såkalte DHL Express Servicepoint, på kontoret, ha den levert dagen etter, eller gitt en annen beskjed.

Store på SMS

Selv om de færreste kjenner navnet Link Mobility, har de fleste brukt selskapets tjenester. Selskapet har nemlig flyselskaper, TV-programmer, bedrifter og en rekke organisasjoner på kundelisten. Får du SMS om at brillene dine kan hentes hos optikeren eller at flyet er forsinket, er det sannsynligvis Link Mobility som har formidlet meldingen.

– I snitt sender vi nå 27 meldinger per person i måneden i det norske markedet. I Tyskland ligger man fortsatt på 5–6 meldinger i måneden, så potensialet er stort, sier Hustad.

Den teknologiske utviklingen har også bidratt til at Link Mobility er et av selskapene på Oslo Børs som har vokst desidert mest de siste årene. Selskapet har også gjennomført en rekke oppkjøp rundt i Europa, for å ekspandere ut fra Skandinavia og Baltikum til blant annet Tyskland og Spania.

Norge var piloten

Mye av årsaken til at det relativt lille IT-selskapet i Norge fikk kontrakten med det enorme DHL-konsernet var at man har prøvd ut løsningen i Norge.

Døråpneren for Link var i stor grad Norgessjef i DHL Express, Terje Aarbog, og IT-direktør Mikael Ryberg. De har jobbet målrettet med å effektivisere pakkelevering, og forklarer at IT-systemer er helt essensielt for å få dette til.

– Vi var veldig tidlig ute når vi lanserte den nye plattformen i Norge, sier Ryberg, og forklarer at de gode resultatene fra Norge har gjort at Link ble anbefalt til toppene i Tyskland.

Den store veksten i netthandel gjør at kundene setter stadig høyere krav, og mer effektiv leveranse sparer også sjåførene for mye tid, forteller Aarbog.

– Hastigheten på leveransen er oftere viktigere for folk enn prisen, for man vil ha varene man har bestilt raskest mulig, sier Aarbog.

Han forklarer at DHL Express retter seg mer mot premiumforsendelser. Her er det gjerne snakk om elektronikk, dyrere moteklær, sportsutstyr og lignende.

Frem til nå har import utgjort mesteparten av volumet til DHL Express i Norge, men nå intensiverer selskapet også satsingen inn mot norske nettbutikker:

– Det vi ser er at det er nettbutikkene som går internasjonalt som lykkes best. Der kan vi hjelpe med vårt store nettverk, og vi skal satse tyngre på det i Norge fremover. Vi merker allerede en stor interesse fra norske nettbutikker, sier Aarbog.

Han forteller at de i 2017 også vil tilby kunder i nettbutikker å spesifisere leveringstidspunkter når man bestiller ting på nett, for å forenkle prosessen enda mer.

Det å skille seg ut med fleksible tilbud i den såkalte «last mile», altså leveransen ut til pakkens mottager, blir stadig viktigere, ifølge DHL.

Foto: Marius Lorentzen E24

I tillegg til at netthandelen i seg selv vokser, så blir det også stadig mer overlappende varestrømmer, kalt "omni channel". Et eksempel på det kan være at man skal kjøpe en ny dress, men så mangler de riktig skjortestørrelse i butikken. Så tar man dressen med fra butikken og får skjorten levert på døren etter kort tid.

Faktura neste

Både Link Mobility og DHL er tydelige på at SMS-meldinger bare er starten på samarbeidet.

– Link har blitt vår strategiske partner innen dette feltet, og det neste vi ser for oss å lansere er en fakturaløsning via mobil, sier Mikael Ryberg i DHL, og forklarer at den kan forenkle betaling av frakt eller toll betydelig.

– Vi sitter jo nå i DHLs innovasjonsgruppe og ser hele tiden på nye ting. Både faktura og kuponger er aktuelt, sier Odd-Egil Pettersen i Link, og peker på at en nettbutikk for eksempel kan sende en elektronisk kupong til deg når du har mottatt varen du har bestilt.

Link Mobility-sjef skyter inn at de ikke minst jobber med å utvide tjenesten til flere kanaler enn SMS. Det betyr at mottagere kan kommunisere med DHL over kanaler som sms, Facebook Messenger, WhatsApp og lignende fremover. Både dette og fakturaløsninger, er noe Link Mobility satser tungt på overfor flere kunder.

Her hjemme skal det også investeres, blant annet i et nytt anlegg på Gardermoen. Årsaken til at logistikkbransjen vokser, og vil tilknytte seg en leverandør som Link Mobility er at privatkunder setter stadig større krav.

Terje Aarbog viser en plansje over hvor mange forskjellige leveringsmuligheter som har kommet til på få år. I tillegg til levering i hjemme og på arbeidsplassen benytter man aktører som Reitan Gruppen (Narvesen, 7-Eleven) der mottager enten kan hente pakken i butikk eller fra en automat.

I tillegg jobber bransjen med bilprodusenter som Audi og Volvo for at aktører som DHL kan levere pakker rett i bagasjerommet til folk, hvis de ønsker det.

– Dette er en fremtid som er her nå, og som ikke skjer om noen år, sier Norgessjefen i DHL Express.

Selv om det kanskje er amerikanske Amazon som er mest kjent for sine forsøk med droner, har DHLs utviklingsavdeling også testet ut de flygende robotene:

– Men innovasjonslab'en til DHL tror fortsatt droner er fem år unna utstrakt bruk, sier Aarbog.

– Hvorfor har bransjen brukt så lang tid på å gå vekk fra levering «en gang mellom 09:00 og 17:00»?

– Generelt vil jeg si at dette krever store investeringer i logistikken og ny teknologi, som er krevende for bransjen. Men man sparer mange bomturer til privatadresser, så dette er vinn-vinn for alle, sier Aarbog om de nye løsningene til DHL.

Les også

Link vil bruke norsk erfaring for å vokse kraftig i Sør-Europa

Les også

– Har en ganske god idé om hvilke selskaper vi vurderer å kjøpe

Les også

Zalando fra underskudd til overskudd: – For åtte år siden sa folk at vi hadde en dårlig forretningsmodell

Her kan du lese mer om