Nikola med nylansering – hydrogenbilforeningen trekker på skuldrene

Det trengs en grunnleggende infrastruktur for at det skal være grunn til å glede seg over store hydrogenbil-nyheter, mener Norges hydrogenbilforening.

AVVENTENDE: Styreleder Jan Erik Torp eier én av landets omtrent 160 hydrogenbiler. Han synes det er frustrerende å se at satsingen på personbilfronten har stoppet opp.

Steinar Aasen, Norsk Hydrogenforum
Publisert:

For øyeblikket har landets omtrent 160 hydrogenbiler kun én fyllestasjon å bruke.

Det gjør at mandagens Nikola-nyheter i stor grad blir møtt med et skuldertrekk fra styreleder Jan Erik Torp i hydrogenbilforeningen. Nikola-sjef Trevor Miltons «enorme nyhet» om at de lager en hydrogen-elektrisk pickup er heller liten, gitt situasjonen for norske hydrogenbiler.

– Det føles veldig tungt å jobbe for hydrogenbilsaken om dagen. Alle aktørene peker på hverandre, og så sitter bilistene igjen med nesten nye biler som de ikke får brukt, sier Torp.

I flere måneder i fjor var det ingen hydrogenfyllestasjoner i drift, men så åpnet Hynion en ny på Høvik, like utenfor Oslo. Den gjør at Torp kan bruke sin Hyundai ix35 Fuel Cell på daglig basis.

Les også

Nikolas «enorme nyhet»: Lanserer hydrogendrevet pickup

– Kunne du blitt fristet til å kjøpe pickupen til Nikola dersom infrastrukturen var på plass?

– Nå har ikke jeg bruk for en slik type bil, men om jeg hadde hatt det, så ville jeg vært interessert. Jeg er veldig fornøyd med hydrogenbilen min, den er aldeles nydelig å kjøre.

Satser på lastebiler

Men selv om nyheten om Nikolas pickup, som ifølge selskapet skal ha en rekkevidde på nesten 1.000 kilometer, ikke skaper den helt store begeistringen i seg selv, fremholder Jan Erik Torp at all utvikling er positivt.

I Nikolas pressemelding heter det at selskapet fremdeles planlegger rundt 700 hydrogenstasjoner på tvers av Nord-Amerika, slik de tidligere har annonsert.

Disse skal gjøre det mulig for Nikolas lastebiler, som er det selskapet først og fremst har konsentrert seg om, å ha virksomhet i USA og Canada.

– I tungtransportsegmentet skjer det mye på hydrogen nå, også til en viss grad i Norge, sier Torp og viser til at engrosgiganten Asko så vidt har begynt å kjøre hydrogenlastebiler i Trondheim.

– Jeg vet at det er aktører i tungtransportbransjen som ser på muligheten for å åpne fyllestasjoner i Norge, og da er det nærliggende å tro at det kan komme oss med personbiler til gode også.

Venter på mer hydrogen

Én som ble imponert av Nikola-nyheten er hydrogeninteresserte Kjell Myrseth i Skien.

– Jeg tenkte for det første at det var en fin bil, og så er det godt at noen tar tak i dette og satser mer på personbiler. Kommer det flere hydrogenbiler, er det nødt til å bli bygget flere fyllestasjoner, sier han.

77-åringen kjører nå en gammel dieselbil, men forteller at han var nære på å kjøpe en hydrogendrevet Hyundai for en tid tilbake. Da lå det en fyllestasjon på Herøya, sør for byen, men den har vært stengt siden august 2018.

– Uten stasjon er det ikke noe vits. Men jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal kjøpe noen ny bil før jeg kan kjøpe en hydrogendrevet. Om det tar et par år, får det heller være.

Vises frem i september

Nikolas annonserte pickup skal bære navnet Badger og vil være en konkurrent til Teslas helektriske Cybertruck.

Nikola forteller ikke når den nye bilen skal være klar for levering, men sier den vil bli presentert for første gang under Nikola World 2020, som er ventet å finne sted i september.

TESLA-KONKURRENT: Nikola Badger blir hydrogenelektrisk.

Nikola

Som følge av Nikola-sjef Trevor Miltons voldsomme opphaussing i forkant av nyheten, har aksjen til Nikola-partner Nel steget solid, i håp om godt nytt for elektrolysørleverandøren.

Tirsdag falt aksjen noe tilbake fra start før den snudde ved lunsjtider. Nel-sjef Jon André Løkke klar på at dette er godt nytt for dem også.

– Alt som styrker Nikolas «business case» er indirekte bra for Nel, sier han til TDN Direkt.