TOYOTA PRIUS PLUG-IN HYBRID: Mye fornuft - lite følelse

Dette er vår nære fremtid. Ingen revolusjon, men en bil som forener tilgjengelig teknologi med veldig lavt forbruk og kjedelige kjøreegenskaper.

HYBRIDBIL 2.0: Med ladbare hybridbiler blir den elektriske delen langt mer brukbar.
Publisert:

Toyota Prius er en slags klippe i moderne bilhistorie. Mens omtrent alle bilprodusenter det siste året har fortalt stolt om at de snart kommer med en hybridbil, har Prius vært på markedet i ti år.

NESTE ÅR: Plug-in Prius kommer på markedet sommeren 2012. Trolig blir den 50.000 til 70.000 dyrere enn dagens Prius som starter på 272.000.

En stabeis med lav luftmotstand, som har latt all kritikk om at en blanding av bensinmotor og batteridrift bare er tull, prelle av. Et solid ankepunkt mot en bil av denne art er at det blir et realt vektpåslag med elektromotor og batteripakke. Noe som i seg selv gir bilen høyere forbruk.

Neste nivå

I tillegg har hybridene så langt vært totalt avhengig av forbrenningsmotoren. En miljømessig selvmotsigelse. Det blir som å skryte av at man sparer strøm hjemme fordi man bruker fyringsolje.

Bilen her er neste nivå, en type bil som meget mulig kommer til å stå igjen som symbolet på dette tiåret. En plug-in hybrid. En hybridbil som er ladbar.

Nytt potensial

Det gir bilen et helt annet potensial. For i denne Priusen er batteripakken større, den har en rekkevidde på to mil rent elektrisk, noe som dekker de fleste behov i by. I tillegg kan den gå lydløst opp til 100 kilometer i timen.


Dette er en bil hvor forbruket stuper når man kommer til bykjøring.

MER: Det antas at bilen vil få enda lengre rekkevidde og lavere forbruk når den endelige versjonen er klar.

Oppgitt, blandet forbruk er 0,26 liter per mil, CO2-utslippet er 59 gram per kilometer. Det er veldig lavt.

Da vi lånte bilen, var det kaldt, hvilket ikke er optimalt for batteritanken. I kulde slår bensinmotoren inn langt oftere og et forbruk som nevnt over var ikke innen rekkevidde.

Lite sprut

I tillegg kjørte jeg en del på motorvei, hvor den sliter. Jeg kan ikke huske å ha vært i en bil med så lite sprut siden jeg var i baksetet i noe fransk skrot på søttitallet, mens min far prøvde å trykke gasspedalen gjennom et smårustent gulv.

Mer bilstoff på E24BIL

Opp Lierbakkene oppførte bilen seg som en svensk stafettløper med konkurrenter i hælene.
Det er her hælen trykker i en Prius plug-in hybrid. Den er temmelig smart teknologisk sett, men utrolig kjedelig å kjøre. Det er maksimum fornuft og minimum glede.

LITT RAR: Både utvendig og innvendig er bilen litt uvanlig.

Kjøreegenskapene kommer til sin rett i by, hvor den lette styringen og eldriften er perfekt, men i åpent landskap er det glissent.

Det er bedøvende. Riktignok er det ok akselerasjon i mellomregisteret når begge motorene hjelper til, men kjøreopplevelsen er svært uinspirerende.

Kombinasjon

Og man skal ikke glemme at trikset til en bil av denne art er kombinasjon. Det er en bil som skal smyge elektrisk rundt i en by, men til forskjell fra en ren elbil har man rekkevidde som gjør den til en kompetent bil nummer én.

Flere biltester

Det hele fikk seg nok en knekk da jeg oppdaget at garasjeplassen jeg leier ikke har noe støpsel. Det er riktignok et ladepunkt ved gården der jeg bor, men da måtte jeg ha betalt parkometeravgift.

ANNET BATTERI: Bilen har litium-ion batteri, mens den vanlige har Nikkel-metall. Kapasiteten her er 5,3 kwh mot 1,5 i Nikkel-typen.

Innvendig er det ganske døvt med mye hardplast. Nå er bilen her en førproduksjonsmodell, så om dette vil bli med over i bilen som kommer i handelen om et år tid er ikke greit å si.

Drivstoffvennlig

Bilen er en av tre som ruller på norske veier. Totalt går det rundt 600 plug-in Priuser i verden. Et smart trekk, som en rekke produsenter av elektriske billøsninger benytter seg av. Da kan de justere det endelige produktet til å bli mest mulig tilfredsstillende.
Aner meg at dette ikke kommer til å gjøre noe med bilens kjøreegenskaper. Så vår nære fremtid blir muligens ikke så morsom, men den blir radikalt mer drivstoffvennlig.

FAKTA: TOYOTA PRIUS PLUG-IN HYBRID

Hestekrefter: 136.

Sylindre: 4.

Volum: 1,8 liter.

Drivhjul: Foran.

Dreiemoment: 142 Nm ved 4000 o/min (forbrenningsmotor), 207 Nm (elmotor).

Topphastighet: 180 kilometer i timen.

0-100: 11,4 sekunder.

CO2-utslipp: 59 g/km.

Vekt: 1500 kilo.

Forbruk: 0,26 l/mil (blandet).

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om