Vekst for femte året på rad for Jaguar Land Rover

Indiske Tata har fått fart på Jaguar og Land Rover, men det er mørke skyer i den østlige horisonten.

VOKSER: Jaguar Land Rover har hatt en god salgsutvikling de senere årene, her fra fabrikken i Solihull, England, hvor de blant annet lager Ranger Rover Sport.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

– Jaguar har levert fem år med solide, finansielle resultater, som har gjort at vi kan investere langsiktig, sier Ralf Speth, administrerende direktør i Jaguar Land Rover, i en pressemelding.

Konsernet la denne uken frem tallene for sitt regnskapsår som ble avsluttet 31. mars. I løpet av perioden leverte de 462.209 biler, dette genererte 21,9 milliarder pund, tilsvarende 258 milliarder kroner, i inntekter. Dette er en økning på vel 11 prosent fra året før.

Mer bilstoff på E24 BIL

Resultatet før skatt ble på 30,8 milliarder kroner, 1,3 milliarder mer enn foregående periode.

– Det foregående året var ett med betydelige fremskritt, vi utvidet modellutvalget og vårt produksjonsfotavtrykk. Vi akter å levere en videre vekst i år, hvor vi skal opprettholde lanseringstakten av nye modeller, med ny og innovativ teknologi for våre kresne kunder verden over, sier Speth.

I oktober åpnet de sin første fabrikk i utenfor Storbritannia, i Changshu, Kina, hvor de lager Range Rover Evoque. Måneden etter startet de byggingen av en ny fabrikk i Brasil. I løpet av regnskapsåret har de lansert to nye modeller, Land Rover Discovery Sport og Jaguar XE, i tillegg en revidert Jaguar XF og det som skal bli Jaguars første SUV, F-Pace.

Problemer i øst

Samtidig viste siste kvartal at det bli vanskelig å opprettholde den samme vekstraten. Konsernet har støtt på det samme problemet som en rekke andre bilprodusenter har gjort den senere tiden, stagnasjon i Kina.

– Vi ser en viss nedgang i det kinesiske markedet, og vi leser at mange av våre konkurrenter skal sette ned prisene, sier Speth til Automotive News.

I siste kvartal av regnskapsåret skal leveringene til Jaguar Land Rover ha falt med 20 prosent i landet, som er verdens største bilmarked. Dette skal ha gjort at resultatet gikk ned med 33 prosent i årets tre første måneder. Det største fallet for konsernet på to år.

Deres konkurrenter BMW skal allerede ha kuttet i både produksjon og priser i Kina.

– Det er en helt ny erfaring for oss å være i Kina. Vi er uansett forsiktige optimister, og tror at vi med våre samarbeidspartnere vil utvide våre forretninger og vår markedsandel i Kina, sier Speth.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Jaguar Land Rover med kjempeinvestering

  2. Suksess i Vest og nedtur i Øst for Jaguar Land Rover

  3. Jaguar Land Rover ekspanderer

  4. Bilnyheter som tåler granater

  5. Betalt innhold

    Dette skjer når Tesla møter konkurranse