Hyttebil for folk flest

Skoda Octavia Scout kunne vært folkebilen, men en nær slektning gjør det vanskelig.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Octavia Scout er på papiret den perfekte norgesbilen. En stasjonsvogn med bra bagasjeplass, sterk motor, firehjulstrekk og skikkelig bakkeklaring. Alt det Kari Nordmann ønsker seg.

At det i tillegg er en Skoda burde appellere til mang en bileier som ønsker å virke uinteressert i bil.

Skoda har en snedig posisjon i dette landskapet. Vi vet at det egentlig er en folkevogn, som er i nært slektskap med Audi, men da Volkswagen tok til å renovere merket for noen tiår siden, så priset de den under konsernets andre merker.

Det var rett og slett et godt kjøp som skjulte seg bak et navn mange forbandt med noe skrot fra østblokken.

Det begynner å bli lenge siden. Skodas biler har blitt mer raffinerte. Med en rekke modeller som er veldig gode kjøp. Er du av dem som ikke husker om du skulle på sommer- eller vinterferie, og pakker for begge deler, er Superb perfekt. Skal du ha en liten SUV er Yeti valget og vil du ha en praktisk Golf GTI svinger du innom Skoda-forhandleren, og bestiller en Octavia RS stasjonsvogn.

Jekket opp

Designmessig er ikke Skoda spesielt spenstige, men de har bedret seg. Tidligere var de mer å betrakte som generiske biler, for dem som bare husket hvilke farge kjøretøyet hadde, nå er det litt mer karakter, uten at det har tatt helt av, for å si det forsiktig.

Denne Scout-versjonen av Octavia har blitt jekket opp slik at den byr på 17 centimeter bakkeklaring, og i forlengelsen av dette har den selvsagt fått en liten runde med plastforsterkninger som alle kjøretøy av denne arten av oppgraderte stasjonsvogner.

(Saken fortsetter under bildet)

FAMILIESPREK: Octavia Scout med 184 hestekrefter tåler mye bagasje, men sporty er den ikke.

Innvendig er det lett å se hvilket konsern som står bak Skoda. Og det er positivt ment. Det er ryddig og funksjonelt. Materialvalget er av den enkle sorten, men det føles samtidig som det er satt sammen på skikkelig vis. Alt føltes bitte litt simplere enn i en Volkswagen.

Litt forsinket

Det samme skjer når man starter bilen, med nøkkel. Det er ingen startknapp her. Fra man vrir om er det en liten forsinker før motoren fyrer opp. Det samme skjer med start/stopp-funksjonen. Bilen nøler noen tideler for lenge før den er i gang. Dette blir ganske fort et irritasjonsmoment. Som man heldigvis kan skru av.

Den normalt så briljante DSG-girkassen virker også litt snodig konfigurert. I samme gate som det andre. Den er seigere enn ønskelig i normal-modus, og litt for glad i å henge lenge på girene i når man har bedt om å bli sporty.

Mer bilstoff på E24 BIL

Mye av dette venner man seg til over tid, men det virker samtidig litt unødvendig at det skal være slik.

Motoren er en enhet som finnes i en rekke kjøretøy fra Volkswagen-konsernet. Det er en diesel på to liter, som i dette tilfellet yter 184 hestekrefter. Med en egenvekt på rett under 1500 kilo blir det en sprek familiebil, null til hundre tar 7,8 sekunder.

Masse plass

Samtidig er ikke bilen satt opp for spesielt sportslig kjøring, noe man ikke skal holde mot bilen. Dette er en familiebil, hvor plassen i baksetet er veldig god, og et bagsjevolum på hele 610 liter. Firehjulstrekken og bakkeklaringen, som er vel fire centimeter mer standard Octavia, gjør at den siste kneika opp til hytta burde gå greit.

Prismessig ligger Scout-utgaven 20.000 over standardutgaven. Samtidig er det 100.000 under en tilsvarende motorisert Audi A4 Allroad. Audien er noe hvassere på kvalitetsfølelsen, men ikke så mye at det forsvarer et så stort prispåslag.

Octavia Scout er nok ikke en bil som fyller opp parkeringsplassene på Hafjell, trolig er det mer sannsynlig å finne dem i nærheten av hytter ved tregrensen uten innlagt vann.

Problemet til Octavia Scout ligger likevel i slekta. Den helt nye Volkswagen Golf Alltrack, som er en lett oppdekket versjonen av den virkelige folkebilen, kommer med et helt likt drivverk til noen tusenlapper mer. Det er ikke greit for Octavia Scout.

Les også

Audis fjongeste modell

Les også

Dette blir Norges største bilbutikk

Les også

Ny Audi-direktør i Norge

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. En Golf med alt

  2. Berserk-versjon av Golf stasjonsvogn

  3. Verdens beste Golf

  4. Audi med en råtass

  5. Årets beste bilopplevelser