Koenigsegg-Eker satser på ekstreme banebiler

Fredrikstad-baserte Eker Performance har en rekke ekstreme kjøretøy og båter i porteføljen. Nå plusser de på med den britiske banebilen Radical.

EKSTREM: Bård Eker, og hans Eker Performance, starter salg av noen helt spesielle kjøretøy.
Publisert: Publisert:

Med Bård Eker, medeier i den svenskproduserte ekstrembilen Koenigsegg i spissen, har Østfold-firmaet i flere år satset på ekstreme, raske og dyre fremkomstmidler både til vanns og på land.

Nå føyer de til nok et racingprodukt til porteføljen, som består av blant annet biler fra Koenigsegg, motorsykler fra Vyrus og Ducati samt Hydrolift-båter. De skal nemlig starte import og salg av Radical-sportsbilene.

Hva er grunnen til at dere gjør dette?

HEFTIGE SAKER: Bård Eker ønsker å samle ekspertise og så kalte «high-end» produkter i sitt senter i Fredrikstad.

- Jeg håpet nesten at jeg ikke skulle få det spørsmålet, sier Bård Eker til E24.

- Det er er nok den høyre hjernehalvdelen som har talt igjen. Samtidig så er jo Radical innenfor den samme sfæren syklene og båtene vi har fra før av.

Radical produserer relativt ekstreme biler på sin fabrikk i Peterborough i England.

Bilene er i utgangspunktet laget som banebiler, men flere av modellene er og mulige å registrere for vanlig bruk i Norge.

Racing

- Dette er en enkel og økonomisk måte å kjøre fortest rundt en bane. Et alternativ til Porscher og sånt. Radical er bygd som racingbiler fra starten av og er relativt billige i drift. Noen vil nok være ekstreme nok til å bruke dem på vei og. Har man for eksempel en versjon med V6-motoren, har man en børse som går og går.

Bård Eker viser frem Koenigsegg Agera R

Eker Performance er deleiere i racingbanen på Rudskogen og vil tilby kundene å ta vare på bilen der.

Eker selv har i ett års tid eid en Radical SR3, som han beskriver som «j**lig morsom».

SUPERBIL: Radical RXC er en gatebil som går fra null til hundre på under tre sekunder.

- Det er helt umulig å si noe om salgspotensialet for disse bilene i Norge. Vi må bygge sten for sten, lage et miljø. Foreløpig har vi bestilt én SR1, én SR3 og én RXC.

Svært raske

Billigst blir SR1, som får en startpris i Norge på noe over 300.000 kroner, før avgifter, men den er ikke mulig å få registrert for gatebruk.

Den har en 1,3 liters motor på 185 hestekrefter, men med en vekt på snaut 500 kilo, gjør den null til hundre på under fire sekunder.

Mer bilstoff på E24 BIL

RXC er mer komfortabel, med at den har en lukket kupe, men er samtidig ekstremt rask. Som i mange av de andre Radical-modellene kan man velge mellom forskjellige motoralternativer, med en Ford-V6 på 380 hestekrefter er akselerasjonen fra null hundre på under tre sekunder. Den koster rundt én million kroner før avgifter.

Radical har produsert biler i drøyt ti år og har på denne tiden laget nærmere 2000 biler. Eker Performance har ikke hatt noe med utviklingen av bilene å gjøre.

- Men vi ser for oss at vi kan bidra her, sier Eker

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no