Nye modeller gir videre elbilvekst

I 2013 vokste salget av elektriske personbiler med 100 prosent. Kan det fortsette i år?

ELEKTRISK BILPARK: Med flere nye modeller er det ventet at elbiler vil ta en enda større markedsandel i Norge i 2014.
Publisert: Publisert:

I 2013 tok elbilsalget av i Norge. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken ble det registrert 7882 elektriske personbiler, en økning på 99,5 prosent fra året før.

I tillegg ble det parallelimportert en god del elbiler, hovedsakelig Nissan Leaf, slik at det totale tallet passerte 10.000.

TROR PÅ VIDERE VEKST: Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn bil, tror elbiler vil ta ytterligere markedsandeler i Norge.

Særlig i andre halvdel av 2013 tok elbilene tak i markedet, først med lanseringen av Tesla Model S i august, så kom både BMW og Volkswagen sine første elbiler mot slutten av året. Samtidig solgte Nissan Leaf jevnt og godt året igjennom, og endte som den tredje mest solgte nybilen, etter Volkswagen Golf og Toyota Auris.

- Leaf er grunnfjellet, den bare tikker og går, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn bil til E24.

Grønn bil er et prosjekt som jobber med å få 200.000 elbiler og ladbare hybridbiler på norske veier i 2020. De følger selvsagt elbilmarkedet tett.

Han tror på en fortsatt solid vekst i elbilsektoren i 2014, men neppe så høy som den var i 2013.

Egne nisjer

- Det som er interessant er at så å si alle elbilene som er på markedet har sin egen nisje. Det har vist seg at de nye modellene ikke spiser markedsandeler fra de andre elbilene, men øker volumet av elbiler.

Europas største bilkonsern, Volkswagen, kom seg på elbilbanen med E-up! mot slutten av 2013, og hvert øyeblikk kommer den elektriske versjonen av Golf, modellen som har vært Norges mest solgte bil i en årrekke.

Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske importøren, sier de forventer å selge rundt 5000 elbiler totalt, av E-up! og Golf, i 2014.

Les også

Elektrisk Golf til 250.000

- Det blir spennende å se om E-Golfen spiser av Leafs markesandel, sier Hannisdahl i Grønn Bil.

- Vi går dessverre ikke ut med eksakte salgsmål i form av tall, men kan si at vi har stor tro på at Leaf fortsatt vil hevde seg godt i elbilsegmentet, også med nye modeller på markedet. Årets salgsstart bekrefter at bilen fortsatt er meget attraktiv, den er Norges mest solgte bil per 17. februar, skriver Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonsjef i Nissan Norge, til E24 i en epost.

Les også

Ble ikke fjorårets bestselger - Men Tesla toppet i desember

Hannisdahl ser for seg et marked der elbiler har en markedsandel på åtte til ti prosent i personbilsektoren. Det vil si et salg på mellom 12.000 og 14.000 biler.

- Det ble levert ut mange elbiler mot slutten av fjoråret, jeg tror ikke vi kan forvente samme salgstakten nå, samtidig så er det ventetid på flere modeller.

Øker leveringene

BMW skulle i utgangspunktet levere 1000 i3 i år, noe som raskt viste seg å gi lange ventelister.

- Dette har vi fått økt betraktelig, i år får vi tak i 2300 i3, og jobber med å få enda flere. Bestiller du en bil i dag, får du den før sommeren, sier Kjetil Myhre, markedsdirektør i BMW Norge.

Les også

Test av BMW i3

Han føler at det er et veldig bra potensial i markedet, og sier at de treffer mange som ikke hadde vurdert elbil før i3 kom på markedet.

- Den skal være selvstendig elbil, som skiller seg fra de andre, både i materialer og konstruksjon. Samtidig er det vanskelig å spå fremtiden, ingenting vokser inn i himmelen. Hvordan incentivene videreføres vil ha mye å si for eilbilmarkedet, samtidig vil elbilene bli bedre og bedre. Det kommer flere modeller på i-plattformen, sier Myhre.

ØKT ANTALL: Kjetil Myhre i BMW har måttet økte leveringstakten betraktelig for å holde tritt med etterspørselen til BMW i3.

Tesla hadde salgsstart med Model S i august i fjor, og salget ble tidvis så høyt at de toppet personbilstatistikken i oktober og desember og lå på andre plass i november.

- For oss blir det vekst og «business as usual.» Det vi ser nå er at vi beveger oss mer og mer inn på det jeg vil kalle «Passat-markedet.» Folk som ikke har vurdert elbil tidligere, men som ser at det fungerer. Det vanlige familiebilmarkedet. Mens de som vurderte Model S opp mot Porsche Panamera og gikk for performance-utgavene blir færre, sier Kjell-Arne Wold hos Tesla i Norge.

Mer bilstoff på E24 BIL

Han sier de ikke har noe salgsmål fra fabrikken, bortsett fra å selge «så mange de kan.» Kundene ser nå mer etter de rimeligere utgavene av Model S, og han mener de med det beveger seg inn i en kundegruppe som er større enn den de har hatt så langt. Wold sier også at de begynner å merke en sterkt økende pågang om informasjon rundt den kommende SUVen, Model X, og Model S med firehjulstrekk. Han antyder at de kommer neste år.

Noen synker

FORTSETTER VEKSTEN: Kjell-Arne Wold hos Tesla forventer videre vekst, ikke minst når når bilene deres blir tilgjengelig med firehjulstrekk, noe trolig skjer neste år.

I tillegg kommer Renault med modellen Zoe om en drøy måned. Det er en kompakt elbil, men den har visse utfordringer på ladefronten da den er laget for TN strømnett, som ikke er det dominerende i strømnettet.

- Vi har funnet en løsning på det og vil levere bilen med transformator og veggboks som kan monteres hjemme hos kunden. Transformatoren øker spenningen i ladeboksen til 400 volt. Noe som er det vanlige i det meste av Europa. De fleste «gammeldagse» ladepunkter rundt omkring lar seg likevel ikke bruke av Zoe-eiere uten strøm på batteriet, sa Roger Andersen, markedssjef i Renault, da E24 snakket med han tidligere i år.

De så kalte trillingbilene Citroën C-Zero, Mitsubishi i-Miev og Peugeot iOn har hatt en fallende kurve det siste året, i fjor ble det tilsammen registrert 650 nye av disse modellene mot 1585 i 2012.

Fjorårets økning i salg gjorde at det nå er over 20.000 elbiler i Norge. Myndighetene har sagt at elbilens fordeler er fredet til 2017, eller til det er 50.000 registrerte elbiler på veiene. Med dagens tempo vil det antallet nås lenge før 2017.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no