Slik svarer Uber: mener de har sitt på det tørre

Uber skriver til E24 at de ikke har hørt noe fra myndighetene om politianmeldelsen som nå er levert fra Oslo kommune.

POLITIANMELDT: Uber er et nettverkstransportselskap som forbinder passasjerer med sjåfører med bil til leie og ridesharing-service.

Heiko Junge
  • Maren Løhre
  • Sigrid Moe
Publisert:

– Uber har ikke vært i kontakt med Oslo kommune i forbindelse med dette, skriver en talsmann i det omstridte taxiselskapet i en e-post til E24.

Mandag ble det kjent at Oslo kommune politianmelder taxiappen bare tolv dager etter at den ble lansert i Oslo.

Det er to tjenester Uber tilbyr i Norge:

Uber Black tilbyr persontransport med luksusbiler, mens pilottjenesten Uber Pop kobler «vanlige» folk som passasjer og sjåfør til «kompiskjøring».

I begge tilfeller tar appen en del av prisen sjåfør og kunde avtaler seg imellom.

– Produktet som er åpent for allmenheten i Oslo – Uber Black – er fullstendig i samsvar med relevante lover og forskrifter, hevder Uber i en mail til E24 mandag ettermiddag.

Uber skriver videre at alle sjåførene er «fully licensed» (har alle nødvendige sertifikater red.anm.), og er forsikret til å transportere passasjerer.

To punkt

Det er bymiljøetaten i Oslo kommune som altså er uenig - og som politianmelder for brudd på yrkestransportlovgivningen.

– Det er vår vurdering at de ikke har de nødvendige tillatelsene for å drive i Oslo kommune, sa etatsdirektør Hans Edvartsen da beslutningen ble klar mandag.

Bymiljøetaten mener det er spesielt to tillatelser Uber burde hatt:

– Den ene er fra Oslo kommune for å drive drosjesentral, og det andre er at sjåførene ikke har tilstrekkelige kjøredokumenter. Det er vår oppgave som løyvemyndighet å se at de som opererer i Oslo tilfredsstiller loven. Nå regner jeg med at politiet gjør sitt arbeid, sa Edvartsen mandag.

Ulovlig?

Uber har ulike varianter av sin tjeneste.

Uber Pop er lavkostnadsløsningen, og er lansert som et pilotprosjekt.

Her kobler Uber sammen sjåfører og passasjerer, passasjerene betaler via appen, og Uber betaler til sjåførene.

Denne løsningen har norske myndigheter og politikere beskrevet som klart ulovlig, etter norske regler.

(Saken fortsetter under videoen fra VGTV)



Uber skriver på sin side at Uber Pop i Norge er et prøveprosjekt - og en lukket tjeneste:

– Vi kjører en liten lukket pilot på vår innovative kjøre-delingstjeneste Uber Pop. Denne tjenesten er ikke åpent for allmennheten og prøves ut for å demonstrere fordelene ved privat avtalte kjøreturer kan føre med seg i Oslo.

Uber ser «frem til å rydde opp i eventuelle misforståelser»

– Uber er i dialog med relevante myndigheter, og vi ser frem til å rydde opp i eventuelle misforståelser som kan ha blitt forårsaket, sier Ubers talsmann.

Byrådsleder Stian Berger Røsland i Høyre sier at regjeringen må ta det som et tegn på at det trengs regelendringer, om politiet og domstolene finner at Uber er ulovlig.

E24 har også vært i kontakt med Samferdselsdepartementet for en kommentar, men de ønsket ikke uttale seg på dette tidspunkt.

Les også:

- Jeg mener fortsatt at dette er nyskapning vi burde har rom for i NorgeOslo kommune politianmelder UberForbrukerrådet: – Taxikundene blir flådd– Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverketSjåførene bryr seg ikke om Uber-kritikken



Flere artikler

  1. Uber: Vi ønsker å utvide til flere norske byer

  2. Oslo kommune politianmelder Uber

  3. Taxi 2 anmelder Uber

  4. Annonsørinnhold

  5. – Dette er svart kjøring satt i system

  6. Forhatt Uber alt - taxitjenesten som har blitt møtt med anmeldelser, demonstrasjoner- og jubel