KAN TAPE MILLIONER: Store sponsorer forlater Tiger Woods

Verken Accenture eller Gillette vil assosieres med golfsuperstjernen.

Aaron Josefczyk/Reuters
Publisert:,

Etter at utroskapsskandalen rundt den amerikanske golfspilleren Tiger Woods ikke ser ut til å forsvinne ut av offentligheten med det første, har flere av selskapene Woods har personlige reklameavtaler med begynt å få kalde føtter.

Konsulentselskapet Accenture - verdens største med sine mer enn 180.000 ansatte på verdensbasis - har allerede fjernet alle henvisninger til Tiger Woods fra nettsidene sine, skriver Bloomberg.

Accenture har de siste seks årene bygget store deler av markedsføringen sin rundt golfspilleren, med slagord som "We know what it takes to be a Tiger".

Tar pause fra golfen

Fredag varslet Tiger Woods at han kom til å ta en pause fra golfen på ubestemt tid, og i stedet fokusere på familien sin.

Procter & Gamble - som produserer barbérutstyret med merket Gillette - har på sin side varslet at de ønsker å fase Woods ut av markedsføringen. De har allerede trukket tilbake annonser fra tv og trykte medier.

LES OGSÅ:
"Alle" vitser med Tiger Woods

- Nå som Tiger tar en pause fra rampelyset, vil vi støtte ønsket hans om privatliv ved å begrense rollen hans i markedsføringsprogrammene våre, uttalte selskapet i en pressemelding lørdag.

Også telegiganten AT&T revurderer forholdet sitt til Woods.

Milliarden Woods

Tiger Woods har en årlig inntekt beregnet til 110 millioner dollar av finansmagasinet Forbes. I oktober ble han den første idrettsutøveren i verden som har tjent over én milliard dollar i løpet av karrieren.

Men selv om han har så han greier seg, vil inntektene få en kraftig knekk i tiden fremover.

LES OGSÅ:
Woods først i verden forbi én mrd. dollar

- Det ville vært både for tidlig og uhøflig å skulle kommentere forholdet til bestemte forretningsforbindelser. Vi har hatt innsiktsfulle samtaler og sponsorene til Woods er åpne for en løsningsorientert dialog, uttaler Woods' agent Mark Steinberg til Bloomberg.

Han legger til at de vil ha full forståelse for at individuelle sponsorer gjør sine egne valg i saken. Flere ser ut til å ha gjort det allerede, uavhengig av av Woods måtte mene om det.

LES OGSÅ:
Disse idrettsutøverne tjener mest

Les flere nyheter fra E24