AVLYTTINGSSTRIDEN: TV 2 ber Røkke om unnskyldning

TV 2 legger seg paddeflat overfor Kjell Inge Røkke og Aker. Røkke aksepterer unnskyldningen.

  • Johann D. Sundberg
Publisert:

TV 2 beklager nå at de i et nyhetsinnslag i september i fjor skapte et inntrykk av at Kjell Inge Røkke og Aker hadde bedrevet avlytting under maktkampen om Kværner i 2001.

Les også: - Brukte elitestyrker til avlytting

"TV 2 erkjenner at innslagets form skapte et feilaktig inntrykk, og vil beklage den belastning som er påført Aker og Kjell Inge Røkke gjennom dette innslaget. TV 2 beklager ikke at politirapporten ble omtalt i Nyhetene, og fastholder at innholdet i rapporten ble korrekt gjengitt," heter det i en uttalelse fra nyhetsdirektør Kjell Øvre Helland i TV 2.

- Enkelt

Helland sier til E24 at det var enkelt for TV 2 beklage.

- Det er ikke vanskelig å beklage det vi har vi har beklaget. Det var aldri meningen å beskylde Røkke og Aker for avlytting, men vi erkjenner at PFU og andre mener at det var det inntrykket vi skapte, sier Helland.

Les flere næringslivsnyheter på E24.

Begraver stridsøks

Kjell Inge Røkke og Aker svarer på beklagelsen med å begrave stridsøksen.

- I Aker ble vi bestyrtet og forbannet over at TV 2 formidlet påstander som vi mener TV 2 måtte vite var feil. Vi er vant til mye fra mediehold, men opplevde TV 2s overtramp som uvanlig grovt, sier informasjonsdirektør Geir Arne Drangeid på Røkke og Akers vegne.

- Like uvanlig, men desto mer gledelig og motiverende, er det å oppleve at TV 2 nå faktisk beklager innslaget. Det er sjelden kost når norske redaksjoner innrømmer feil. Kanskje flere redaksjoner burde ta lærdom av dette?, legger han til.

Innslaget ble sendt på kvelden 3. september i fjor. Programmet var basert på en politirapport om private sikkerhetstjenster i Norge.

Så innslaget i fengsel

Kjell Inge Røkke hadde netttopp startet soningen av korrupsjonsdom på Hof fengsel, da innslaget ble sendt. Ifølge VG så Røkke innslaget sammen med sine medinnsatte og utbrøt "bare tull", før han styrtet til telefonkiosken.

Les også: RØKKE: - Bare tull!

Også Aker-systemet reagerte kraftig på innslaget. Allerede samme kveld sa Drangeid til E24 at programmet måtte være et historisk overgrep og at det måtte være kriminelt å trekke Aker og Røkkes navn ned i søla på den måten.

Les også: - Må være kriminelt

Aker truet med rettslige skritt, men nøyde seg med en klage til pressens selvjustisorgan Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Les også: - Tilgi dem ikke, de visste hva de gjorde

20. november ble TV2 felt for brudd på god presseskikk i kjennelsen fra PFU.

Dialog

Men Aker har ikke vært fornøyd med det og har i tiden etter PFU-kjennelsen forsøkt å få en unnskyldning fra TV 2. Det har de nå fått.

- Vi har hatt en dialog etter PFU-dommen og har kommet frem til denne felles forståelsen, sier Drangeid.

Nå beklager TV 2 at innslaget skapte et inntrykk av at Røkke og Aker hadde drevet avlytting.

"TV 2 Nyhetene beklager at innslaget kunne oppfattes slik at det ble påstått at Aker og selskapets hovedaksjonær Kjell Inge Røkke hadde drevet med avlytting under kampen om Kværner i 2001," sier nyhetsredaktør Kjell Øvre Helland i en uttalelse.

Helland bekrefter at det har vært en dialog mellom TV 2 og Aker etter kjennelsen i PFU i fjor høst.

- Vi har hatt en god dialog, sier Helland.

- Har Aker truet med rettslige skritt i løpet av denne prosessen?

- Nei.

Les også: Hyller TV 2s Røkke-unnskyldning

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Aker

Flere artikler

  1. Hyller TV 2s Røkke-unnskyldning

  2. - Drepende for Røkke

  3. Petter Olsen kaller Kjell Inge Røkke for oligark

  4. Nettverksmesteren

  5. 2007 i makt og penger