TV 2 større enn NRK1 - igjen

Nok en uke kan TV 2 banke i bordet med høyere markedsandeler enn storebror NRK1. Mens NRK 1 siste uke hadde et snitt på 26,2 prosent, slo Tv 2 til med 29,7 prosent. Dermed har Alf Hildrums (bildet) kanal vært landets største tilsammen fem uker siste halvår.

Publisert:

Året før hadde banket TV 2 statskanalen bare to ganger i samme periode.

- Det er selvfølgelig hyggelig at vi er størst igjen, men det er på ingen måte viktig for oss, sier researchsjef John Richard Hewitt i TV 2 til E24.

Fjær i hatten

- Det er en fjær i hatten, men vårt viktigste mål er å levere et stabilt volum seertid til våre annonsører. I det øyeblikk vi begynner å miste seere har vi et problem. Annonsørene er ikke opptatt av om vi er større eller mindre enn NRK1.

Siste ukes tall fra TNS Gallup viser dessuten at nordmenn er mer interesserte i en privatlandskamp i fotball enn en viktig OL-kvalifiseringskamp i håndbal.

452 000 seere fulgte i snitt fredagens håndball-thriller mellom Norge og Spania, noe som ga en markedsandel på 11,8 prosent for NRK1, mens hele 657 000 fulgte den atskillig mindre viktige landskampen mellom Norge og Uruguay - som ga en markedsandel på 17,1 prosent for TV 2.

Troner øverst

Tallene er symptomatiske for den siste tv-uken, hvor fem TV 2-program troner øverst på listen over ukens mest sette program, med fotballlandskampen som ukens mest sette tv-sending. Deretter fulgte "Anna Pihl" med 628 000 seere og "Frustrerte fruer" med622 000 seere.

Ukens mest sette NRK1-program ble "20 spørsmål" med 436 000 seere.

Også TVNorge har grunn til å glede seg over seerresponsen til "Ungkaren 20 vs 40", med 420 000 seere.

TVNorge og TV3 hadde siste uke et snitt i markedsandelene på henholdsvis 9,2 prosent og 7,0 prosent.

Les flere nyheter hos E24.

Publisert: