Frp på Stortinget bekymret over mobilkonkurransen: Ber om svar fra Solvik-Olsen

Mens Telia fikk kjøpe Phonero festet Telenor grepet i det norske bedriftsmarkedet for mobil i fjor. Nå vil Frp på Stortinget ha svar fra sin egen samferdselsminister om det trengs tiltak for å styrke konkurransen.

Illustrasjonsfoto

Foto: E24
Publisert:

Med en omsetning på 20,4 milliarder kroner er det norske mobilmarkedet en lukrativ affære for de selskapene som lykkes.

Debatten om konkurransen er god nok har også rast i årevis. Kort oppsummert mener Telenor konkurransen er tøff, Telia mener de må bli sterkere for å utfordre Telenor, mens de andre mobilselskapene og flere utenforstående mener Telenor og Telia sammen er det reneste duopolet.

Statens telemyndighet (Nkom) har for øvrig fortsatt å sette Telenor under en strengere regulering enn de andre aktørene på grunn av selskapets dominans i markedet – til Telenors gjentatte protester.

Nå kommer Frp på Stortinget på banen. Bengt Rune Strifeldt (Frp) i samferdselskomiteen sender nemlig nå over et skriftlig spørsmål til samferdselsminister og partifelle Ketil Solvik-Olsen.

– Vil regjeringen vurdere å utrede konkrete tiltak for hvordan konkurransesituasjonen i bedriftsmarkedet for mobil kan bedres, skriver Strifeldt i spørsmålet som E24 har fått innsyn i.

Bengt Rune Strifeldt (Frp) i samferdselskomiteen.

Foto: Stortinget

– Dette er et typisk eksempel på et område der markedet ikke fungerer optimalt, der vi har to helt dominerende aktører, utdyper Strifeldt overfor E24.

Han sier at han er bekymret for de små mobilselskapenes evne til å konkurrere, men at han vil ha konkurranse på like vilkår og ikke gi noen aktører spesielle fortrinn.

– Mener du man bør gå til det skrittet å vurdere å dele opp Telenor?

– Det kan være en vei å gå. I strømmarkedet har man skilt strøm- og nettleverandør, men poenget er at vi må legge til rette for en god konkurranse.

Mer enn pris

Bedriftsmarkedet skiller seg ut ved at Telenor har en enda sterkere posisjon enn de har i privatmarkedet.

Mens privatmarkedet i større grad er prisfokusert, ser bedriftskunder ofte på andre faktorer i tillegg til pris. Her stiller både Telenor og Telia sterkt gjennom forskjellige supporttjenester, tekniske tilleggstjenester og andre tilbud som bedriftskundene etterspør utover lavest mulig pris.

Markedet er også annerledes i form av at en bedrift gjerne kjøper inn tjenestene sentralt, noe som kan gjøre det mer komplisert å bytte operatør fordi alle de ansatte må bytte samtidig.

I tillegg til dette er alle som vil konkurrere i bedriftsmarkedet (og mobilmarkedet generelt) avhengig av å leie nettilgang hos Telenor eller Telia, frem til Ice får bygget ut sitt 4G-nett til å bli et landsdekkende alternativ.

Hør E24-podden: Ice er Telenor og Telias farligste konkurrent

Foreslår to grep

I brevet til Solvik-Olsen kommer Strifeldt også med to forslag som han mener kan bedre konkurransesituasjonen:

  • Det ene er å pålegge netteierne (Telenor og Telia) å selge nettilgang i bulk. Det betyr at konkurrenter ikke lenger skal måtte kjøpe nettilgang per kunde de har med en gitt mengde datakvote, men at de kan kjøpe en stor pakke med data og så fordele det til sine kunder ettersom det konkurrerende selskapet selv vil
  • Det andre forslaget er å åpne opp tilgangen til kundedata og bruksmønster, som netteierne har fullt innsyn i, til alle aktørene.

Strifeldt ønsker også at man oppdaterer reguleringen, blant annet når det gjelder den såkalte marginskvistesten som kjøres på Telenor.

Telenor er nemlig forpliktet gjennom særreguleringen til å leie ut mobilnettet sitt til konkurrenter som ønsker det, under visse vilkår. Telenor har heller ikke lov til å forskjellsbehandle disse «leietagerne» fra sin egen mobilvirksomhet.

For å kontrollere dette gjøres det såkalte marginskvistester, tester som også har vært gjenstand for omfattende debatt mellom Telenor, myndighetene og de andre aktørene.

– Dersom man velger å kun måle på avtaler som er inngått siste kvartal, fanger man opp den reelle konkurransesituasjonen og tester marginskvis i det markedet nye aktører operer i, sier Strifeldt.

Telenor vokste i bedriftsmarkedet

Mens Telenor og Telia mistet kunder og markedsandeler totalt sett i fjor, og Ice, Komplett, Chili og Fjordkraft økte, så er situasjonen en annen i bedriftsmarkedet.

Da Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) la frem statistikken for det norske telemarkedet i 2017 i slutten av mai kom det nemlig frem at Telenors markedsandel samlet sett i mobilmarkedet falt fra 50,4 til 49,3 prosent, mens Telia gikk fra 39,3 til 37,3 prosent.

Ser man på privatmarkedet så mistet Telenor og Telia henholdsvis 87.000 og 113.000 kunder i fjor, noe som gjenspeilte seg i at markedsandelene deres falt fra henholdsvis 53,4 til 53,0, og fra 41,6 til 39,1 prosent.

I bedriftsmarkedet mistet Telia også andeler, selv om de altså overtok Phonero. Deres andel gikk fra 25,0 til 24,8 prosent. Telenor klarte imidlertid å øke sin markedsandel fra solide 68,7 til 70,1 prosent.

– Det er en voldsom dominans fra Telenor, og det er vanskelig for andre aktører å komme til i et marked som er mindre prissensitivt, sa Elisabeth Aarsæther, direktør i Nkom under fremleggelsen av tallene.

Ifølge regelverket må samferdselsministeren innen seks virkedager svare på spørsmålet fra sin partifelle på Stortinget.

Les også

Telenor legger ned 3G: – Dette er helt nødvendig

Les også

Anklages for fortsatt å drive med ulovlig «kundekapring»

Les også

Tjener opptil 200 mill. på Brasil-salg