Pass på bonusfellen i bilforsikringen: Ektefelle eller firmabil kan koste deg 60.000 kroner

Deler du bil med ektefellen, eller kjører du firmabil? Det kan koste deg mer enn du aner.

Når noen andre eier bilen: Pass på hvis du plutselig blir stående uten å være bileier en periode. Da kan du rykke tilbake til start på bonusstigen, noe som blir kostbart!
Publisert: Publisert:

De fleste forsikringsselskaper tar fra deg all oppspart bonus dersom du ikke har registrert et kjøretøy på ditt navn i tre år eller mer. Selskapene sender heller ikke ut noe varsel før du mister din dyrt ervervede bonus.

I verste fall kan du få en forsikringssmell på over 60.000 kroner.

– Det er ikke utviklet noen bransjenorm for bonus, opplyser Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finansnæringens Fellesorganisasjon. – På dette feltet er det full konkurranse, forteller hun.

For deg betyr dette mer usikkerhet og mer å sette seg inn i, siden hvert enkelt selskap kan ha sine egne regler.

Les på DP+: Når bør du bytte til delkasko?

Ikke stol på bilselgeren. På samme måte som med pensjon er bonusdeling ved samlivsbrudd en typisk «kvinnefelle». Ofte sitter mannen igjen med formue, både i form av hus, bil – og bonus.

I andre situasjoner er det menn som rammes hardere.

Du er spesielt i faresonen hvis:

  • Du kjører firmabil
  • Du leaser bil
  • Du kjører bil registrert på samboer/ektefelle

Uansett hvilken gruppe du er i kan du møte bilselgere som sier du vil få full bonus, selv etter å ha passert treårs-grensen.

Det er slett ikke sikkert, og er noe du bør få bekreftet skriftlig direkte fra forsikringsselskapet før du blar opp.

Les også: Spar 20.000 kroner på bilforsikring

Fagsjef for skadeforbygging i Sparebank1, Fred Nilsen, bekrefter at mange selskaper gjør bonus komplisert.

– Burde vært del av booppgjøret. Fagsjef for skadeforebygging i Sparebank1, Fred Nilsen, sier de ikke vil legge seg borti samlivsproblemer. De har likevel en løsning for firmabil-førere.

– Vi har en regel om at hvis kunden kan dokumentere at vedkommende har kjørt firmabil i perioden, og ikke vært involvert i bonusberøvende skade i denne sammenhengen, kan forsikringen gjenopptas med gammel bonusrettighet, forteller han. – Slik dokumentasjon kan for eksempel være en bekreftelse fra arbeidsgiver på hvilken bil den ansatte har kjørt.

– Men vi kan ikke legge oss borti hva som skjer mellom partene i et samlivsbrudd. Vi ser at dette kan være problematisk, siden opptjent bonus jo er en økonomisk størrelse. Fordeling av bonus burde derfor kanskje vært en del av booppgjøret, sier Nilsen.

Vil ikke konkurrere på bonus. I Storebrand aksepteres også dokumentasjon fra arbeidsgiver for å beholde oppspart bonus. Denne må inneholde detaljer om hvilken person og hvilket kjøretøy det gjelder, så vel som signatur.

– Generelt kan jeg si at Storebrand ikke ønsker å konkurrere på bonus, men følger bransjestandard når det gjelder bonustildeling, forteller informasjonssjef Kristina Picard. Storebrand gir også noe bonus til den parten som ellers ville stått på bar bakke ved et samlivsbrudd - men bare inntil et visst nivå.

– Våre regler ved skilsmisse eller samlivsbrudd er at vi tilbyr inntil opparbeidet bonus, maksimalt 50 prosent for den parten som ikke beholder den opparbeidede bonusen. Hvis det blir endringer i bransjepraksis her, vil vi følge disse, sier Picard..

Dersom den som ikke beholder opparbeidet bonus i utgangspunktet skulle hatt 75 prosent, vil det altså likevel ta syv år å komme tilbake dit. Med forutsetningene i begge Dine Pengers regneeksempler vil merkostnaden hos Storebrand bli over 11.000 kroner. Det er likevel langt fra det dyreste.

Les på DP+: Styr unna kasko

Du kan få sjefens bonus. Siden selskapene opererer med forskjellige regler kan det lønne seg å spørre flere om hva som gjelder i akkurat din situasjon. I Tryg finnes det for eksmpel en åpning for at du kan overta hele den opptjente bonusen fra firmabilen.

– Dersom arbeidsgiver er villig til å gi fra seg opparbeidet bonus, kan en kunde med firmabil overføre hele bonusen som er opparbeidet på denne til seg selv, sier kommunikasjonsrådgiver Arne Einar Brun i selskapet.

– Dersom kunden kan dokumentere skadefri kjøring i perioden, mister man ikke bonus som er opparbeidet. Da fortsetter man på den bonus man hadde før kjøring i forbindelse med arbeid. Er denne bonusen mindre enn 50 prosent kan man ved skadefri kjøring med firmabil starte eller fortsette med 50 prosent bonus på den private avtalen, forteller han.

Brun forteller at Tryg har de samme reglene som Storebrand ved samlivsbrudd. – Dersom et par disponerer en bil med for eksempel 75 prosent bonus, får denne ene parten beholde hele bonusen mens den andre parten får 50 prosent bonus. Dette er de samme reglene som om et par som bor sammen utvider bilparken, sier han.

Her er noen grep som lar deg slippe å rykke tilbake til start:

  • Pass på forsikringsbeviset – da kan du bevise hva din gamle bonus var.
  • Vurdér å eie hver deres bil i hvert deres navn.
  • Snakk med flere forsikringsselskaper – reglene varierer fra selskap til selskap.

70 prosent dyrere over ti år. Dine Penger har gjort en uhøytidelig sammenlikning av forsikringspremier for to biler.

Bilene vi har sjekket pris for er en 2004-modell Toyota Avensis D4D og en 2011-modell Audi A4 Quattro – begge stasjonsvogner, med henholdsvis 1.8 og 2.0 liter motor. Begge sjåførene har i utgangspunktet 75 prosent bonus.

Dersom disse to skulle benytte det dyreste selskapet for sin bil, men miste sin bonus og «rykke tilbake til start» vil premiene stige med nesten 15.000 kroner. Dette er dog bare for det første året – det vil ta hele ti år med skadefri kjøring og høyere premier å komme seg tilbake til toppen av stigen.

Merkostnad for å forsikre en 2004 Toyota Avensis etter bonusfall fra 75 prosent til 20 prosent.
Merkostnad for å forsikre en 2011 Audi A4 etter bonusfall fra 75 prosent til 20 prosent.Kilde: Finansportalen og Dine Penger. Vi tar forbehold om mulige feil, og at forsikringsselskapenes opplysninger er korrekte.

Den samlede merkostnaden i våre eksempler vil beløpe seg til henholdsvis 60.816 kroner og 48.885 kroner. Selv om de skulle byttet til det billigste alternativet ville merkostnaden kommet på henholdsvis 27.583 kroner og 29.358 kroner.

Forutsetninger: Sjåfører født i 1975 som har hatt førerkort i 15 år, er bosatt i Oslo, med 12.000 kilometer kjørelengde i året. Bilene skal ha FG-godkjent alarm, og skal ikke brukes av personer under 25 år. Egenandel er satt til 8.000 kroner (10.000 kroner i Sparebank1, som ikke tilbyr denne egenandelen).

PS:Noen ganger er det dyrere å bruke forsikringen enn å ta verkstedregningen selv.
Les mer om dette:Når er det lønnsomt å bruke forsikringen?

Les også:Når bør du bytte til delkasko?

Publisert: