Formidabel elbiløkning
Så langt i år har elbilsalget økt med 621 prosent i forhold til 2010, som var et rekordår.
Ved utgangen av mai var det nybilregistrert 764 helelektriske personbiler i Norge siden nyttår, i følge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
På samme tid i fjor var tallet 123. Det betyr en økning på 621 prosent.
- På de fire første månedene i år ble de solgt flere elbiler enn i hele fjor, og det var et rekordår, om du tar med de litt mindre som Buddy og Reva, sier Hans Håvard Kvisle, styreleder i Norsk Elbilforening.
Norsk Elbilforening ble stiftet i 1995, og arbeider med å «fremme ladbare, energieffektive kjøretøy som helt eller delvis er drevet med elektrisitet.»
Særlig en bil
Hovedårsaken til veksten heter Mitsubishi I-MiEV. Siden den ble lansert tidlig i år, er det registrert 532 I-MiEV.
I tillegg har både Peugeot og Citroën, med sine iOn og C-Zero, kommet på banen. Disse tre bilene er for øvrig så å si samme bil med forskjellig merke.
- Det man kan se er at de gamle traverne som Think, Buddy og Reva står helt stille eller går tilbake salgsmessig, sier Kvisle.
- Elbiler er lønnsomme over tid
Think, som var nær alene i fjor med 120 av 123 biler, opplever nå et markant fall. Det er så langt i år registrert 85 Think-biler. Buddy og Reva er for øvrig ikke kategorisert som personbiler.
De nye elbilene fra etablerte merker, med et stort forhandlernettverk, ser med andre ord ut til å ta fullstendig over.
- Men det er ganske imponerende å se på antall Tesla, sier Kvisle.
For de resterende 14 elbilene som har blitt registrert er Tesla Roadster. I sin lille nisje opplever denne helelktriske sportsbilen et kraftig oppsving, med 367 prosent.
Kvisle er ikke sikker på hvor stort markedet for elbiler i er Norge.
- Det kan se ut som I-MiEV har utnyttet en propp i systemet. Det var som om en demning brast da den kom, hvor mye som er bak demningen, er jeg ikke sikker på.
Prisfall på brukte
Han sier at det ser ut som mange har byttet ut de tilårskomne, elektriske Peugeot 106 og Citroën Saxo, med de helt nye elbilene. Dette har medført at bruktprisene, som i mange år har vært stabile, har falt på disse bilene.
I Norsk Elbilforening regner de med at det er mange år til elbilene vil være storselgere, først i 2018 til 2019 ser de på dette som sannsynlig.
Frem til det antar de at det vil gå i rykk og napp.
- Det kan tenkes at det er entusiastene som har kjøpt nå, og salget så vil moderere seg. Samtidig har det en fenomenal effekt å se alle disse elbilene på veien. Jeg har tro på en organisk vekst.
Kommer mer
Mot slutten av 2011 kommer Nissan Leaf på det norske markedet. Bilen som ble årets bil 2010 og som er den første helelektriske bilen i Golf-klassen.
- Det blir spennende å se utviklingen ut 2012, med Leaf og flere Renault-modeller. Dette kan gi nok et løft, med litt andre typer biler.
I år vil de være fornøyd med rundt 1500 solgte elbiler, og mellom 2000 og 3000 i 2012.
Særegent i Norge
Kvisle tror ikke alle godene til elbilene vil forsvinne med det første.
- Hadde det tatt helt av, kunne godene falt raskt bort. Men jeg har tro på at de blir beholdt frem mot 2020. Med modifikasjoner av tiltak underveis, uten at den totale kraften av incentivene reduseres. Skulle det bli kø i kollektivfeltene så må det jo reguleres etter hensiktsmessighet.
Han peker og på en særegenhet i det Norske markedet.
- Det offentlige har ennå ikke kjøpt elbiler. I andre land er det offentlige som har gått foran og gjort dette. Det som er helt spesielt i Norge er at elbilutviklingen gjøres med folks private penger.
Les også
- Test av Chevrolet Volt
- Elbil dyrest for bedrifter
- Tesla sikre på suksess
- Think i trøbbel
- Peugeot med elbilrekord
- Norge nest størst på Tesla
- Norge et foregangsland for elbiler
Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab