Volvo mener Zlatan løftet salget
Volvo startet fjoråret med svake tall. Nå går det veldig mye bedre.
For niende måned på rad øker Volvo salget, og marsmåned var 18 prosent bedre enn samme måned i fjor.
Totalt var veksten i Vest-Europa på 20 prosent i mars, og så langt i år på ni prosent.
I Sverige hadde de fire biler blant de ti mest solgte. Volvo begrunner dette blant annet med «Made in Sweden»-kampanjen med fotballesset Zlatan Ibrahimović.
10 prosent opp
Volvo solgte 47.850 biler i mars, ifølge en pressemelding, og første kvartal ble resultatet nær ti prosent bedre enn tilsvarende periode i 2013.
(...artikkelen fortsetter under bildet)
Kina er merkets største marked, de økte med 39 prosent etter å ha solgt 7043 biler i mars. Der er det XC60-modellen som er bestselgeren foran S60L og V40.
De begynner og å få litt fart på sakene i USA igjen, hvor veksten var på ti prosent i forrige måned, samtidig er det en nedgang ser man på kvartalet som helhet. Det er Storbritannia som er Volvos nest største marked. Der solgte de 6.810 biler i mars.
Mer bilstoff på E24 BIL
På femteplass i Norge
Statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken viser at Volvo så langt er Norges femte mest populære bilmerke.
Registreringstallene for nye Volvo-personbiler er 2292 for første kvartal, noe som er ni prosent dårligere enn samme periode i fjor. Her er det V40-modellen som er mest populær.
Volvo ble kjøpt av kinesiske Geely i 2010.
Les også: