Volvo mener Zlatan løftet salget

Volvo startet fjoråret med svake tall. Nå går det veldig mye bedre.

VOKSER: Salgstallene til Volvo peker rett vei. «Hjemme» i Sverige har bilmerket fire biler inne blant topp ti, blant annet etter en omfattende reklamekampanje med fotballhelten Zlatan Ibrahimović.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

For niende måned på rad øker Volvo salget, og marsmåned var 18 prosent bedre enn samme måned i fjor.

Totalt var veksten i Vest-Europa på 20 prosent i mars, og så langt i år på ni prosent.

I Sverige hadde de fire biler blant de ti mest solgte. Volvo begrunner dette blant annet med «Made in Sweden»-kampanjen med fotballesset Zlatan Ibrahimović.

10 prosent opp

Volvo solgte 47.850 biler i mars, ifølge en pressemelding, og første kvartal ble resultatet nær ti prosent bedre enn tilsvarende periode i 2013.

(...artikkelen fortsetter under bildet)

Volvo Car Group starts series production of the Volvo S60L at Chengdu manufacturing plant

Kina er merkets største marked, de økte med 39 prosent etter å ha solgt 7043 biler i mars. Der er det XC60-modellen som er bestselgeren foran S60L og V40.

De begynner og å få litt fart på sakene i USA igjen, hvor veksten var på ti prosent i forrige måned, samtidig er det en nedgang ser man på kvartalet som helhet. Det er Storbritannia som er Volvos nest største marked. Der solgte de 6.810 biler i mars.

Mer bilstoff på E24 BIL

På femteplass i Norge

Statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken viser at Volvo så langt er Norges femte mest populære bilmerke.

Registreringstallene for nye Volvo-personbiler er 2292 for første kvartal, noe som er ni prosent dårligere enn samme periode i fjor. Her er det V40-modellen som er mest populær.

Volvo ble kjøpt av kinesiske Geely i 2010.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Volvo fortsetter veksten

  2. Volvo melder om Zlatan-effekt

  3. Volvo fortsetter veksten - venter rekord

  4. Volvo fra elendig til godt i løpet av 2013

  5. Aldri før har så mange kjøpt Volvo