Milepæl for Mercedes

Ved årsskiftet passerte Mercedes-Benz to millioner produserte suver.

I SVEVET: Her en Mercedes-Benz G, fra 460 serien, som ble introdusert i 1979.
Publisert:

Mercedes-Benz var ikke først med det vi i dag kjenner som en suv, men de har siden Geländewagen, som senere skiftet navn til G-klasse, ble introdusert i 1979, bygd opp en bred portefølje med kjøretøy i denne sjangeren.

Nå har de levert sin suv nummer to millioner.

Forskjellige markeder

Ingen andre merker kan vise til så mange forskjellige modeller som faller inn i denne sjangeren med G-, M-, R-, GL- og GLK-klasse.

Bilmodell pensjoneres etter 32 år

- Hele vår suv-familie er svært populær hos våre kunder, særlig i USA og vårt nest største marked, Kina, sier Joachim Schmidt, visepresident i salgs- og markedsføringsavdelingen til Mercedes-Benz.

Mer bilstoff på E24BIL

De står for rundt en femtedel av merkets totalsalg. I USA er det M, GL og GLK som er mest populære, i Kina vil de helst ha R, mens G-klasse er mest populær i hjemmemarkedet Tyskland.

Også Norge

I perioden januar til og med november 2011 solgte Mercedes-Benz 221.518 suver på verdensbasis, noe som er en økning på 24,3 prosent i forhold til året før.

Norge er et, mildt sagt, marginalt marked, men alle modellene selges her og. De fem modellene ble solgt i til sammen 571 eksemplarer i samme periode i følge Opplysningsrådet for veitrafikken. Størst er GLK med 473 biler, ellers fordeler deg seg på 67 M, 18 GL, ni R og fire G.

Det ble nybilregistrert 4149 Mercedes-Benz i 2011s elleve første måneder, hvilket vil si at suv-andelen av merkets modeller er nær 14 prosent i Norge.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no