Bergenserne kommer:
Skal selge luksusbiler til Østlandet

To av Bergens mest profilerte bilforretninger etablerer seg i Oslo-området.

UTVIDER: Daglig leder i Ferdinand Motor, Gunnar Birkenfeldt åpner en ny butikk rett utenfor Oslo.
Publisert:

- Vi er beskjedne, sier Gunnar Birkenfeldt, daglig leder i Ferdinand motor til E24.

De åpner onsdag sin nye butikk på Høvik, rett vest for Oslo.

Det er ikke bilene de siden 2006 har solgt fra sin forretning i Bergen. Det er utpregete luksus og sportsbiler, fra ekstremt den dyre og sjeldne Alfa Romeo 8C, til mindre kostbare, men uvanlige Lotus sportsbiler.

- 50 prosent av bilene vi har solgt i Bergen, har gått til Østlandsområdet, så da tenkte vi at de kunne vært verdt forsøket å starte opp her og.

Ferdinand motor er langt fra de eneste som sikter seg inn mot «high-end» segmentet i Oslo-området. Fra før av finnes det offisielle butikker for Jaguar, Aston Martin, Fisker, Tesla, i tillegg ligger Autostrada Sport, som har spesialisert seg på Ferrari, Maserati, Bentley og andre svært kostbare biler, ved Billingstad ti minutter lengre syd langs E18. Noen få mil lenger syd ligger Auto-Forum i Drammen.

Les også: Hvem får denne bilen?

Morsomt

Som om ikke det var nok, har enda et Bergensfirma, Sandven, nettopp åpnet en filial på Skjetten, rett nord for Oslo.

EKSTREM: Bilene som står i Ferdiand Motor sine lokaler er en blanding av biler som selges i kommisjon og biler de har tatt i innbytte. I forgrunnen en KTM X-Bow

- Det er litt morsomt. For det er helt tilfeldig at vi starter opp i Oslo-området samtidig. Vi har jobbet med dette i ett år, og lokalene har i hatt siden våren, sier Birkenfeldt.

Han sier at de i høy grad skal holde seg til de spesielle bilene også på Høvik.

Da E24 var innom sto det to Ferrarier, en klassisk Corvette, en Aston Martin, en KTM X-bow inne i lokalet, mens det på utsiden ble linet opp Ford Focus RS, ekstreme Porsche 911er, Fisker Karma og en Jaguar XFR, for å nevne noen.

Mer enn luksusbiler

Sandven hadde sin offisielle åpning av butikken på Skjetten 1. november. De selger både de svært dyre bilene og importerer mer rimelige kjøretøy, det skal de og gjøre på i sin nyeste butikk sier daglig leder Trond Sandven.

VAR FØRST: Trond Sandven ved en Alfa Romeo 8C Competizione i 2008, det var da Norges første. Nå har han åpnet en filial rett utenfor Oslo.

- Her selger vi langt fra bare luksusbiler. Hovedfokuset er nyere, brukte biler i prissegmentet mellom 250.000 og én million kroner.

Selv om den offisielle åpningen var 1. november, så har butikken på Skjetten vært oppe siden 1. oktober, og Sandven sier de har solgt 70 biler i det nevnte segmentet den første måneden. Han tror ikke markedet rundt Oslo mettet.

- Jeg er ganske sikker på at markedet rundt Oslo ikke er mettet på forhandlere som oss. For å si det sånn, så er antallet bruktimporterte biler til Bergensområdet fire ganger så høyt, ser man på antall innbyggere, som det er i Oslo-området.

Mer bilstoff på E24 BIL

Sandven sier og at det var viktig å få med folk som hadde kjennskap til markedet på Østlandet når de åpnet her, og at det hadde vært helt meningsløst å sitte og detaljstyre det fra Bergen.

NYTT OG GAMMELT: En klassisk Chevrolet Corvette foran en helt ny Ferrari 458 Italia i Ferdinand Motor sine nye lokaler på Høvik.

Birkenfeldt sier de har solgt mellom 80 og 100 biler for tilsammen 40 til 50 millioner kroner i året fra forretningen i Bergen, et tall han håper de kan doble nå. Foreløpig skal filialen på Høvik drives av én person.

Små marginer

I tillegg skal de tilby en løsning der man kan kjøpe «vanlige biler» på nett, med garantier lik de offisielle importørene, for å bygge opp et økonomisk fundament.

- Det er selvsagt ikke tilfeldig at vi har lagt ut «nybilportalen» vår nå i forbindelse med åpningen av butikken på Høvik. Gjennom den tror vi på nærmere 200 biler neste år, i tillegg.

Marginene i bransjen er små. De aller fleste har en driftsmargin som er svært tett ved null.

- Blant annet så har vi et dyrt varelager. I dag sitter vi på rundt 15 biler, ideelt burde det vært syv til åtte. Verdifallet på dyre biler kan bli ganske brutalt i rene kroner.

Sandven ser for seg et stort potensial, og vil i løpet av ett år eller to åpne en ny filial i Oslo-regionen, på vestsiden i Asker eller Bærum.

- Selv om vi satser mest på de mer ordinære bilene, holder vi oss og med en del eksklusive biler. Vi jobber blant annet med å få et godkjent Bentley-verksted, slik at vi kan selge merket på offisielt vis.

Les også:

De selger drømmebilene

Ville biler på vei til Norge

Denne bilen blir 170.000 billigere

Publisert:
Gå til e24.no