Bilkrisen sprer seg til Tyskland

Så langt har Tyskland unngått nedturen i bilmarkedet, men nå er det tegn som tyder på at den er på vei dit også.

BREMSER: Dieter Zetsche, styreforman i Daimler AG og sjef for Mercedes-Benz Cars, justerer ned forventningene. Her er han avbildet på generalforsamlingen i April i år.
Publisert: Publisert:

Bilmarkedet i Europa ser ut til å nå sitt laveste nivå på 17 år. Dette har så langt gått utover bilprodusentene i andre land enn Tyskland, som er Europas største enkeltmarked, men nå er det tegn på krise også der.

Inntil nå har de mer luksuriøse bilmerkene som Mercedes-Benz og Porsche levd godt på et sterkt hjemmemarked og stabil eksport, særlig til Kina og USA.

Nedgang

- Hvis nedgangen varer lenger, hvilket den kommer til å gjøre, er ikke premium-merkene immune mot prisnivået, sier Arndt Ellinghorst i analysebyrået Credit Suisse Group, til Automotive News.

Før helgen sa Daimler at Mercedes-Benz' driftsresultat vil krympe i år.

Planen var at det skulle ligge på nivå med 2011, noe de nå har gått bort i fra.

Mens Porsche har uttalt at de senker salgsmålene for neste år.

Da organisasjonen for de europeiske bilprodusentene, ACEA, la fra salgstall i forrige uke, viste de at det tyske markedet hadde falt med 4,7 prosent i august. Nedgangen for hele 2012 er 0,6 prosent.

Les også

Europeisk bilindustri i krise: Klarer ikke å bli enige

Det er volummerkene som har fått hardest medfart. Flere gjennomfører nå drastiske tiltak for å få orden på økonomien.

Peugeot selger deler av sine aksjer i lastebilsektoren for å få mer kontanter, mens Fiat skal kutte 20 prosent av sine administrative stillinger.

Overproduksjon

Hovedproblemet er at det er en stor overproduksjon av personbiler i Europa. Presidenten i ACEA, Sergio Marchionne, har uttrykt sterk bekymring for bilmarkedet i EU og han har ønsket en løsning der produsentene går sammen for å bremse produksjonen. Uten at det har lykkes.

- Det har møtt døve ører. Spesielt fra våre tyske kolleger, som ikke ser nødvendigheten, sa han da salgstallene ble lagt frem.

Totalt for hele EU sank salget med 8,9 prosent i forhold til samme august i fjor, 688.168 mot 755.732.

Så langt i år er fallet på 7,1 prosent, med 8.268.642 biler, 632.641 biler færre enn i 2011.

- Markedet i Europa forverres, med negativ utvikling på flere områder enn vi forventet, sa Dieter Zetsche, konsernsjef i Mercedes-Benz på en pressekonferanse før helgen.

Fallende resultat

Driftsresultatet til Mercedes-Benz falt med ti prosent i første halvår, til 2,57 milliarder euro, vel 19 milliarder kroner. Trenden er ventet å fortsette i andre halvår.

Både BMW og Volkswagen rapporterer at de fortsatt har som mål å holde seg på samme nivå som i fjor, hvor de endte med et driftsresultat på henholdsvis 7,38 og 11,3 milliarder euro.

De store vinnerne i Europa er Kia og Huyndai, som i 2012 har hatt en salgsøkning på henholdsvis 24,7 og 11,6 prosent. Av de store merkene som klarer seg greit finner man Audi og BMW. De ligger på omtrent de samme som året før, i et marked på retur. Audi har sågar økt sitt salg med 4,5 prosent.

Les også:

Bilsalget i Europa fortsetter å stupe

Fiatsjef blir bilprodusentenes president

Europa drar ned Ford-resultater

Publisert:
Gå til e24.no